اختلاف میان مقامات اطلاعاتی اسرائیل

فرمان نتانیوهو برای اجرای سیزن جدید ترور سیستماتیک رهبران حماس!

کدخبر: ۶۱۴۲۵۳
اقتصادنیوز: برخی مقامات اسرائیل از برنامه جدید این رژیم برای ترور رهبران حماس خبر داده‌اند.
فرمان نتانیوهو برای اجرای سیزن جدید ترور سیستماتیک رهبران حماس!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  وال‌استریت‌ژورنال، با دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سازمان‌های اصلی جاسوسی این رژیم در حال کار بر روی طرح‌هایی برای تعقیب رهبران حماس ساکن در لبنان، ترکیه و قطر -که برای یک دهه میزبان دفتر سیاسی حماس بوده- هستند.

این کارزار ترور ادامه‌ای بر چندین دهه عملیات‌های مخفی اسرائیل است که موضوع سناریوهای هالیوودی و همچنین محکومیت جهانی بوده است. ماموران اسرائیلی در حالی که لباس زنانه به تن داشتند جنگجویان فلسطینی را در بیروت به قتل رساندند و یکی از رهبران حماس را در قامت گردشگر در دبی کشتند. اسرائیل از یک خودروی بمب‌گذاری‌شده برای ترور یکی از رهبران حزب‌الله در سوریه، و یک تفنگ کنترل از راه دور برای ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران استفاده کرده است.

برای سال‌ها، کشورهایی مانند قطر، لبنان، ایران، روسیه و ترکیه به اعضای حماس -که آمریکا و اسرائیل آن را یک گروه تروریستی می‌دانند- محافظت ارائه کرده‌اند. و اسرائیل در مواقعی از هدف قرار دادن مبارزان فلسطینی برای جلوگیری از ایجاد بحران دیپلماتیک خودداری کرده است.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: این طرح‌های جدید فرصتی دوباره برای نتانیاهو خواهد بود، که در سال 1997 دستور تلاش ناموفقی را برای مسموم کردن رهبر حماس، خالد مشعل در اردن صادر کرد. در عوض این تلاش –که به خوبی مستند شده است- به آزادی شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی حماس انجامید.

49904c64f4cce10da8e87e16ec0676aa

اعلام عمومی کمپین ترور

در اقدامی که باعث حیرت برخی از مقامات اسرائیلی شد که می‌خواستند این برنامه‌ها به صورت یک راز باقی بماند، نتانیاهو در یک سخنرانی همگانی در 22 نوامبر طرح ترورها را علنی کرد.

نتانیاهو در این سخنرانی گفت: «من به موساد دستور داده‌ام که علیه سران حماس در هر کجا که هستند اقدام کند.»

در همان جلسه یوآو گالانت، وزیر دفاع گفت که رهبران حماس در «وقت اضافه زندگی می‌کنند». او گفت: «آن‌ها برای مرگ علامت‌گذاری شده‌اند. این مربوط به سراسر جهان است، هم [رهبران] غزه و هم آن‌هایی که با هواپیماهای گران قیمت پرواز می‌کنند.»

در حالی که اسرائیل معمولاً سعی می‌کند چنین تلاش‌هایی را مخفی نگه دارد، رهبران اسرائیلی در مورد افشای نیات خود برای تعقیب همه مسئولین حمله 7 اکتبر، احتیاط کمی از خود نشان داده‌اند، درست مانند اقداماتی که در پاسخ به مسئولین حمله تروریستی المپیک مونیخ در سال 1972 انجام دادند، که منجر به کشته شدن 11 ورزشکار اسرائیلی و مربیان آن‌ها شد.

این مقامات گفتند که اسرائیل در حال حاضر برای ترور یا دستگیری رهبران حماس در داخل غزه کار می‌کند، و به گفته آن‌ها، سوال این نیست که آیا باید رهبران حماس را در دیگر نقاط جهان نیز ترور کنند یا نه، بلکه این است که کجا و چگونه.

اختلاف میان مقامات اطلاعاتی

قتل‌های هدفمند در خارج می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کند و خطر واکنش کشورهایی را در پی دارد که قاتلان بدون اجازه دولت میزبان در آن‌ها فعالیت می‌کنند. با این حال، در عمل، اسرائیل و دیگران ترورهای فرامرزی هدفمند را دنبال کرده و عواقب آن را متحمل شده‌اند.

وعده نتانیاهو برای تعقیب رهبران حماس در سراسر جهان اختلافاتی را در میان مقامات اطلاعاتی سابق برانگیخته است.

افرایم هالیوی، مدیر سابق موساد، این اقدام را اشتباه خواند. او گفت که کشتن رهبران حماس تهدید را از بین نمی‌برد. و این پتانسیل را دارد که در عوض پیروان جنبش را تحریک کند و ایجاد تهدیدهای بدتر را تسریع بخشد.

هالیوی که این طرح را «دور از تصور» خواند، گفت: «تعقیب حماس در مقیاس جهانی و تلاش برای حذف سیستماتیک همه رهبران آن از این جهان، میل به انتقام گیری است، نه میل به دستیابی به یک هدف استراتژیک.»

75273730a5683e395d551e2856a4b9da

معترض لبنانی در حال نصب تصویر عماد مغنیه، رهبر سابق حزب‌الله که در سوریه ترور شد

سابقه طولانی در ترور

شاید هیچ بازیگر دولتی تجربه اسرائیل در اجرای کمپین‌های ترور در سراسر جهان را نداشته باشد. بر اساس کتاب «اول برخیز و بکش» نوشته روزنامه نگار اسرائیلی رونن برگمان، از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از 2700 عملیات از این دست انجام داده است.

حتی قبل از تأسیس اسرائیل در سال 1948، ستیزه جویان یهودی دیپلمات‌های اروپایی را که در اداره بریتانیایی قلمرو فلسطین شرکت داشتند، به قتل می‌رساندند. در دهه 1960، جاسوسان اسرائیلی از بسته‌های حامل بمب برای هدف قرار دادن دانشمندان سابق آلمان نازی که به مصر در توسعه موشک‌ها کمک می‌کردند، استفاده کردند.

این کمپین‌ها گاهاً نتیجه معکوس داشته‌اند.

ترور خالد مشعل و نقطه عطف حماس

در سال 1997، نتانیاهو که در آن زمان اولین دوره نخست وزیری خود را می‌گذراند، به جاسوسان اسرائیل دستور داد خالد مشعل، بنیانگذار حماس را که در آن زمان در اردن زندگی می‌کرد، ترور کنند. تیم اسرائیلی وارد اردن شدند و خود را به عنوان گردشگران کانادایی نشان دادند و در خارج از دفتر سیاسی حماس در امان به مشعل حمله کرد. یک قاتل اسرائیلی سمی را به گوش مشعل پاشید اما قبل از اینکه بتوانند فرار کنند، او به همراه یکی دیگر از اعضای تیم دستگیر شدند.

مشعل به کما رفت و اردن تهدید کرد که پیمان صلح خود با اسرائیل را فسخ خواهد کرد. بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت، نتانیاهو را تحت فشار قرار داد تا با فرستادن رئیس موساد به عمان با پادزهری که جان مشعل را نجات داد، به بحران پایان دهد. اسرائیل سپس با آزادی احمد یاسین، رهبر معنوی حماس و 70 اسیر فلسطینی دیگر، آزادی عاملان خود در اردن را تضمین کرد.

مشعل بعداً ترور نافرجام خود را به عنوان یک «نقطه عطف» توصیف کرد که به توانمندسازی حماس کمک کرد.

اسرائیل سال‌ها به ترورهای خود علیه حماس ادامه داد.

در سال 2010، تیمی از عوامل اسرائیلی با استفاده از گذرنامه‌های جعلی اروپایی به دبی رفتند و در آنجا به عنوان توریست ظاهر شدند و منتظر ورود محمود المبحوح، یکی از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس بودند که رهبری تلاش‌های این گروه برای خرید سلاح را بر عهده داشت.

untitled

عزاداران از جمله خالد مشعل، پایین سمت چپ، همراه با تابوت محمود المبحوح در سال 2010

ویدئوی نظارتی که بعداً آشکار شد اعضای تیم را با لباس تنیس در تعقیب مبحوح به اتاق او نشان داد، جایی که اسرائیلی‌ها این رهبر حماس را فلج و سپس خفه کردند. در حالی که در ابتدا به نظر می‌رسید که مبحوح به مرگ طبیعی مرده است، مقامات دبی در نهایت این تیم را شناسایی و اسرائیل را به این ترور متهم کردند.

سال‌ها طول کشید تا آسیب‌های وارده به روابط اسرائیل با امارات جبران شود.

بیست سال تلاش انتقام‌جویانه

با این حال، به ادعای وال‌استریت ژورنال، حمله مرگبار ستیزه جویان فلسطینی به ورزشکاران در المپیک 1972 مونیخ بود که استقبال اسرائیلی‌ها از ترورهای مخفی را به عنوان ابزاری برای سیاست کابینه تقویت کرد.

افراد مسلح فلسطینی با گروهی موسوم به سپتامبر سیاه، گروهی از ورزشکاران و مربیان اسرائیلی را در دهکده المپیک به گروگان گرفتند که منجر به یک درگیری دو روزه شد که با تلاش نافرجام پلیس آلمان غربی برای نجات آن‌ها به پایان رسید. همه 11 گروگان اسرائیلی در درگیری کشته شدند.

در پاسخ، گلدا مئیر، نخست وزیر وقت، به جاسوسان اسرائیلی دستور داد تا تمام مبارزان فلسطینی را که در این حمله شرکت داشتند، تعقیب کرده و بکشند.

untitled

تصویری از ایهود باراک در سال 2012

قاتلان اسرائیلی 20 سال را صرف شکار افراد مرتبط با حمله مونیخ کردند. آن‌ها عوامل حمله را در فرانسه، ایتالیا، یونان، قبرس و لبنان ترور کردند. آن‌ها در فرانسه از یک بمب کنترل از راه دور که در داخل یک تلفن پنهان شده بود استفاده کردند و از تفنگ با صدا خفه کن برای کشتن اهداف در خیابان‌های رم استفاده کردند.

از جمله کسانی که در این تلاش چندین ساله شرکت کرد، ایهود باراک، یک کماندوی جوان اسرائیلی بود که بعدها نخست وزیر شد. باراک بخشی از تیمی بود که در سال 1973 با لباس زنانه، سه ستیزه‌جوی فلسطینی مرتبط با حمله مونیخ را در بیروت ترور کردند.

اما این عملیات که خشم خدا نامگذاری شده بود، همچنین منجر به یکی از شرم‌آورترین شکست‌های جاسوسی اسرائیل در سال 1973 شد، زمانی که تیمی از مأموران اسرائیلی یک پیشخدمت مراکشی را در نروژ کشتند که به اشتباه او را به عنوان عامل حمله مونیخ شناسایی کرده بودند. شش نفر از 15 عامل اسرائیلی دستگیر و پنج نفر به دلیل نقش داشتن در قتل به حبس‌های کوتاه مدت محکوم شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید