گوترش: قیمومت سازمان ملل متحد بر نوار غزه راه حل نیست!

کدخبر: ۶۱۱۳۰۹
اقتصاد نیوز :دبیرکل سازمان ملل گفت که قیمومت سازمان ملل در غزه پس از جنگ کنونی اسرائیل و حماس، مناقشه در غزه را حل نخواهد کرد و در عوض خواستار یک «دوره گذار» با مشارکت کشورهای عربی و ایالات متحده شد که در نهایت به دو راه‌حل دو دولتی برسد.
گوترش: قیمومت سازمان ملل متحد بر نوار غزه راه حل نیست!

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه گفت «مهم است که بتوانیم این تراژدی را به یک فرصت تبدیل کنیم؛ این به معنای حرکت به سبکی مصمم و غیر قابل برگشت، به سمت راه‌حل دو دولتی است.»

واکنش گوترش به بمباران دو مدرسه در غزه/ درخواست دوباره برای آتش‌بس در منطقه

گوترش گفت که این بدان معناست که پس از پایان جنگ کنونی میان رژیم صهیونیستی و نیروهای حماس در غزه، «یک تشکیلات خودگردان فلسطینی تقویت‌شده، مسؤولیت در غزه را بر عهده می‌گیرد.» او افزود، اما تشکیلات خودگردان نمی‌تواند با حمایت تانک‌های اسرائیلی به غزه برود، به این معنی که «جامعه بین‌المللی باید به یک دوره گذار نگاه کند.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «فکر نمی‌کنم که قیمومیت سازمان ملل در غزه راه‌حل باشد.»

در عوض، او خواستار «رویکردی چندجانبه» شد که ایالات متحده را به‌عنوان «ضامن اصلی امنیت اسرائیل» ببیند، در حالی که کشورهای عربی برای حمایت از فلسطینی‌ها «ضروری» هستند.

او گفت: «همه باید برای ایجاد شرایط جهت دوره انتقال و گذار که اجازه دهد تا تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه مسؤولیت‌ها را بر عهده بگیرد، گرد هم آیند و از آنجا به راه‌حل دو دولتی برسیم.»

تشکیلات خودگردان فلسطین تا سال ۲۰۰۷ که حماس روی کار آید، کنترل غزه را در دست داشت. این تشکیلات همچنان بر بخش‌هایی از کرانه باختری کنترل دارد، اما نارضایتی‌هایی هم هست. در همین حال برنامه گوترش با برنامه‌های کنونی رژیم صهیونیستی برای آینده پسا جنگ غزه در تضاد است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در توهم «حذف حماس» به سر می‌برد، هنوز توضیح روشنی درباره برنامه‌هایش برای غزه ارائه نکرده، اما گفته است که تشکیلات خودگردان به شکل فعلی برای اداره این منطقه مناسب نیست و همچنین درخواست برای تشکیل نیروی بین‌المللی را رد کرده‌است. از طرف دیگر، وزیر خارجه اردن شنبه در نشست امنیتی منامه گفت که پس از جنگ، هیچ نیروی عربی‌ای در غزه مستقر نخواهد شد.

آنتونیو گوترش همچنین بار دیگر کشتار غیرنظامیان، به‌ویژه کودکان فلسطینی در غزه را با ادامه حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی با هدف مقابله با حماس محکوم کرد.

این در حالی‌ است که هفت سال پیش گوترش فهرستی از طرف‌هایی را که مرتکب نقض فاحش حقوق کودکان شدند، بدون نام بردن از رژیم صهیونیستی منتشر کرد و انتقاد سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخت. گوترش بدون اینکه بگوید آیا این موضوع ممکن است امسال تغییر کند یا خیر، تعداد کودکان کشته‌ شده در غزه را تکان‌دهنده خواند.

گوترش به خبرنگاران گفت: «بدون وارد شدن به بحث در مورد صحت اعدادی که توسط مقامات دوفاکتو در غزه منتشر شده، آنچه واضح است، این است که ما طی چند هفته شاهد کشته شدن هزاران کودک بوده‌ایم. ما شاهد کشتار نادر و بی‌سابقه غیرنظامیان هستیم و از زمانی که من دبیرکل شده‌ام، در هیچ درگیری چنین چیزی سابقه نداشته‌است.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید