پاکسازی نژادی در سرزمین‌های اشغالی

افشای نقشه اسرائیل در جنگ غزه؛ واشنگتن به پای خود شلیک می‌کند!

کدخبر: ۶۱۱۱۶۳
اقتصادنیوز: یکی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در اجلاس سران چین و کشورهای خاورمیانه گفت: «اسرائیل به دنبال پایان‌دادن حضور فلسطینیان در سرزمین‌های اجدادیشان است».
افشای نقشه اسرائیل در جنگ غزه؛ واشنگتن به پای خود شلیک می‌کند!

به گزارش اقتصادنیوز به نوشته الجزیره، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین گفت: «اسرائیل به دنبال پایان‌دادن به حضور مردم فلسطین در «سرزمین تاریخی» آن‌هاست.

اظهارات ریاض المالکی در حالی بیان شد که دیپلمات‌های کشورهای عرب و مسلمان در روز دوشنبه با همتایان چینی خود در پکن دیدار کردند.

پکن میزبان هیئتی متشکل از وزرای خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اندونزی، مصر، عربستان سعودی و اردن برای گفتگوها با هدف یافتن راه‌حلی برای پایان‌دادن به جنگ در نوار غزه است.

این اجلاس که طی آن چین متعهد شد برای «بازگرداندن صلح به خاورمیانه» تلاش کند، به عنوان بخشی از فشار پکن برای افزایش نقش بین‌المللی خود تلقی می‌شود.

اکوایران در ادامه تر جمه این گزارش آورده است: به گزارش خبرگزاری فرانسه، المالکی اسرائیل را متهم کرد که به دنبال «پایان‌دادن به حضور مردم فلسطین از سرزمین تاریخیشان است».

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر هم گفت: «آوارگی فلسطینیان از نوار غزه صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان را تهدید می‌کند».

او خاطرنشان کرد: «مصر تمام تلاش خود را برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح به کار می‌گیرد؛ اما سیاست اسرائیل برای ممانعت از ورود کمک‌ها، سیاستی سیستماتیک است که هدف آن وادارکردن فلسطینی‌ها به خروج از نوار زیر بار بمباران و محاصره است».

چین، میزبان این اجلاس از لحاظ تاریخی با فلسطینی‌ها همدردی کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور به دیپلمات‌های مهمان گفت که کشورش شاهد «یک فاجعه انسانی در غزه است» که باید جلوی آن گرفته شود.

او قبل از اینکه از جامعه بین‌المللی بخواهد برای جلوگیری از گسترش جنگ «فوراً اقدام کند» گفت: «وضعیت غزه بر همه کشورهای جهان تأثیر گذاشته و درک خوب و بد انسان را به آزمایش می‌گذارد».

پس از شروع جنگ در ماه گذشته، وانگ در یک تماس تلفنی به فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود گفت که «اقدامات اسرائیل فراتر از دفاع از خود بوده است».

وانگ و دیگر مقامات چینی خواستار آتش‌بس فوری و کاهش تنش‌ها شده‌اند.

خلاء قدرت

پکن بارها خواستار راه‌حل به اصطلاح دو کشوری برای پایان‌دادن به جنگ شده که در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار فلسطینی در غزه را کشته است.

ژای جون، فرستاده پکن به خاورمیانه در ماه گذشته و در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای پایان‌دادن به جنگ از منطقه بازدید کرد و با روسیه برای همکاری جهت کمک به اسرائیل و فلسطین برای دستیابی به راه‌حل دو کشوری همکاری داشت.

در این اجلاس، وانگ بار دیگر تأکید کرد که پکن «دوست و برادر خوب کشورهای عرب و مسلمان است».

وی افزود: «ما حاضریم با برادران و خواهران خود در کشورهای عربی و اسلامی همکاری کنیم تا تلاش‌های بی‌وقفه برای حل هر چه سریعتر جنگ غزه انجام دهیم».

به گفته ابراهیم فریحات، تحلیلگر سیاسی، این نشست نشانه‌ای از افزایش نقش بین‌المللی چین با پرکردن خلاء قدرت به‌جامانده از سوی ایالات متحده است.

فریحات، به الجزیره گفت: «ایالات متحده با انداختن تمام وزن خود پشت سر اسرائیل به پای خود شلیک کرده و با انجام این کار، نقش خود را به عنوان یک شخص ثالث معتبر تضعیف داده است».

او با اشاره به حق وتوی چین در شورای امنیت سازمان ملل افزود: «مقامات چینی به این نقش بسیار علاقه‌مندند. آن‌ها روابط خوبی با اسرائیل دارند و از اعتماد فلسطینی‌ها و جایگاهی مهم در سیستم بین‌المللی برخوردارند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید