تاکید پادشاه اردن به رعایت اصول انسانی در غزه

کدخبر: ۶۱۰۰۹۵
اقتصادنیوز : پادشاه اردن در مقاله‌ای که توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شده‌است، تاکید کرد که راه حل «دو دولتی» تنها راه برقراری صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل است.
 تاکید پادشاه اردن به رعایت اصول انسانی در غزه

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایسنا، عبدالله دوم، پادشاه اردن در این باره اظهار کرد: هزاران قربانی در طول بیش از یک ماه جنگ در غزه وجود داشته‌است که اکثر آنها غیرنظامی بودند و هزاران کودک زیر آوار خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌های ویران شده در غزه کشته شدند. آیا می‌توان این اعمال و جنایات وحشیانه را به نام انسانیت مشترک پذیرفت؟

درخواست فوری پادشاه اردن و رئیس امارات درباره جنگ غزه

وی خواستار احترام به اصول انسانی شد و خاطرنشان کرد: رهبران در سراسر جهان مسؤولیت دارند تا با حقیقت کامل این بحران مواجه شوند.

عبدالله دوم گفت: خانواده‌هایی که در غزه بمباران و ناگزیر به ترک خانه‌های خود بدون هیچ پناهگاهی می‌شوند، قربانی مجازات جمعی هستند، چراکه دیگر هیچ مکان امنی وجود ندارد، نه بیمارستان‌ها امن هستند و نه مدرسه و ساختمان‌های سازمان ملل.

وی افزود: شکی نیست که ساکنان غزه با یک اطلاعیه از خانه‌های خود خارج نخواهند شد، آنها می‌دانند که رفتن به معنای از دست دادن امید، عزت و فرصت بازگشت به سرزمین خود است. آنها شاهد این بوده‌اند که در طول هفت دهه گذشته این درگیری با بسیاری از فلسطینی‌های قبل از آنها و اجدادشان نیز اتفاق افتاده‌است.

عبدالله دوم همچنین تأکید کرد: رهبری اسرائیل که نمی‌خواهد راه صلح مبتنی بر راه‌حل دو دولتی را در پیش بگیرد، نمی‌تواند امنیت مورد نیاز مردمش را تأمین کند و این نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها نمی‌توانند اینگونه فکر کنند که راه‌حل‌های امنیتی به تنهایی می‌تواند امنیت و ادامه زندگی آنها را تا زمانی که زنده هستند، تضمین کند درحالی که فلسطینی‌ها در بدبختی و بی‌عدالتی به سر ببرند.

وی ادامه داد: با نبود چشم انداز سیاسی، آینده‌ای برای صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها وجود نخواهد داشت و مسؤولیت ما در حال حاضر تنها محدود به تحمیل مداخله بشردوستانه و پایان دادن به این جنگ هولناک نیست، بلکه باید بپذیریم مسیر فعلی مسیری نیست که یک طرف بتواند در آن پیروز شود.

پادشاه اردن در ادامه هشدار داد: اگر وضعیت در روزهای آتی به همین منوال باقی بماند، جنگ مستمر روایت‌های ضد و نقیضی درباره اینکه چه کسی حق نفرت بیشتر و کشتار بیشتر را دارد و به تبع آن افراط‌گرایی، انتقام‌جویی و آزار و اذیت نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اولویت تلاش بین‌المللی هماهنگ برای توسعه یک ساختار منطقه‌ای برای صلح، امنیت و رفاه است که بر اساس صلح میان فلسطین و اسرائیل بر اساس راه حل دو دولتی ایجاد شده‌است.

واشنگتن پست در پایان به نقل از پادشاه اردن نوشت: رهبران با احساس مسؤولیت باید از هم اکنون برای رسیدن به نتیجه تلاش کنند، این کار آسان نخواهد بود، اما ضروری است. در کشتاری که ما شاهد آن هستیم هیچ پیروزی وجود ندارد و هیچ‌کس پیروز نخواهد شد مگر اینکه فلسطینی‌ها به حقوق خود و کشور مستقل خود دست یابند؛ این یک پیروزی واقعی برای صلح، برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواهد بود. همچنین، بیش از هر چیز دیگری، یک پیروزی برای انسانیت مشترک ما خواهد بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید