به سوی فردای روشن تر*

کدخبر: ۶۱۳۲۵۶
امروز ۳۶۵ روز از زمانی که هند ریاست گروه ۲۰ را بر عهده گرفت، می گذرد.این لحظه‌ای است برای تامل، تعهد مجدد، و بخشیدن جانی تازه به روحیه «واسودایوا کوتومباکام» (یک زمین، یک خانواده، یک آینده) هنگامی که سال گذشته این مسوولیت را بر عهده گرفتیم، چشم‌انداز جهانی با چالش هایی چند وجهی دست و پنجه نرم می‌کرد: ترمیم آسیب‌ها پس از همه گیری کووید-۱۹، تهدیدات اقلیمی قریب الوقوع، بی ثباتی مالی و مشکلات بدهی در کشورهای در حال توسعه که همگی در سایه افول چندجانبه‌گرایی در حال بروز بودند. در بحبوحه درگیری‌ها و رقابت‌ها، همکاری‌های توسعه‌ای نیز دچار لطمه شده و مانع پیشرفت شده بود.
به سوی فردای روشن تر*

هند با عهده‌گیری ریاست گروه ۲۰ به دنبال این بود که جایگزینی برای وضعیت موجود به جهان ارائه دهد و تغییری را از پیشرفت با محوریت تولید ناخالص داخلی به پیشرفتِ انسان محور سامان دهد. هدف هند، یادآوری آنچه ما را متحد می‌کند، به جای آنچه ما را متفرق می‌کند به جهانیان بود. زمان برای تکامل گفت‌وگوی جهانی فرا رسیده بود. منافع عده‌ای قلیل باید جای خود را به آرزوهای اکثریت می‌داد. این امر مستلزم این بود که یک اصلاح اساسی در چندجانبه‌گرایی، بدان‌گونه که آن را می شناسیم، صورت پذیرد.  فراگیر، جاه‌طلبانه، کنش‌محور و قاطع؛ این چهار کلمه معرف رویکرد ما به عنوان رئیس گروه ۲۰ بود و اعلامیه رهبران در دهلی نو (NDLD) که به اتفاق آرا توسط همه اعضای گروه ۲۰ تصویب شد، بر تعهد ما به اجرای این اصول گواهی می‌دهد.

فراگیر بودن در قلب ریاست ما بوده است. با اضافه شدن اتحادیه آفریقا به عنوان عضو دائمی گروه ۲۰، ۵۵ کشور آفریقایی در این مجمع ادغام شدند و این گروه به ۸۰ درصد از جمعیت جهان گسترش پیدا کرد. این موضع فعالانه باعث ایجاد گفت‌وگوی جامع‌تر درباره چالش‌ها و فرصت‌های جهانی شده است.  «اجلاس صدای جنوب جهانی» که اولین در نوع خود بود، توسط هند در دو دوره برگزار شد و طلیعه جدیدی از چندجانبه‌گرایی بود. هند دغدغه‌های جنوب جهانی را در گفتمان بین‌المللی به یک جریان اصلی تبدیل کرد و طلایه‌دار دورانی شده است که کشورهای در حال توسعه جایگاه واقعی خود را در شکل‌دهی روایت جهانی باز می یابند. فراگیری همچنین موجب القای رویکرد داخلی هند به گروه ۲۰ شد و آن را به «ریاست مردم»، آن طور که شایسته بزرگ‌ترین دموکراسی جهان است، تبدیل کرد.

گروه ۲۰ از طریق رویدادهای «Jan Bhagidari »(مشارکت مردم)، به ۱.۴ میلیارد شهروند رسید و همه ایالت‌ها و قلمروهای اتحادیه به عنوان شریک، به ایفای نقش پرداختند. بر اساس مولفه‌های اصولی، هند از توجه بین‌المللی به اهداف گسترده‌تر توسعه‌ای، همسو با رسالت گروه ۲۰، اطمینان حاصل کرد. در نقطه حساس دستور کار ۲۰۳۰، هند برنامه اقدام گروه ۲۰ برای سال ۲۰۳۰ را برای تسریع در پیشرفت اهداف توسعه پایدار (SDGs) ارائه و رویکرد کنش‌محور و فرابخشی را برای موضوعات به هم وابسته از جمله بهداشت، آموزش، برابری جنسیتی و پایداری زیست محیطی اتخاذ کرد. یکی از حوزه‌های کلیدی که باعث این پیشرفت می‌شود، زیرساخت‌ عمومی دیجیتال قوی است. در اینجا، هند در توصیه‌های خود قاطع بود، زیرا تاثیر انقلابی نوآوری‌های دیجیتال مانند Aadhaar، رابط پرداخت یکپارچه (UPI) و Digilocker را از نزدیک شاهد بوده است. ما از طریق گروه ۲۰ توانستیم مخزن زیرساخت عمومی دیجیتال را با موفقیت تکمیل کنیم که گامی مهم در همکاری‌های فناورانه جهانی بود.

این مخزن، دارای بیش از ۵۰ زیرساخت‌ عمومی دیجیتال از ۱۶ کشور است و به جنوب جهانی کمک خواهد کرد تا زیرساخت‌ عمومی دیجیتال را ایجاد کند، به کار بگیرد و مقیاس‌بندی کند و به قدرت موجود در رشد فراگیر دست یابد. برای زمین یگانه خود، اهداف جاه‌طلبانه و فراگیر را برای ایجاد تغییرات فوری، پایدار و عادلانه معرفی کردیم. در اعلامیه، «پیمان توسعه سبز» به چالش‌های انتخاب بین مبارزه با گرسنگی و حفاظت از کره زمین، با ترسیم یک نقشه راه جامع می‌پردازد که در آن اشتغال و زیست بوم‌ها مکمل یکدیگر هستند و مصرف با آگاهی نسبت به اقلیم صورت می‌پذیرد و تولید سازگار با سیاره زمین است. در تعامل با یکدیگر، اعلامیه گروه ۲۰ خواستار افزایش جاه‌طلبانه سه برابری ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی تا سال ۲۰۳۰ است. جاه‌طلبی گروه ۲۰ برای ساختن جهانی پاک‌تر و سبزتر همراه با ایجاد اتحاد جهانی سوخت‌های زیستی و فشار هماهنگ برای هیدروژن سبز، غیرقابل انکار است.

این همیشه بخشی از منش هند بوده است و از طریق سبک زندگی برای توسعه پایدار، جهان می‌تواند از سنت‌های دیرینه پایدار ما بهره‌مند شود. علاوه بر این، اعلامیه بر تعهد ما به عدالت و برابری اقلیمی تاکید می‌کند و خواستار ارائه حمایت مالی و فناوری قابل توجه از شمال جهانی شده است .برای اولین بار، جهش کوانتومی مورد نیاز در تامین مالی توسعه کلان، که از میلیاردها به تریلیون‌ها دلار تغییر می‌کند، به رسمیت شناخته شد. گروه ۲۰ اذعان کرد که کشورهای در حال توسعه به ۵.۹ تریلیون دلار برای تحقق مشارکت‌های تعیین شده ملی (NDCs) خود تا سال ۲۰۳۰ نیاز دارند. با توجه به منابع عظیم مورد نیاز، گروه ۲۰ بر اهمیت بانک‌های توسعه چندجانبه بهتر، بزرگ‌تر و موثرتر تاکید کرد. همزمان، هند نقش پیشرو در اصلاحات سازمان ملل، به ویژه در بازتعریف ساختار ارگان‌های اصلی مانند شورای امنیت سازمان ملل، ایفا می‌کند که نظم جهانی عادلانه‌تر را تضمین می‌کند.

برابری جنسیتی در این اعلامیه در کانون توجه قرار گرفت و منجر به تشکیل یک کارگروه اختصاصی برای توانمندسازی زنان برای سال آینده شد. لایحه پیش‌گزینی زنان هند ۲۰۲۳، که یک سوم کرسی‌های پارلمان هند و مجلس قانونگذاری ایالتی را به زنان اختصاص می دهد، مظهر تعهد ما به توسعه تحت هدایت زنان است.  اعلامیه دهلی نو نمایانگر دمیدن روح تازه‌ای از همکاری در تمامی این اولویت‌های کلیدی، با تمرکز بر انسجام سیاست‌ها، تجارت قابل اعتماد و اقدام جاه‌طلبانه اقلیمی است. مایه مباهات است که در دوره ریاست ما، گروه ۲۰ به ۸۷ نتیجه و ۱۱۸ سند مصوب رسید، که نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشت. در دوره ریاست ما بر گروه ۲۰، هند مذاکراتی را درباره مسائل ژئوپلیتیک و تاثیر آنها بر رشد و توسعه اقتصادی هدایت کرد. تروریسم و کشتار بی‌دلیل غیرنظامیان غیرقابل قبول است و ما باید با سیاست عدم تحمل با آن مقابله کنیم.

ما باید تداعی کننده انسان دوستی به جای خصومت باشیم و تصریح کنیم که دوران، دوران جنگ نیست.برای من مایه خوشوقتی است که در دوره ریاست ما، هند به دستاوردهای خارق‌العاده‌ای دست یافت: چندجانبه گرایی را احیا کرد، صدای جنوب جهانی را تقویت کرد، از توسعه حمایت کرد، و برای توانمندسازی زنان در همه جا مبارزه کرد. واگذاری ریاست گروه ۲۰ به برزیل را با این اعتقاد انجام می‌دهیم که گام‌های جمعی ما برای مردم، سیاره زمین، صلح و رفاه، سال‌های سال طنین انداز خواهند بود.

* نخست وزیر هند

این یادداشت به صورت همزمان  به طور اختصاصی در ایران در روزنامه «دنیای اقتصاد» و در رسانه‌های هندی و بین‌المللی منتشر شد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید