فوری/ هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در منطقه

کدخبر: ۶۱۲۸۰۷
اقتصادنیوز: سازمان ملل متحد همزمان با پنجمین روز از توقف موقت درگیری‌ها در غزه دو نشست یکی در مجمع عمومی درباره جنگ اسرائیل و حماس و دیگری در شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه و سوریه تشکیل دادند که در این نشست ها درباره گسترش درگیری ها در منطقه و ضرورت برقراری آتش بس دائمی تاکید شد.
فوری/ هشدار سازمان ملل درباره گسترش جنگ در منطقه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل نشستی درباره خاورمیانه و سوریه برگزار کرد که با توجه به جنگ اسرائیل و حماس، برخی کشورها نسبت به گسترش درگیری‌ها در منطقه به ویژه سوریه و نیز کشاندن منطقه به سوی جنگ از سوی رژیم اسرائیل هشدار دادند.

خانم نجات رشدی معاون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه گفت: اثرات تحولات غم انگیز فلسطین اشغالی و اسرائیل همچنان در داخل سوریه احساس می‌شود.ما به نیاز مداوم و فوری برای کاهش تنش در سوریه و در سراسر منطقه داریم. ما عمیقا نگران احتمال تشدید بالقوه تنش ها در سوریه هستیم.

وی تصریح کرد: گزارش‌های تقریباً روزانه از حملات به نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه ادامه دارد که عمدتاً گروه موسوم به مقاومت اسلامی در عراق مسئولیت آن را برعهده گرفته است و آمریکا مدعی است ایران از گروه‌های پشت این حملات حمایت می‌کند. واشنگتن دو دور دیگر حملات تلافی‌جویانه به تأسیساتی در سوریه انجام داده است که ادعا می‌کند توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران استفاده شده است و ایران ادعای وابستگی این گروه ها به خود را رد می کند.

این مقام سازمان ملل گفت: من چهار پیام فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را تکرار می کنم. اول، ما به کاهش تنش در داخل سوریه، حرکت به سوی سمت آتش بس سراسری و رویکرد همکاری برای مقابله با گروه های تروریستی در فهرست شورای امنیت، مطابق با قوانین بین المللی نیاز داریم.دوم، همه بازیگران – سوری و غیر سوری – باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند. سوم، همه بازیگران باید به صورت کامل از قوانین بین المللی بشردوستانه حمایت کنند. چهارم، همکاری بین المللی برای تمرکز مجدد بر روند سیاسی در سوریه مورد توجه قرار گیرد.

نماینده سوریه نیز در این نشست با محکوم کردن "ماشین کشتار اسرائیل" که "جنایت تمام عیار علیه بشریت انجام داده است" گفت: اسرائیل در حال "کشیدن" منطقه به درگیری بزرگتر است.

وی خواستار رویکردی برای بازگشت "بدون تبعیض" آوارگان شد و تاکید کرد که نباید به گروه‌های تروریستی اجازه داده شود که مانع از تلاش‌های "بازسازی زودهنگام" از جمله مین روبی شوند.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت که آمریکا به دنبال تغییر توجه از حمایت خود از «تروریسم اسرائیل» است. وی تاکید کرد اقدامات تحریک آمیز آمریکا در سراسر جهان به صورت "پیوسته ادامه دارد."

نماینده ترکیه نیز در این نشست گفت که پس از ۱۲ سال طولانی هنوز "راه حل سیاسی پایدار" برای سوریه دیده نمی شود و تاکید کرد هیچ رضایتی در مورد اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت وجود ندارد.

نماینده ترکیه همچنین بر مسیرهای متعدد پیشرفت در سوریه از جمله تسهیل بازگشت آوارگان و توقف تهدید "مستقیم" علیه ترکیه و سایرین از سوی پ‌ک‌ک و سایر گروه‌ها، تاکید کرد.

نماینده ترکیه از شرایط «غیرقابل پیش‌بینی» کمک‌های بشردوستانه به سوریه به دلیل اختلاف نظر در مورد کمک فرامرزی و «موج‌» بازگشت آوارگان ابراز تاسف کرد.

نماینده چین نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت سوریه، خواستار همکاری بیشتر شورای امنیت برای جلوگیری از گسترش یا تشدید درگیری‌های منطقه‌ای به‌ویژه از غزه شد. وی گفت تهدیدهای تروریستی مانعی برای پیشرفت سیاسی در سوریه است.

نماینده چین به مزایای بشردوستانه از ارسال فرامرزی کمک به سوریه اذعان کرد، اما خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در ارسال کمک داخلی به سوریه و همچنین در پروژه‌های بازیابی اولیه شد.

 واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت: وضعیت در سوریه با تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل بشدت حساس است. این کشور مانند تعدادی از همسایگان خود در منطقه، به معنای واقعی کلمه در آستانه ورود به یک رویارویی گسترده در منطقه است. "

وی افزود که روسیه از احیای کمیته قانون اساسی "به عنوان بخشی از پیشبرد روند سیاسی تحت رهبری سوریه که با کمک سازمان ملل انجام می‌شود" حمایت می‌کند.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت خاورمیانه؛ سوریه گفت: اتهامات بی اساس ایالات متحده علیه کشور من در این نشست قاطعانه رد می شود. به نظر می رسد این اتهامات بی اساس بخشی از تلاش عمدی ایالات متحده برای منحرف کردن توجه از نقض جدی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا جاهای دیگر دست نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.

وی تصریح کرد: ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، که همه کشورهای عضو را ملزم به حمایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌کند، عمل نماید. چنین اقداماتی برای ارتقای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین قاطعانه ادعاهای غیرمستند مطرح شده توسط نماینده بریتانیا را رد کرد.

ایروانی در ابتدای سخنانش گفت: بحران انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش های اقتصادی عمیقی رنج می برند. علیرغم تلاش‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن برای ارائه کمک‌های ضروری به نیازمندان، تأثیر مستمر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی به‌ویژه تحریم‌های غیرقانونی توسط ایالات متحده، بار عظیمی را بر دوش مردم سوریه از جمله زنان و کودکان وارد می‌کند.کمک های بشردوستانه و طرح های بازسازی در سوریه نباید به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه مورد استفاده قرار گیرد. مهم است که اطمینان حاصل شود که ارسال بی‌طرفانه و غیرسیاسی کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق سوریه اقدامی حیاتی برای حفظ جان انسان‌ها است.

 نمایندگان کشورهای مختلف نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به وخامت نوار غزه و وضعیت اسفناک مردم در این منطقه، خواستار آتش بس دائمی و زمینه ساز مذاکرات جدی برای دستیابی به صلح دائمی و عادلانه در سرزمین های اشغالی فلسطین شدند.

 سفیر و نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد که از میانجیگران برقراری توافق تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس و نیز آتش بس موقت درگیری ها در غزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا است،  بار دیگر خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان در نوار غزه شد.

 «علیا احمد بن سیف آل ثانی»  گفت: دولت قطر ضمن محکوم کردن مجدد جنایات هولناک اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین در غزه، خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان در نوار غزه است. فلسطینی ها در غزه به دلیل بمباران های اسرائیل که منجر به شهادت، زخمی و مفقود شدن بیش از ۵۰ هزار تن شده است در بدترین بحران انسانی به سر می برند.تجاوز نیروهای اسرائیل به مسجد الاقصی، نقض قوانین بین المللی و تحریک احساسات مسلمانان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید