آمادگی بایدن برای مقابله با جبهه سوم

چین روی بمب ساعتی/ترکش‌های بحران اقتصادی پکن

کدخبر: ۶۰۹۸۹۹
اقتصادنیوز: با انتشاز آماری در باب کاهش رشد اقتصادی چین، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چین ضعیف می تواند به تهدیدی بالقوه و در عین حال هولناک برای جهان تبدیل شده و با حمله (احتمالی) به تایوان، تراژدی جنگ جهانی دوم را تکرار کند.
چین روی بمب ساعتی/ترکش‌های بحران اقتصادی پکن

به گزارش اقتصادنیوز، ماساتاکا کوساکا، محقق برجسته ژاپنی فعال در سیاست بین‌الملل در کتابش تحت عنوان، سیاست بین‌المللی و جستجوی صلح، استدلال می‌کند که «شرارت از ضعف ناشی می‌شود». کشورهایی که نمی توانند اقتصاد خود را مدیریت کرده یا از استقلال شان حراست کنند، همیشه منبع بی نظمی و جنگ بوده اند. این عبارت کوساکا در باب تحولات امروز هم صادق است.

شرق آسیا در آستانه جنگی تمام عیار

صرف نظر از نگرانی های کوساکا، استدلال این محقق در باب وضعیت چین قبل از جنگ جهانی دوم قابل تامل است. به باور این تحلیلگر، علت اصلی عدم ثبات در آسیای شرقی پیش از جنگ، چین ضعیف بود. به بیانی دیگر،ضعف پکن به قدرت های اروپایی و ژاپن فرصت داد تا نفوذشان در قاره آسیا را گسترش داده و شرق این منطقه را در گردابی از «بی نظمی و جنگ» فرو ببرند.آنگونه که ژئوپلتیکال مانیتور نوشته، کاهش جمعیت چین و کندی رشد اقتصادی، این بازیگر، موجب شده تا تامل در باب این عبارت کوساکا، ضروی شود؛ «شرارت ناشی از ضعف است».

با این همه، احتمال کمی وجود دارد تا امروز ضعف چین بتواند جاه طلبی های امپریالیستی اروپا یا ژاپن را تحریک کند. در مقابل، پکن نمی تواند گذشته باشکوه و جاه طلبی های امپراتوری اش را فراموش کرده و مسائل سرزمینی را با کشورهای همسایه رها کند. همین مقوله می تواند زمینه ساز تنش های جدی در تنگه تایوان شود. هال برندز و مایکل بکلی،دو دانشمند فعال در حوزه علوم سیاسی این منطق را در کتاب خود تحت عنوان، «منطقه خطر: درگیری آینده با چین» که سال گذشته منتشر شد، به وضوح در این باره نوشته «ما در عصر «چین در اوج» زندگی می‌کنیم، نه چینی که همیشه در حال رشد است.

Taiwan-tanks-and-military-personnel

چین روی بمب ساعتی

از منظر این دو دانشمند،، پکن قدرت تجدیدنظرطلب است که می‌خواهد جهان را از نو سامان دهد، اما زمان انجام این کار در حال حاضر به پایان رسیده است. بنابراین، «پکن بهتر است عجله کند»، در حالی که ایالات متحده، به عنوان قدرت مخالف فرایند تجدید نظرطلبی، باید به سرعت برای رویارویی با چالش چین آماده شود، با لحاظ کردن این فرضیه که زمان رویارویی به زودی فرا خواهد رسید.در رابطه با این استدلال، بیانیه جو بایدن در رویداد جمع آوری کمک های مالی در یوتا قابل توجه است. او گفت: چین به سان بمب ساعتی است. نرخ رشد این کشور «۸ درصد در سال» بود، اما «اکنون نزدیک به ۲ درصد در سال رسیده». چین خود را در موقعیتی می‌بیند که بالاترین نرخ بیکاری را دارد.» همچنین در موقعیتی قرار دارد که تعداد افرادی که در سن بازنشستگی هستند از تعداد افراد شاغل بیشتر است. بایدن هشدار داد، "این سیگنال، سیگنال خوبی نیست، چرا که وقتی حال کشوری اینچنینی خوب نباشد، دست به اقداماتی بد می زند.

اگر آمار رسمی چین قابل اعتماد باشد، نرخ رشد این کشور به اندازه ای که بایدن اشاره کرد پایین نیست. رویترز گزارش داده: داده های اداره ملی آمار چین نشان می دهد که اقتصاد در سه ماهه اول 4.5 درصد و در سه ماهه دوم 6.3 درصد رشد داشته است. مقایسه عددی او بین افراد در سن بازنشستگی و افراد در سن کار نیز صحیح نیست. بر اساس آمار رسمی، این غول آسیایی هنوز 876 میلیون نفر در سن کار دارد در مقابل 280 میلیون نفر 60 سال یا بیشتر سن ددارند.شاید بایدن در مورد مشکلات چین اغراق کرده باشد. با این حال، مهم نیست و اهمیتی هم ندارد که او رهبران چین را افراد بد خطاب کند. نکته اصلی این است که چین در حال ضعیف شدن است و این تهدید بالقوه برای امنیت جهانی محسوب می شود.

thumbs_b_c_95591bc29e0a1d0a22b2b1c4485266a5

برای دولت بایدن آماده شدن جهت مقابله با تهدید آسان نیست. او در داخل کشوردرگیر درگیری های جناحی است و جمهوری خواهانی که بر مجلس کنترل دارندف مجلسی که بعد از کوین مک کارتی درگیر چند صدایی است. در سطح بین المللی، دولت بایدن باید با دو جنگ در اوکراین و اسرائیل مقابله کندبا این همه در باب توانایی واشنگتن در برابر تهدیدهای بالقوه چین تردیدهایی جدی وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید