ترکش های جاه طلبی های مادورو به آمریکای لاتین

حیاط خلوت آمریکا در آستانه جنگ

کدخبر: ۶۱۴۸۱۳
اقتصادنیوز: همه پرسی برگزار شده توسط ونزوئلا در باب حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه اسکیبو، زمینه را برای گمانه زنی ها در باب گشوده شدن جبهه سوم درگیری ها، این بار در آمریکای لاتین هموار کرده است.
حیاط خلوت آمریکا در آستانه جنگ

 به گزارش اقتصادنیوز، ایالات متحده ممکن است درگیر جنگ دیگری شود ، زیرا تنش ها بین ونزوئلا و همسایه اش گویان پس از یک همه پرسی بحث برانگیز که باعث ترس از تحولات جغرافیایی در آمریکای لاتین، افزایش یافته است.ارتش ایالات متحده اخیرا اعلام کرد که نیروهای فرماندهی جنوبی این کشور در اواخر روز "عملیات پروازی در داخل گویان" را انجام خواهند داد و واشنگتن «به عنوان شریک امنیتی مورد اعتماد گویان به تعهداتش پایبند خواهد بود.»

ترکش های جاه طلبی مادور

روز یکشنبه، رأی دهندگان ونزوئلا از پیشنهادات نیکلاس مادورو برای حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه اسکیبو، که بیش از یک قرن است محل اختلاف بین ونزوئلا و گویان بوده، حمایت کردند. منطقه غنی از منابع. بیشتر به واسطه حکمی در سال 1899 اسکیبو به عنوان بخشی از گویانشناخته شد. توافقنامه سال 1966 بین بریتانیا و ونزوئلا برای حل مناقشه، مانع از شعله ور شدن تنش ها بین دو کشور شد، آن هم در شرایطی که که غول نفت و گاز اکسون موبیل در سال 2015 اعلام کردند که در منطقه منبعی نفت پیدا کرده اند.

به نوشته نیوزویک، حال به واسطه جاه طلبی ارضی ونزوئلا، ایالات متحده ممکن است به سمت دخالت در یک درگیری جهانی دیگر حرکت کند. فعلا نتایج رای گیری توسط گویان به عنوان گامی به سوی الحاق تلقی شد. بالاخص آن که چنین فعلی به لحاظ تاریخی مسبوق به سابقه است، زیرا روسیه رفراندوم هایی را برگزار کرده که به طور گسترده تصور می شود رای های ساختگی تلاشی جهت مشروعیت بخشیدن به ادعای بخش هایی از اوکراین است.مادورو پس از اعلام نتایج همه پرسی، با اشاره به نام جایگزین منطقه، گفت: ما اولین گام ها را برای تحقق اولین مرحله تاریخی جدید برداشته ایم تا برای گوایانا اسکیبا خود بجنگیم، برای صلح و بازیابی آنچه که آزادی خواهان از ما به جا گذاشتند.دیوان بین‌المللی دادگستری، گفته بود که کاراکاس نباید اقدامی انجام دهد که بتواند کنترل گویان بر منطقه اسکیبو را تغییر دهد، اما از ممانعت از رای ونزوئلا جلوگیری کرد.

AFP7782389517023674657064397092786088759048---1

باز شدن جبهه سوم؟

گویان از دادگاه خواسته که همه‌پرسی را متوقف کند و پیشنهاد کرده که ونزوئلا می‌تواند «اقدامات یکجانبه‌ای برای حل و فصل اختلافات با گویان از طریق الحاق و ادغام رسمی تمام قلمرو مورد بحث به ونزوئلا اجرایی کند». پس از رای گیری، عرفان علی رئیس جمهور گویان "تهدید مستقیم تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال سیاسی گویان" را محکوم کرد. علی گفت جورج تاون "تدابیر احتیاطی را برای حفاظت از قلمرو خود تشدید خواهد کرد" او افزود که با سازمان ملل متحد، رهبران جهانی صحبت کرده و با ارتش ایالات متحده تماس گرفته است. علی روز چهارشنبه  گفت، اقدامات دولت ونزوئلا «بر خلاف قوانین بین‌المللی است و به منزله یک امر بزرگ و تهدیدی است برای صلح و امنیت بین‌المللی».

این عبارات بازتاب روشنی از منطق ایالات متحده برای دخالتش در جنگ های جاری در خاورمیانه و اروپای شرقی دارد و این گزاره، گمانه زنی ها در مورد اینکه حمایت نظامی ایالات متحده از صلح و نظم بین المللی در قاره آمریکا تا چه اندازه گسترش خواهد یافت.ایالات متحده در حال حاضر کمک هایی از جمله حمایت نظامی را در اختیار اسرائیل قرار داده و حمایت خود را از تل آویو افزایش داده است. واشنگتن همچنین پس از حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه 2022، از کیف حمایت کرد. دولت ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز چهارشنبه با علی گفت و گو کرد تا "دوباره بر حمایت بی دریغ ایالات متحده از حاکمیت گویان" تاکید کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید