دیدار پس از یک سال تنش

مواجهه مهم چین و آمریکا/ جنگ غزه؛ فرصت تنش‌زدایی 2 غول جهان؟

کدخبر: ۶۰۸۹۴۹
اقتصادنیوز: اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک که قرار است هفته آینده در سانفرانسیسکو برگزار شود، فرصتی است تا روسای جمهور چین و آمریکا پس از یک سال تنش و بحران با یکدیگر روبرو شده و دیدار و گفت و گو کنند.
مواجهه مهم چین و آمریکا/ جنگ غزه؛ فرصت تنش‌زدایی 2 غول جهان؟

به گزارش اقتصادنیوز، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هفته آینده در سانفرانسیسکو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد. این دیدار پس از حدود یک سال صورت خواهد گرفت.

به گزارش اکوایران، روابط چین و آمریکا مدت‌هاست که دچار تنش و بحران شده و به طور ویژه بعد از آخرین دیدار شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی، این تنش‌ها شدت یافته است.

هفته آینده نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک در سانفرانسیسکو در آمریکا برگزار خواهد شد. دیدار دو رهبر هم در حاشیه همین نشست اقتصادی صورت خواهد گرفت.

آنطور که اکوایران گزارش داده است، بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند نشست گروه اقتصادی کشورهای حاشیه اقیانوس آرام در سایه دیدار بایدن و شی قرار خواهد گرفت.

دو طرف مدت‌هاست که تلاش می‌کنند فرصتی برای این دیدار فراهم کنند تا بتوانند قدری از التهابات و تنش‌ها کم کنند.

ژوئن امسال بود که شی جین‌پینگ در چین با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. ماه گذشته هم بایدن در کاخ سفید میزبان وانگ یی، وزیر امور خارجه چین بود.

اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک که این دیدار قرار است در حاشیه آن برگزار شود از ۲۱ عضو تشکیل می‌شود که با هم، ۶۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. به گزارش رویترز، تقریبا نیمی از تجارت جهانی را این سازمان تشکیل می‌دهد.

هنوز طرف چینی، این دیدار چهره به چهره را تایید نکرده است اما رسانه‌ها خبر داده‌اند که هفته آینده دیدار دو طرف برگزار خواهد شد.

بسیاری از جمهوری‌خواهان در آمریکا بر این باورند که بایدن بیش از اندازه به چین بها داده است، اما براساس گزارش رویترز، بایدن معتقد است روابط میان دو طرف به شدت تیره شده و رهبران باید با یکدیگر دیدار کنند تا قدری از شدت تنش‌ها کاسته شود و دو طرف فرصت داشته باشند نگرانی‌های خود را مطرح کنند.

در این ویدیو به تازه‌ترین خبرها از این دیدار قریب‌الوقوع و تحلیل‌ها پیرامون آن پرداخته شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید