حزب وطن ترکیه خواستار خروج کامل آمریکا از اینجرلیک شد

کدخبر: ۶۱۴۶۰۹
اقتصادنیوز: رهبر حزب وطن ترکیه در گفت‌وگویی اخراج نیروهای هوایی آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک را امری ضروری تلقی کرده و خواستار تحویل این پایگاه به نیروی هوایی ملی ترکیه شد.
 حزب وطن ترکیه خواستار خروج کامل آمریکا از اینجرلیک شد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه گفت: خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه به ضرورت تاریخی تبدیل شده است و حزب وطن خواستار تحویل این پایگاه و تحت کنترل درآمدن آن به نیروی هوایی ملی شده است.

 

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که پایگاه هوایی اینجرلیک در استان آدانا در حال حاضر توسط نیروی هوایی آمریکا استفاده می‌شود. ارتش آمریکا همچنین یک ایستگاه رادار هشدار اولیه حمله موشکی را اداره می‌کند که در منطقه کوره‌جیک استان ملطیه در جنوب شرقی ترکیه واقع شده است و بخشی از سیستم دفاع موشکی ناتو در اروپا است.

پرینچک‌ به اسپوتنیک گفت: «ما خواستار خروج کامل یگان آمریکایی از این پایگاه هستیم. آن‌ها باید چمدان‌های خود را ببندند و به وطن خود بازگردند. ما می‌خواهیم پایگاه، تماما، تحت کنترل نیروهای مسلح ما باشد. این کار امکان پذیر است‌. ما وارد آن چرخه تاریخی شده‌ایم که این امر ضروری می‌شود.»

سفر وزیر خارجه ترکیه به آمریکا/ غزه محور رایزنی‌های استانبول-واشنگتن

رهبر حزب وطن ترکیه همچنین گفت که این برای ترکیه نیز یک مسئله امنیتی است، چراکه آمریکا به منظور موازنه با ترکیه پایگاه‌های نظامی در یونان ایجاد کرده است و تهدیدهایی نیز از شمال سوریه وجود دارد.

به گفته این سیاستمدار ترکیه‌ای «از دهه ۱۹۶۰، حزب ما برای تعطیلی پایگاه هوایی اینجرلیک مبارزه کرده است. من معتقدم که این روزها این موضوع اهمیت بیشتری یافته و ممکن‌تر شده است. اخیرا نیز گفته بودم که هواپیماهای نظامی آمریکایی که از پایگاه اینجرلیک پرواز می‌کنند، در پایگاه آکروتیری در قبرس فرود می‌آیند و از آن‌جا سلاح‌های مورد نیاز اسراییل تحویل داده می‌شوند.»

ماه گذشته، وزارت دفاع ترکیه گزارش‌هایی را رد کرد که نشان می‌داد پایگاه اینجرلیک برای انتقال سلاح به رژیم صهیونیستی توسط هواپیماهای آمریکایی استفاده شده است.

حزب وطن یک حزب چپ مخالف آمریکایی است که از اصول «کمال آتاتورک» اولین رییس جمهوری ترکیه پیروی می‌کند. این حزب در پارلمان ترکیه نماینده‌ای ندارد اما یک نیروی سیاسی موثر در مناطق این کشور است.
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید