رمزگشایی از حملات مکرر اصولگرایان به ظریف!

کدخبر: ۶۰۹۸۱۵
اقتصادنیوز: اعتماد در یادداشتی حملات مکرر به محمدجواد ظریف پس از مواضع اخیرش در باره فلسطین را تحلیل کرده است.
رمزگشایی از حملات مکرر اصولگرایان به ظریف!

به گزارش اقتصادنیوز،این روزنامه نوشته است:با مرور واکنش چهره‌های ارزشی و رسانه‌های اصولگرا به ظریف دو پیام قابل درک است؛ نخست اینکه این جریان حتی در زمانی که ظریف در مسوولیتی نیست هم دست از حمله به تخریب او برنمی‌دارند. اینکه بالغ بر دو سال است ظریف مسوولیتی در حوزه سیاست خارجی ندارد اما کماکان محور نقد منبری‌ها و رسانه‌های اصولگرا است نشان از ریشه این تقابل دارد.

دومین پیام در زمین انتخابات قابل تعریف است. اینکه این جریانات و طیف‌ها- از گروه‌ها و چهره‌های مستقل اصولگرا تا جبهه پایداری و قالیبافی‌ها و اصولگرایان سنتی- که درگیری‌های درون جناحی بسیار جدی برای انتخابات دارند، علیه سیاست خارجی روحانی و ظریف یک‌دست می‌شوند نشان از پیامی روشن برای هر کاندیدای مستقل یا حتی اصولگرایی است که ممکن است اندکی درباره سیاست خارجی نظری متفاوت با آنها داشته باشد.

عطش خالص‌سازی در این جریان به اندازه‌ای زیاد است که ظریف را محور تهدید و تخریب قرار می‌دهد تا حساب کار دست همه بیاید و پیام را به روشنی بگیرند؛ اگر مثل ما فکر نکنید و اصول سیاست خارجی تقابلی ما را تکرار نکنید، حذف می‌شوید. نه تنها حذف می‌شوید که از جریان تخریب دنباله‌دار هم در امان نیستید.

رویکرد این جریان به ظریف البته کمی هم رنگ سیاسی دارد و تنها به خاطر اختلاف‌نظر در حوزه سیاست خارجی نیست. کما اینکه دیدگاه ظریف درباره اینکه نباید با اتخاذ تصمیماتی مردم را به ورطه جنگ کشاند از جمله سخنان سردار حاجی‌زاده در یک نشست با دانشجویان دانشگاه شریف در سال 1400 بوده است؛ سخنانی که مضمونی همانند همین سخنان جواد ظریف درباره ابا از جنگ برای جلوگیری از کشته شدن مردم دارد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه آبان ماه سال 1400 درباره اینکه چرا ایران بعد از ترور سردار سلیمانی، به همه موجودیت امریکا حمله نکرد و وارد جنگ تمام‌عیار نشد، گفت: «حاج قاسم رو زدند. ما بیاییم وارد جنگ شویم. شروع کنیم و یک جنگ تمام عیار راه بیندازیم. اینکه مثلا بیاییم پایگاه‌های آنها را یکی یکی بزنیم و آنها هم درگیری را شروع کنند. یک ضد و خورد سنگین و یک جنگ حالا بگویید یک ماهه. این منطقی بود؟ یعنی ما به نتیجه می‌رسیدیم؟ خب، بالاخره درگیر می‌شدیم. یک سری از آنها کشته می‌گرفتیم و آنها هم می‌آمدند و یک 10 هزار، 15 هزار نفر -مردم عادی و نظامی- کشته می‌دادیم. کشور هم یک آسیبی می‌دید. بالاخره یک ده، پانزده، بیست سال عقب می‌افتاد. این خب منطق ندارد. بالاخره مسوولان وقتی می‌نشینند دور هم، این نتیجه خوبی نیست برای ما... ما جنگ راه بیندازیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید