نرمش آمریکا در مقابل اسرائیل/ حمایت تسلیحاتی بایدن از نتانیاهو

کدخبر: ۶۱۲۳۰۰
اقتصادنیوز: تارنمای «اینترسپت» در گزارشی از درخواست کاخ سفید برای حذف محدودیت‌ها به منظور دسترسی بیشتر اسرائیل به انواع سلاح‌ها و مهمات انبار تسلیحاتی ایالات متحده در سرزمین های اشغالی خبر داد.
نرمش آمریکا در مقابل اسرائیل/ حمایت تسلیحاتی بایدن از نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، این نشریه روز یکشنبه اعلام کرد: اقدام برای رفع محدودیت‌ها در درخواست بودجه تکمیلی کاخ سفید که در ۲۰ اکتبر به سنا ارسال شد، گنجانده شده است.

طبق بودجه پیشنهادی دولت بایدن این درخواست اجازه می‌دهد تا همه دسته‌بندی‌های تسلیحات دفاعی به سرزمین‌های اشغالی منتقل شوند.

اینترسپت افزود: این درخواست مربوط به ذخایر تسلیحاتی کمتر شناخته شده در سرزمین‌های اشغالی است که پنتاگون برای استفاده در درگیری های منطقه ای ذخیره کرده بود، اما رژیم اسرائیل در شرایط محدودی اجازه دسترسی به آنها را داشت. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال حذف این محدودیت ها است.

انبار ذخیره جنگ متحدان-اسرائیل (War Reserve Stockpile Allies-Israel) یا WRSA-I که در دهه ۱۹۸۰ برای تأمین تجهیزات تسلیحاتی ایالات متحده در صورت وقوع جنگ‌های منطقه ای ایجاد شد، بزرگ‌ترین مانع در دست‌یابی به شبکه ای است که در عمل انبارهای تسلیحات خارجی ایالات متحده را تشکیل می دهد.

این انبارها که برای افزایش امنیت ایالات متحده ایجاد شده اند، از طریق برخی الزامات سختگیرانه کنترل و مورد بازبینی قرار می گیرند. این در حالی است که با وجود این الزامات رژیم اسرائیل همچنان از این ذخایر استفاده کرده و در صورت استفاده از یارانه های مؤثر کمک های نظامی ایالات متحده، می‌تواند این تسلیحات را با هزینه اندک خریداری کند.

این گزارش می افزاید: بایدن به دنبال برداشتن تقریباً همه محدودیت‌ها در مورد ذخایر و انتقال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل است.

دولت آمریکا قصد دارد با برنامه‌های مربوط به سلاح‌های منسوخ یا مازاد، چشم پوشی از سقف هزینه‌های سالانه برای تکمیل ذخایر تسلیحاتی و محدود کردن نظارت کنگره، همه محدودیت‌های موجود را حذف کند.

گفتنی است همه این تغییرات در برنامه بودجه بایدن،‌ به جز برداشتن سقف هزینه که محدود به سال مالی ۲۰۲۴ است،‌ دائمی خواهد بود.

به گزارش اینترسپت،‌ به تازگی بلومبرگ به فهرست محرمانه ای از تسلیحات آمریکایی ارائه شده به رژیم صهیونیستی دست یافت که شامل هزاران موشکی است که این رژیم در بمباران اخیر غزه به طور گسترده از آن‌ها استفاده کرده است.

جاش پل، یکی از مقام های سابق در دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه می گوید: "با توجه به کاهش آمادگی آمریکا برای درگیری در منطقه، تاثیر برداشته شدن این محدودیت ها برای انتقال تسلیحات آمریکایی به (سرزمین‌های اشغالی) می تواند به ضرر منافع ایالات متحده تمام شود.

وی افزود:" درخواست کمک مالی تکمیلی اضطراری رئیس جمهوری (آمریکا)، مسیری ایجاد می کند تا هر گونه اقلام دفاعی به بهانه قرار گرفتن در انبار WRSA-I به سرزمین‌های اشغالی ارسال شود."

گفتنی است دولت ایالات متحده قرار است ۲۰۰ میلیون دلار در هر سال مالی برای تجدید انبار WRSA-I هزینه کند. لغو محدودیت کمک‌های ایالات متحده به ذخایر تسلیحاتی در اسرائیل به معنای تکمیل مداوم این انبار است.

ایالات متحده در حال حاضر از رژیم اسرائیل انتظار دارد در ازای ارسال انواع کمک‌های تسلیحاتی پنتاگون، امتیازات خاصی را به واشنگتن اعطا کند، اما درخواست کاخ سفید این شرط را نیز حذف می‌کند.

در نهایت، درخواست کاخ سفید همچنین با کاهش مدت زمان اطلاع رسانی قبلی به کنگره پیش از انتقال سلاح، نظارت کنگره بر انتقال تسلیحات ایالات متحده را نیز کاهش می دهد.

بر اساس قانون فعلی، باید ۳۰ روز قبل از ارسال تسلیحات، این موضوع به کنگره اطلاع داده شود،‌ اما درخواست جدید دولت بایدن اجازه می دهد تا در شرایط "فوق العاده" زمان اطلاع رسانی به کنگره کوتاه تر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی