چراغ سبز ارمنستان به ایران

کدخبر: ۶۱۴۰۷۵
اقتصاد نیوز :معاون وزیر امور خارجه ارمنستان امروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی با تاکید بر تعهد کشورش نسبت به توسعه شراکت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اروپا از طریق ابتکارات منطقه‌ای و جهانی، گفت که ارمنستان می‌تواند به عنوان پلی ارتباطی میان ایران، هند و دیگر کشورهای این اتحادیه عمل کند.
چراغ سبز ارمنستان به ایران

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، «مناتسکیان صفریان» معاون وزیر امور خارجه ارمنستان گفت که ارمنستان به عنوان عضوی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا در موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به پلی ارتباطی میان ایران، هند و دیگر اعضای این اتحادیه قرار دارد که متشکل از روسیه،‌ بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان است.

 

ارمنستان و آذربایجان به توافق نرسیدند

خبرگزاری آرکا نیوز در این باره گزارش داد که صفریان در ادامه گفت «به دلیل آن که ایران یک سند آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد و هند نیز در حال مذاکره برای دست یافتن به توافقی مشابه است، ارمنستان به عنوان عضوی از این اتحادیه می‌تواند به پلی ارتباطی میان ایران، هند و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شود.»

معاون وزیر امور خارجه ارمنستان بر تعهد دولت ارمنستان نسبت به توسعه شراکت از طریق ابتکارات منطقه‌ای و جهانی، مانند کریدور حمل‌‎ونقل و ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و برنامه توسعه بندر چابهار که ابتکار هند و ایران است، تاکید کرد.

او در این باره گفت: «ما مطمئنیم که مواصلات جاده‌ای ارمنستان پتانسیل زیادی برای کمک به این ابتکارات دارد. دولت ارمنستان با پیاده‌سازی طرح کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب در تلاش است زیرساخت‌های مربوطه کشور را نوسازی و از آن‌ها بهره‌برداری کند.»

صفریان همچنین گفت: «توسعه بخشی از کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب که از ارمنستان می‌گذرد و افتتاح کریدور خلیج فارس-دریای سیاه نه‌تنها ظرفیت افزایش فعالیت اقتصادی میان کشورهای شریک را دارد، بلکه تاثیر زیادی نیز روی توسعه مواصلات حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مرتبط در داخل این کشورها خواهد داشت.»

این دیپلمات ارشد ارمنستانی همچنین اشاره کرد که کشورهای مشارکت‌کننده می‌توانند تاسیسات مشترکی را نیز در حوزه صنایع، کشاورزی و لجستیکی برای تسهیل صادرات به اروپا ایجاد کنند.

مشارکت ارمنستان در پروژه چندجانبه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه علاوه بر کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب آن را قادر می‌سازد مسیرهای حمل‌ونقل کالاها را تنوع بخشیده و از بنادر ایران به عنوان یک مرکز ترانزیتی مهم استفاده کند. گرجستان، بلغارستان و یونان نیز از دیگر شرکای این ابتکار بین‌المللی هستند که از سوی ایران ارائه شده و توسعه یافته است. هند نیز مایل به مشارکت در آن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید