چرایی انفعال ایالات متحده

پشت پرده افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه/ معمای تهران برای واشنگتن

کدخبر: ۶۰۹۶۷۰
اقتصادنیوز: در باب چرایی حضور نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، گمانه زنی های بسیاری مطرح است، بالاخص امروز و همزمان با اوج گیری تنش ها در غزه. گروهی مدعی اند که هدف اصلی واشنگتن جهت حضور در منطقه مقابله با قدرت و نفوذ تهران و متحدانش هست؛ خواسته ای که هزینه های بسیاری را بر این بازیگر تحمیل کرده است.
پشت پرده افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه/ معمای تهران برای واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز، پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، جو یابدین از تعهد آمریکا به اسرائیل گفت. با این همه سیاست‌هایش در عراق و سوریه ناقض حمایت زبانی واشنگتن از تل آویو هست.پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، بعد از شکت داعش در سوریه، بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید داشت؛ تصمیمی که موجب شد تا جیم متیس، و برت مک گورک  در اعتراض از سمت هایشان استعفا دهند.

چرایی انفعال واشنگتن

با این همه امروز چند هزار نیرو به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش و یا آنگونه که ترامپ می گفت، جهت حراست از میادین نفتی در سوریه باقی مانده اند، اما آنگونه که تحلیلگران ادعا می کنند، هدف واشنگتن از حضور نسبتا محدود در عراق و سوریه، مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. آنگونه که خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشاز گزارشی مدعی شد، مقابله با رادیکالیسم صرفا یک بهانه هست و دغدغه اصلی آمریکا، افزایش نفوذ تهران در منطقه می باشد.

امروز  نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق دائما توسط گروه های حامی ایران هدف حمله های نظامی قرار دارند. به ادعای Reason تعداد کمی از نیروهای ایالات متحده در پهنه های وسیع، در برخی موارد در مناطق دورافتاده، برای مختل کردن نفوذ و خطوط تدارکاتی ایران در سراسر منطقه، پراکنده شده اند. فقط در سه هفته گذشته، حداقل 40 بار مواضع سربازان آمریکایی هدف حمله قرار گرفته و گزارش‌هایی از آسیب‌های مغزی و مجروح شدن 45 آمریکایی در دست است.

2020-02-26T115221Z_1109718469_RC2B8F9FB5E0_RTRMADP_3_SAUDI-US-NAVY

معمای تهران!

گروهی از چهره های رادیکال، جو بایدن را به واسطه رویکرد( به ادعای آنها) معتدلش به چالش کشیده و مدعی اند، چرا دولت آمریکا در برابر حملات نیروهای حامی ایارن دست بسته مانده و واکنشی نشان نمی دهد.این انتقاد در حالی مطرح می شود که منطقه به واسطه حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه، از واشنگتن خشم دارد. بایدن و دولت او به خوبی می‌دانند که تا زمانی که از جنگ حمایت می‌کنند، نیروهای آمریکایی مستقر در مناطق دورافتاده ممکن است هدف حملاتی جدی قرار بگیرند.

سال 2019 گزارشی در باب چرایی استقرار نظامیان آمریکایی در خاورمیانه منتشر شد، نویسندگانش، محققانی بودند که اکنون به عنوان معاون دستیار وزیر دفاع بایدن در امور خاورمیانه و معاون موقت معاون وزیر دفاع در امور سیاستگذاری خدمت می‌کنند، آنها بر این باورند، که منافع امنیت ملی کلیدی ایالات متحده در سوریه هدف تهدیدی جدی قرار گرفته و در همین راستا دولت برای «دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد» و به ادعای آنها «حفظ فشار» بر ایران، جهت جلوگیری از افزایش قابلیت های استراتژیک تهرانف چنین گزینه ای را برگزیده است.

middle_east.png_1718483346

تیم خاورمیانه ای بایدن - نویسندگان گزارش سوریه که اکنون سیاست خاورمیانه ای اش را اجرا می کنند و مک گورک که رهبر سیاست خاورمیانه ای بایدن است - منطقه را بین ایران و متحدانش و هر کس دیگری تقسیم می کنند و مدعی اند که نقش ایالات متحده حمایت از ائتلاف همه علیه ایران است. از این منظر، استقرار تعداد اندکی از نیروهای نظامی آمریکایی، تلاشی است برای نشان دادن مخالفت با خواست تهران مبنی بر خروج ایالات متحده از منطقه.با این حال منتقدان دولت بایدن این سوال را مطرح می کنند، که آیا واشنگتن باید در این راستا چنین هزینه بالایی را بپردازد؟

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید