جزئیات توافق آتش‌بس تل آویو و حماس به روایت خبرگزاری فرانسه

کدخبر: ۶۱۱۵۶۴
اقتصادنیوز : خبرگزاری فرانسه امروز به نقل از یک مقام ناشناس آمریکایی مدعی شد که در نتیجه ابتکارعمل قطر و پیگیری‌های مستمر دولت بایدن، پنج هفته مذاکرات طاقت فرسا به توافق آتش بس چهار روزه ختم شد.
جزئیات توافق آتش‌بس تل آویو  و حماس به روایت خبرگزاری فرانسه

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این رسانه دولتی فرانسوی به نقل از یک مقام آمریکایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت که "پنج هفته مذاکرات بسیار طاقت فرسا" با یک تماس تلفنی از قطر به آمریکا و اسرائیل آغاز شد تا برخی از اسرای اسرائیلی در دست فلسطینی ها آزاد شوند.

این مقام آمریکایی افزود: (قطر) درخواست کرد که گروهی به همراه اسرائیلی ها تشکیل شود تا در مورد هر مسئله بسیار دقیق و بسیار محرمانه کار شود.

روایت رسانه اسرائیلی از جزئیات توافق مهم آتش بس غزه

به گفته این منبع آگاه، مقام های دولت بایدن "به صورت روزانه و گاهی اوقات ساعت به ساعت در مورد مسئله اسرا با مقام های ارشد قطر، مصر و اسرائیل" تماس می‌گرفتند.

در ادامه این گزارش آمده که جو بایدن نیز شخصاً وارد مذاکرات شد و ۱۳ اکتبر (پنج روز پیش از سفر به اسرائیل) از طریق تماس تصویری اینترنتی با خانواده آسیب دیدگان اسرائیلی گفت و گو کرد.

این مقام آگاه افزود که آزادی دو زندانی آمریکایی در ۲۰ اکتبر "یک فرآیند مقدماتی" برای کلیت مذاکرات در نظر گرفته شد.

این مقام گفت: ما توانستیم تقریباً به صورت زنده بر جابجایی (اسیران آمریکایی) در غزه و در نهایت عبور از مرز و آزادی آنها نظارت کنیم. بازگشت سالم و سلامت آنها به ما اطمینان داد که قطر واقعاً می تواند از طریق تیمی که تشکیل داده بودیم به وعده های خود عمل کند.

فوری/ اعلام آتش بس۴ روزه در غزه+ بیانیه حماس

اندکی بعد "دیوید بارنئا" مدیر موساد و "ویلیام برنز" رئیس سیا نیز به شدت درگیر این فرآیند شدند. جو بایدن ۲۰، ۲۲، ۲۳ و ۲۵ اکتبر تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت و گو کرد. برنز نیز ۹ نوامبر به دوحه رفت تا در تنظیم متن توافق کمک کند. با این حال مسئله شناسایی اسیران اسرائیلی هنوز مانعی بر سر توافق بود.

این مقام آمریکایی افزود که بایدن ۱۲ نوامبر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، تماس گرفت و "روشن ساخت که پیشرفته به دست آمده کافی نیست. " اندکی بعد "حماس مشخصات ۵۰ گروگان را منتشر کرد. "

این مقام آگاه گفت که همزمان با افزایش بمباران غزه و اوجگیری تلفات فلسطینی ها، بایدن ۱۴ نوامبر با نتانیاهو تماس گرفت و وی را ترغیب کرد تا "توافق را نهایی کند" و نخست وزیر نیز در نهایت موافقت کرد. اما ناگهان و در حالی که انجام توافق در آن روز محتمل بود، حماس از مذاکرات کنار کشید و همه چیز دوباره به بن بست خورد.

بر اساس گفته های این مقام، بایدن ۱۷ نوامبر با امیر قطر تماس گرفت و روشن ساخت که این توافق "باید نهایی شود. "

۲ روز بعد آمریکایی ها با عباس کامل رئیس سرویس اطلاعاتی مصر دیدار کردند و تضمین های حماس برای حل و فصل اختلافات را دریافت کردند.

در ساعات گذشته حماس و تل آویو با آتش بسی ۴ روزه که به آزادی ده ها زندانی اسرائیلی می انجامد، موافقت کردند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان جلسه دیشب کابینه موافقت با این آتش بس را "تصمیمی دشوار ولی صحیح" خواند.

حماس نیز با انتشار بیانیه ای با استقبال از این "آتش بس بشردوستانه" اعلام کرد که بر اساس این توافق ۱۵۰ زندانی فلسطینی از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد خواهند شد.

وزارت امور خارجه قطر نیز بامداد امروز اعلام کرد که زمان شروع آتش‌ بس بشردوستانه چهار روزه قابل تمدید، ظرف ۲۴ ساعت اعلام خواهد شد.

این آتش ‌بس ورود تعداد بیشتری از کاروان‌ های بشردوستانه و کمک‌ های امدادی به غزه از جمله سوخت تعیین ‌شده برای نیازهای بشردوستانه را امکان پذیر ساخته و در مرحله نخست شامل تبادل ۵۰ زندانی زن و کودک غیرنظامی در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان از اسرائیل است. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید