شی جین پینگ و بایدن وارد سانفرانسیسکو شدند/ نسشت اپک امروز کلید خورد

کدخبر: ۶۱۰۰۸۸
اقتصادنیوز :«شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) وارد سان فرانسیسکو شدند.
 شی جین پینگ و بایدن  وارد سانفرانسیسکو  شدند/ نسشت اپک امروز کلید خورد

 به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رئیس‌جمهور چین در بدو ورود مورد استقبال «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا و دیگر نمایندگان آمریکا در فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو قرار گرفت.

طبق گزارش روزنامه شینهوا، ملاقات آتی شی و بایدن پس از آن صورت می‌گیرد که سال گذشته میلادی در بالی با یکدیگر ملاقاتی داشتند. طی نشست بالی اندونزی روسای جمهور دو کشور به یک سری از مفاهیم مشترک مهم دسترسی پیدا کردند.

در بحبوحه رویدادها و اتفاقات پیچیده بین‌المللی و درست زمانی که روابط آمریکا و چین در شرایط بحرانی قرار دارد، توجه جهان بر سفر شی به آمریکا متمرکز شده است.

این اولین سفر شی جینپینگ به آمریکا از سال 2017  است. رؤسای جمهور قدرتمندترین اقتصادهای جهان قرار است در یک مکان نامشخص در حاشیه اجلاس سالانه همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در این شهر ملاقات کنند.

این گفتگوها در بحبوحه روابط سرد آمریکا و چین و همزمان با تلاش غول‌های اروپایی و آمریکایی برای کاهش وابستگی خود به چین برگزار می‌شود. بایدن روز سه‌شنبه گفت: ما در تلاش برای جدا شدن از چین نیستیم. آنچه می‌خواهیم انجام دهیم این است که روابط را به سمت بهتر شدن تغییر دهیم.

چین قبلاً از سیاست‌های تجاری تقابل‌آمیزتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، که بایدن پس از روی کار آمدن بسیاری از آنها را حفظ کرد، آشفته بود. بایدن قبل از عزیمت به سانفرانسیسکو با خبرنگاران صحبت کرد و گفت که موفقیت برای او به این معناست: «بازگشت به مسیر عادی، مکاتبه کردن و توانایی تماس تلفنی و صحبت با یکدیگر در شرایط بحرانی، و توانایی مطمئن باشید که نظامیان ما هنوز با یکدیگر در تماس هستند.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در مسیر سانفرانسیسکو به خبرنگاران گفت که بایدن و شی احتمالاً در مورد جنگ غزه، تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، آزمایش‌های موشکی کره شمالی و سایر مسائل ژئوپلیتیکی صحبت می‌کنند.

کربی به خبرنگاران گفت، بایدن از رویارویی در جایی که نیاز به رویارویی در مورد موضوعات خاصی است که ما چشم به چشم نمی‌بینیم، نمی‌ترسد، بلکه به دنبال مناطقی برای همکاری مانند تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

کارگروه اقلیم قبل از مذاکرات اعلام شد اگرچه انتظارات کمی برای توافق‌های سطح بالا یا پیشرفت‌های بزرگ وجود دارد، نظرات قبل از اجلاس سران حاکی از آن بود که مذاکره‌کنندگان در واشنگتن و پکن به دنبال مناطقی بودند که بتوانند به راحتی زمینه‌های مشترک را پیدا کنند - به عنوان مثال در مورد سیاست زیست محیطی.

دو کشور اعلام کردند که در بیانیه‌ای مشترک که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، یک گروه کاری در خصوص اقدام اقلیمی راه‌اندازی خواهند کرد. این به دنبال ماه‌ها گفتگوهای دوجانبه در پشت صحنه است.

در بیانیه مشترک آمده است که این گروه بر روی انتقال انرژی، متان، اقتصاد دایره‌ای و بهره وری منابع، استان‌ها و شهرها با کربن پایین و پایدار، و جنگل زدایی تمرکز خواهد کرد.

دو طرف گفتند که توافق کردند با یکدیگر و با سایر احزاب کار کنند تا به یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ما برای نسل‌های کنونی و آینده بشریت برسند.

حتی روسیه نیز در نشست اپک در سانفرانسیسکو حضور خواهد داشت. الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر و دیگر مقامات روسیه که مشمول تحریم های آمریکا نیستند، نماینده مسکو در این نشست خواهند بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول حقیقی در بازار سهام؛

      اقتصادنیوز: در هفته اخیر و همزمان با تداوم ریزش شاخص کل بورس تهران، روند خروج سرمایه از بورس تهران نیز ادامه داشت.

    کارگزاری مفید