رای ضداسلامی دادگاه اروپا / قانون منع حجاب دردسرساز شد

کدخبر: ۶۱۲۸۰۴
اقتصادنیوز: عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به قوانین اتحادیه اروپا به آزاد بودن منع حجاب برای کارکنان در کشورهای عضو این اتحادیه رأی داد.
رای ضداسلامی دادگاه اروپا / قانون منع حجاب دردسرساز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دیوان دادگستری اروپا به عنوان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به قوانین اتحادیه اروپا حکم داد که اعضای این اتحادیه می‌توانند کارکنان را از پوشیدن لباس‌های نشان‌دهنده باورهای مذهبی منع کنند. 

رأی دیوان دادگستری اروپا بعد از آن صادر شد که یک زن بلژیکی ادعا کرد کارفرمای او با گفتن اینکه او نمی‌تواند در محل کار حجاب داشته باشد، آزادی‌های مذهبی‌اش را نقض کرده است. 

مسئله پوشیدن حجاب در محل کار از جمله مسائلی است که طی سال‌های گذشته همواره باعث اختلاف در میان کشورهای اروپایی بوده است. 

در سال 2021، این دادگاه حکم داده بود که زنان در صورت حضور در مشاغلی که مستلزم تعامل با عموم مردم است بایستی از پوشیدن حجاب خودداری کنند و در صورت عدم تبعیت از این اصل می‌توانند از محل کار اخراج شوند. 

جدیدترین چالش حقوقی در این حوزه مربوط به یک کارمند مسلمان از شهرداری منطقه شرق در شهر «آن» بلژیک است که به او گفته شده نمی‌تواند در محل کار روسری بپوشد.

این زن که در محل کارش ریاست یک اداره را به عهده دارد و وظایفش تعامل با مردم را شامل نمی‌شود از محل کارش شکایت کرد. 

 این اداره شهرداری بعد از آن شرایط مربوط به استخدام خود را تغییر داده و اعلام کرد که کارمندان مستلزم رعایت بی‌طرفی کامل هستند و رعایت این اصل به معنی ان است که پوشیدن آشکار هر چیزی که نشان‌دهنده وابستگی‌های ایدئولوژیکی یا مذهبی فرد باشد برای هیچ کارمندی مجاز نیست. 

«دادگاه کار» در شهر «لیژ» گفت اطمینان ندارد که اصل بی‌طرفی وضع‌شده توسط این شهرداری مصداق تبعیض و نقض قوانین اتحادیه اروپا است یا خیر. 

دیوان دادگستری اروپا در پاسخ گفته که مسئولان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا حق دارند میزان بی‌طرفی را بنا به تشخیص خودشان تعیین کنند. 

در این حکم تصریح شده چنانچه یک اداره دیگر تصمیم بگیرد پوشیدن نشانه های آشکار اعتقادات مذهبی، سیاسی یا فلسفی را ممنوع نکند باز هم قانون را نقض نکرده است. 

فرانسه از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که قوانین سخت‌گیرانه‌ای را درباره پوشیدن نشانه‌های مذهبی در مدارس و ساختمان‌های دولتی به کار می‌گیرد. پاریس معتقد است که پوشیدن این نشانه‌ها قوانین سکولار در این کشور را نقض می‌کند. 

دولت فرانسه از سال 2004 پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس دولتی این کشور را ممنوع کرده است. مسلمان‌ها 10 درصد از جمعیت 67 میلیونی فرانسه را تشکیل می‌دهند اما پاریس مدعی شده که پوشش اسلامی نشان‌دهنده وابستگی‌های مذهبی فرد است و  قوانین مربوط به سکولاریسم در آموزش را نقض می‌کند. 

این در حالی است که برخی از مسئولان دولتی فرانسه اذعان کرده‌اند  ده‌ها دانش آموز مسلمان به قانون ممنوعیت پوشش اسلامی توجهی نکرده‌اند. 

در حالی که تعداد مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی روندی فزاینده داشته، اسلام هراسی نیز در این کشورها طی سال‌های اخیر تشدیدیافته است.

اسلام‌هراسی، در نتیجه تحولات متعدد در سطح روابط تاریخی بین جهان اسلام و غرب از یک سو و در سطح تحولات معاصر در جوامع اسلامی و کشورهای غربی از سوی دیگر، ایجاد شده است. این اصطلاح از اوایل قرن ۲۰ پدیدار شد اما در عمل، پیش از آن نیز وجود داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید