جنگ غزه گردشگری اسرائیل و اروپا را ضربه فنی کرد

کدخبر: ۶۱۳۴۲۴
اقتصاد نیوز : در حالی که اقتصاد اسرائیل همچنان با تبعات جنگ تجاوزگرانه این رژیم علیه نوار غزه دست و پنجه نرم می‌کند، محافل کارشناسی تل‌آویو از زیان‌های وارده به بخش گردشگری داخلی و خارجی این رژیم و همچنین عدم سفر گردشگران اسرائیل به کشورهای اروپایی و به تبع آن زیان وارده به بخش گردشگری اروپا در اثر این وضعیت خبر می دهند.
 جنگ غزه گردشگری اسرائیل و اروپا را ضربه فنی کرد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا، روزنامه صهیونیستی «جروزالیم پُست» با اشاره به وارد شدن خسارت به اقتصاد رژیم اسرائیل در پی جنگ علیه غزه، به نقل از « اران کیتر» مشاور گردشگری و رئیس بخش گردشگری و مدیریت هتلداری در دانشکده «کینیریت» این رژیم پیش بینی کرد که تل آویو به دلیل جنگ حداقل پنج میلیارد شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی - هر چهار شکل برابر با یک دلار است) از درآمد سفرهای داخلی را از دست بدهد.

این مشاور گردشگری رژیم صهیونیستی گفت که به عنوان مثال، بخش گردشگری گروهی این رژیم به تازگی ضربه های شدیدی خورده است؛ به این معنی که اتباع خارجی سرزمین های اشغالی را ترک کرده اند.

هشدار مصر به اسرائیل / قاهره آوارگان غزه را نمی پذیرد

او تاکید کرد که این موضوع به شدت بر صحنه دیپلماتیک تأثیر گذاشته است به‌ویژه اینکه روابط با روسیه همچنان رو به وخامت است. به گفته کیتر، ممکن است چین جایگزین روسیه شود زیرا اخیراً آمار گردشگران روسی در سرزمین های اشغالی به شدت کاهش یافته است.

کیتر با اعتراف به اینکه این بازار (گردشگران چینی) قبل از جنگ [ غزه ] بزرگ نبود، اشاره کرد که اما بازار امیدوارکننده‌ای بود و یادآور شد که چین بزرگترین منبع گردشگری جهان است.

وی گفت: این به نگرش‌های رهبری چین نیز بستگی دارد زیرا گردشگران چینی فقط از مناطق مورد اعتماد دولت دیدن می‌کنند.

گردشگری داخلی رژیم اسرائیل

کیتر با اشاره به اینکه گردشگری داخلی به معنای سفر صهیونیستها در داخل سرزمین های اشغالی یکی دیگر از ارکان مهم گردشگری رژیم اسرائیل است، گفت که به ازای هر گردشگری که به سرزمین های اشغالی می آید، حدود پنج تا ۶ مسافر محلی وجود دارد. به عنوان مثال، گردشگران صهیونیستِ تل آویو از قدس اشغالی دیدن می کنند یا افرادی از قدس اشغالی هستند که آخر هفته را در سواحل بحرالمیت ( دریای مرده ) یا ایلات در جنوب سرزمین های اشغالی سپری می کنند.

وی تاکید کرد که بیشتر هتل های شهرهای تفریحی سرزمین های اشغالی در ایلات، منطقه بحر المیت و طبریا در حال حاضر تعطیل شده و به عنوان سرپناه برای اسکان صهیونیست هایی که از منازل خود در شهرک ها تخلیه شده اند، استفاده می شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالیم پُست، ده ها هزار نفر از صهیونیستها از خانه های خود آواره شده اند.

مشاور گردشگری و رئیس بخش گردشگری و مدیریت هتلداری دانشکده «کینیریت» رژیم صهیونیستی گفته است که گردشگری داخلی برای تل آویو حیاتی است زیرا بدون آن، برخی از اقتصادهای محلی در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: یکی از این مکان‌ها «الجلیل الاعلی » در نزدیکی مرز لبنان است که منطقه‌ای بسیار توریستی به شمار می رود.

کیتر با تاکید بر اینکه اقتصاد گردشگری یکی از اجزای مهم اقتصاد رژیم اسرائیل است، افزود: بیش از ۹۰ درصد آن به گردشگری داخلی متکی است.

با این حال، این کارشناس گردشگری پیش بینی کرد که گردشگری داخلی رژیم صهیونیستی در مقایسه با گردشگری خارجی آن سریع تر بهبود یابد زیرا گردشگری خارجی برای برنامه ریزی سفر به زمان نیاز دارد تا در مورد امنیت تصمیم گیری کند اما مسافران محلی خودجوش تر هستند و افق برنامه ریزی آنها بسیار کوتاه تر است.

گردشگری خارجی رژیم اسرائیل

علاوه بر این، گردشگری خارجی یا گردشگری در نتیجه سفر شهرک نشینان به خارج از سرزمین های اشغالی آسیب دیده است. کیتر در این باره گفت که رژیم اسرائیل در حال حاضر به عنوان دومین بازار مهم سفر گردشگری مسافت های دور به اروپا طبقه بندی می شود، زیرا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۵ میلیون صهیونیست به این قاره سفر کردند لذا آسیب دیدن گردشگری خارجی یا گردشگری در نتیجه سفر شهرک نشینان صهیونیست به خارج از سرزمین های اشغالی به معنای از دست دادن مبالغ هنگفتی برای خطوط هوایی و شرکت های گردشگری است که در این بخش فعالیت می کنند. اگرچه گردشگری رژیم اسرائیل در کشورهای اروپایی حدود یک درصد از سفرهای داخلی در این قاره را تشکیل می دهد، اما بخش بسیار مهمی محسوب می شود.

این تا حدودی به این دلیل است که در سرتاسر اروپا، از جمله مکان‌هایی مانند پراگ، بوداپست، بخارست، باتومی، آناتولی و استانبول و حتی رم یا وین مراکز اقتصادی وجود دارد که نیازهای گردشگران صهیونیست را تامین می‌کند و در نتیجه، مشاغل اروپایی مانند هتل ها و رستوران ها با وجود اینکه صدها یا هزاران مایل از مناطق جنگی غزه فاصله دارند اما از پیامدهای اقتصادی جنگ غزه آسیب می بینند.

از نظر اعداد، داده‌های اخیر رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که از ماه اکتبر خروج از سرزمین های اشغالی (با هدف گردشگری) 50 درصد کاهش یافته است و همان چیزی است که در روزهای اول نوامبر اتفاق افتاد.

بر اساس برآورد کیتر، شرکت‌های اروپایی در اولین ماه آغاز جنگ علیه غزه به دلیل توقف ورود گردشگران صهیونیست بیش از نیم میلیارد یورو ضرر کردند. این کارشناس پیش بینی کرد که این مقدار قبل از پایان جنگ ۲ برابر شود.

مشاور گردشگری و رئیس بخش گردشگری و مدیریت هتلداری دانشکده «کینیریت» رژیم صهیونیستی تاکید کرد که حتی اگر سفرهای داخلی و خارجی در مدت کوتاهی بهبود یابد، ضرر بیش از پنج میلیارد شیکل که به بخش ورود گردشگران خارجی وارد شده است، بر اقتصاد رژیم اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید