ایران به دنبال تحریک هیچ جنگی نیست/ تصمیم درباره غزه باید توسط مردم گرفته شود

کدخبر: ۶۱۱۲۶۷
سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد که تصمیمات در مورد غزه باید به طور مستقل توسط ساکنان آن گرفته شود.
 ایران به دنبال تحریک هیچ جنگی نیست/  تصمیم درباره غزه باید توسط مردم گرفته شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  تارنمای آمریکایی المانیتور روز دوشنبه به وقت محلی نوشت که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تقویت موضع نظامی واشنگتن در منطقه، تقویت دفاع موشکی متحدان، اعزام ناوهای هواپیمابر و زیردریایی معادل بازدارندگی نیست.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل به المانیتور گفت: کارشناسان نظامی معتقدند که وقتی یک قدرت نظامی، تاسیسات و نیروهای خود را در نزدیکی یک منطقه درگیری قرار می‌دهد، نشان‌دهنده نمایش قدرت است و لزوما قصد شرکت در درگیری را ندارد. این موضع گیری می‌تواند آنها را در معرض آسیب‌های احتمالی و حملات قرار دهد.

بر اساس این گزارش، ایروانی افزود: وقایع جاری در غزه نشان دهنده تلاقی جنایات جنگی مختلف است. خواسته اولیه و مبرم ایران، توقف فوری خصومت ها علیه غیرنظامیان، رفع محاصره و ارسال سریع کمک های بشردوستانه به غزه است.

او گفت که افزایش حملات در یمن، عراق، سوریه و لبنان نشان دهنده نحوه عملکرد «جبهه مقاومت» به عنوان یک سیستم به هم پیوسته با اهداف کلی مشترک و در عین حال حفظ اهداف ملی مستقل است.

وی افزود: «به عنوان مثال، در طول مبارزه با داعش، جناح فلسطینی جبهه مقاومت ترجیح داد در نبرد با این گروه تروریستی در سوریه و عراق شرکت نکند، زیرا با تمرکز اصلی آنها همسو نبود. این تصمیم توسط سایر اجزای جبهه مقاومت تایید و پذیرفته شد.»

المانیتور به نقل از ایروانی ادامه داد که تهران قصد جنگ افروزی ندارد. "جنگ پیشگیرانه در دکترین دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد. با این حال، نیروهای مسلح ایران هر زمان که امنیت ملی یا منافع حیاتی کشور با تهدید طرف یا قدرت خارجی مواجه شود، مسئولیت دفاع از ملت را بر عهده دارند. ایران به دنبال تحریک هیچ جنگی نیست، اما آماده دفاع از خود در پاسخ به تهدیدات مختلف است و پاسخ خود را با توجه به ماهیت تهدید و شرایط جغرافیایی تطبیق می دهد."

المانیتور نوشت: ایروانی در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز در هفته گذشته که ادعا کرد ایران درخواست حماس را برای کمک به این جنگ رد کرده است، گفت که موضع ایران در برابر اسرائیل به عنوان «تهدیدی پایدار نه تنها برای جهان اسلام بلکه برای منطقه گسترده تر و جهان» است و افزود که ایران به تقویت حمایت از حماس ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، این مقام ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره راهکار دو کشوری، مجددا تاکید کرد که کشورش با طرح تقسیم ۱۹۴۸ مخالف است. وی توضیح داد: «رویدادهایی که در طول ۷۵ سال گذشته به وقوع پیوسته است، نگرانی‌های ایران و سایر کشورهای مخالف را که در سال ۱۹۴۸ درباره محو فلسطین از نقشه جهانی بیان شد، تایید می‌کند. به رغم دستور ۵۶ سال پیش شورای امنیت به رژیم اسرائیل مبنی بر تخلیه اراضی اشغالی، هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است. با توجه به این ناکارآمدی تاریخی، چشم انداز مصالحه در آینده دور از دسترس به نظر می رسد.»

ایروانی افزود: در حالی که طرح پیشنهادی ایران، جدا از راهکار پیش‌بینی‌شده دو کشوری است، ما با تلاش جهان اسلام برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس مخالفت نخواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، ایروانی در پاسخ به این سوال که ایران تاثیر این جنگ را بر چشم‌انداز عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل و توافق‌ موسوم به ابراهیمی - که بر اساس آن امارات، بحرین، مراکش و سودان روابط عادی با اسرائیل برقرار کردند، چگونه می‌بیند؟ گفت: «وحدت کنونی در سراسر جهان اسلام و حمایت از حقوق فلسطینیان در تاریخ اشغال بی سابقه است. وسعت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عمیقا تاثیرگذار و ماندگار است و به همین دلیل است که به اعتقاد ما چشم انداز عادی سازی روابط با این رژیم در آینده قابل پیش بینی به بن بست رسیده است.»

بر اساس گزارش المانیتور، ایروانی تکرار کرد که برغم ادعاهای اسرائیل مبنی بر نقش تهران، ایران نه در حمله حماس به اسرائیل دست داشته و نه از آن اطلاع قبلی داشته است. وی گفت: «این عملیات رژیم اشغالگر را غافلگیر کرد و به طور غیرمنتظره ای آنها را مورد حمله قرار داد.»

سفیر ایران ادامه داد: پس از جنگ، «عملی ترین و واقع بینانه ترین راه حل شامل حکومت در غزه توسط رهبران منتخب فلسطینی است که توسط خود مردم غزه انتخاب شده اند. تصمیمات در مورد غزه بدون تحمیل خارجی یا دخالت سایر نهادها، باید به طور مستقل توسط ساکنان آن گرفته شود. هیچکس حق ندارد از طرف مردم غزه تصمیم بگیرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید