سوناک رکورد زد / سقوط بی‌سابقه در تاریخ حزب محافظه‌کار

کدخبر: ۶۱۳۸۹۰
اقتصادنیوز: نتایج تحقیقات جدید در انگلیس نشان می‌دهد سوناک نه تنها در افکار عمومی که در میان اعضای حزب حاکم محافظه‌کار هم محبوبیتی ندارد.
سوناک رکورد زد / سقوط بی‌سابقه در تاریخ حزب محافظه‌کار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یافته‌های منتشر شده در تارنمای کانزوتیو هوم حاکیست که سوناک منفورترین عضو کابینه دولت انگلیس است و جایگاه او از لیز تراس، نخست وزیر سابق انگلیس که پارسال در پی برنامه جنجالی اقتصادی ناگزیر به استعفا شد، بدتر است.

بر اساس آمارها محبوبیت او ۲۵.۴ واحد درصد افت کرده که یک سقوط چشمگیر و بی‌سابقه در تاریخ حزب محافظه‌کار بشمار می‌رود. این درحالیست که انتظار می‌رفت نامبرده بتواند جایگاه رهبری و اعتبار این حزب را دستکم پس از یکسال از استعفای مفتضحانه تراس ترمیم کند. ناظران معتقدند که سیاست‌های جنجالی او در حوزه مهاجرت یکی از عوامل اصلی در سقوط محبوبیت سوناک بشمار می‌رود.

از سویی تحقیقات موسسه جی‌ال پارتنرز نشان می‌دهد که حمایت عمومی از حزب حاکم محافظه‌کار در سایه نخست وزیری سوناک سقوط کرده و حزب کارگر به رهبری آقای کی‌یر استارمر را در مسیر پیروزی در انتخابات عمومی بعدی قرار داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تنها ۵۹ درصد از رای دهندگانی که در سال ۲۰۱۹ از محافظه کاران تحت رهبری بوریس جانسون حمایت کردند، به این حزب تحت رهبری سوناک پایبند هستند. این میزان در اوت سال گذشته ۷۴ درصد و پس از اصلاحات اقتصادی خانم تراس ۶۳ درصد بود.

این درحالیست که بر اساس آمارها، حزب دست راستی اصلاحات انگلیس تحت رهبری نایجل فاراژ بیشترین لطمه را به اعتبار حزب حاکم وارد کرده و از هر ۶ حامی سنتی محافظه‌کاران یکی به حزب اصلاحات گرایش پیدا کرده است.

داده‌های آماری تارنمای کانزوتیو هوم همچنین نشان می‌دهد که محبوبیت سایر اعضای ارشد کابینه انگلیس نیز افت چشمگیری را تجربه کرده است؛ از جمله جیمز کلورلی وزیر امور خارجه سابق انگلیس که در جریان ترمیم کابینه به وزارت کشور منصوب شد. اعتبار نامبرده، که اکنون ریاست وزارت‌خانه‌ای را برعهده دارد که متولی اجرای سیاست بدنام انتقال پناهجویان به رواندا است، ۱۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

این درحالیست که کمی بدنوک وزیر بازرگانی انگلیس از جایگاه بهتر و بالاترین شانس برای تصاحب کرسی رهبری حزب محافظه‌کار در صورت شکست این حزب در انتخابات سراسری آتی برخوردار است.

نام دیوید کامرون وزیر امور خارجه جدید انگلیس هم در ردیف چهارم فهرست عناصر محبوب حزب محافظه‌کار دیده می‌شود. کامرون ماه پیش در پی تصمیم نخست وزیر انگلیس برای ترمیم کابینه به جمع اعضای دولت اضافه شد.

او سال ۲۰۱۶ در پی برگزاری همه‌پرسی برگزیت که منجر به رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا شد، از مقام نخست‌وزیری استعفا داد و چند ماه بعد هم از نمایندگی مجلس عوام کنار رفت.

نامبرده ماه پیش از سوی نخست وزیر انگلیس دعوت به کار و به‌عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد. او بر همین اساس طی تشریفاتی به عضویت مجلس اعیان به نمایندگی از حزب محافظه‌کار درآمد و اکنون تنها وزیر کابینه است که در مجلس عوام حضور ندارد. آمارها نشان می‌دهد که محبوبیت او در میان اعضای حزب حاکم، بهتر از جایگاه سوناک است و بعید نیست که بار دیگر سکان حزب را بدست بگیرد.

دور بعدی انتخابات سراسری انگلیس باید تا پیش از ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۵ برگزار شود. تاریخ دقیق آن هنوز روشن نیست اما احتمال زیادی وجود دارد که این رویداد سیاسی تا پیش از تابستان سال آینده برگزار شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها حزب محافظه‌کار پس از ۱۳ سال حکومت‌داری، پشتوانه عمومی و مشروعیت خود را از دست داده و حزب کارگر هم در صورتی پیروزی در انتخابات آتی، قادر به تصاحب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان نیست. به این ترتیب پارلمان به اصطلاح در حالت معلق قرار خواهد گرفت تا یکی از احزاب اصلی (کارگر یا محافظه‌کار) از طریق ائتلاف با یکی از حزب کوچکتر دولت تشکیل دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید