انتقاد یک روزنامه اصولگرا از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس

کدخبر: ۶۱۰۵۸۰
اقتصادنیوز: روزنامه اصولگرای فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد در یادداشتی به مساله انتخابات پرداخت.
انتقاد یک روزنامه اصولگرا از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: خبر کوتاهی که ظهر پنجشنبه از دیدار اعضای شورای نگهبان با رهبر انقلاب منتشر شد، نشانه‌ای مهم و قوی درباره راهبرد عالی‌ترین سطح نظام سیاسی ایران درباره انتخابات پیش‌رو است.رهبری صراحتا گفته‌اند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفندماه امسال فراهم کنند.»

اطلاقی صریح و شفاف درباره وظیفه همه طرف‌های موثر در نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم که بی‌چون‌وچرا نشان می‌دهد برخی تحلیل‌ها پیرامون تغییر ایده مشارکت حداکثری در انتخابات از سوی حاکمیت صحیح نیست و همچنان می‌توان براساس گزاره‌های عمومی آیت‌الله خامنه‌ای درباره انتخابات پرشور در سال‌های پیشین صحنه سیاسی در ایران را فهم کرد.

با این حساب هر کنش از سوی نهادهای قانونی و فعالان سیاسی که منجر به کاهش مشارکت و آسیب زدن به این راهبرد اساسی باشد، باید موردنقد قرار بگیرد.

وقتی گزاره «انتخابات باید پرشور برگزار شود» به‌میان می‌آید به‌طور طبیعی مساله بررسی «صلاحیت»ها روی میز می‌رود. رفتار و تصمیم شورای نگهبان برای اعلام نتایج نهایی تایید یا ردصلاحیت نامزدها حتما روی مشارکت در انتخابات موثر است ولی فقط یکی از عوامل است. شورای نگهبان حتما یکی از مهم‌ترین مخاطبان مطالبه رهبری درباره برگزاری پرشور انتخابات است.
یکی از جواب‌های معمول اعضای شورا درباره نحوه بررسی صلاحیت‌ها تاکید بر ملاک‌های قانونی تصریح‌شده برای شورای نگهبان است. معنای ضمنی این ایده «بی‌ربطی» میزان مشارکت عمومی در بررسی صلاحیت کاندیداهاست که البته قابل‌نقد است. فارغ از اینکه این گزاره رهبر انقلاب در دیدار فقها و حقوقدانان شورای نگهبان مطرح‌شده ، قابل‌دفاع بودن نحوه بررسی صلاحیت‌ها به‌طوری‌که افرادی با میزان تقریبا برابری از شبهات مطرح‌شده از سوی ناظران ولی با دیدگاه‌های متفاوت سیاسی با یک معیار سنجیده و تایید یا رد شوند، شاید مهم‌ترین مساله است.
برخی کاندیداها به‌خاطر پرونده‌های شخصی، اقتصادی یا امنیتی صلاحیت نمایندگی مردم در مجلس را ندارند و اینکه آنها با هر گرایش سیاسی نباید وارد بهارستان شوند، یک گزاره عقلی است اما اینکه دلایل رد یا تایید باید با ملاکی واحد برای همه کاندیداها و به‌صورت شفاف باشد نیز عقلا درست است.
شورای نگهبان باید بین صلاحیت شخصی و سیاسی افراد با میزان‌هایی که بعضی افراد در فضای عمومی برای حذف رقیب مطرح می‌کنند، تفاوت معناداری بگذارد تا سلایق مختلف اجتماعی، کاندیدایی برای رای دادن پیدا کنند.
صحنه سیاسی در انتخابات 98 و 1400 از این منظر قابل‌نقد است. نمی‌توانیم از عموم مردم درخواست مشارکت در انتخابات را داشته باشیم ولی دست برخی سلایق را- که در چهارچوب منافع ملی قابل‌تعریف هستند- برای انتخاب ببندیم.
برای یادآوری خوب است اعضای شورای نگهبان به گزاره مهم رهبری در دو انتخابات 92 و 94 توجه کنند که از عموم مردم فارغ از اینکه چه نسبتی با نظام و شخص ایشان دارند، برای مشارکت در انتخابات دعوت صادقانه کردند. معنای روشن جملات صریح رهبری آن هم پشت بلندگو این است که «مشارکت عمومی» فقط با رای دادن افرادی که سلیقه سیاسی خاصی را بپسندند، رخ نمی‌دهد و کاندیدایی که سلایق مختلف، آن را انتخاب کنند باید وجود داشته باشد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید