فوری/ موافقتنامه همکاری امنیتی اطلاعاتی میان ایران و روسیه/ توافق تهران مسکو در مجلس تصویب شد

کدخبر: ۶۱۴۹۶۶
اقتصادنیوز: مجلس دقایقی پیش کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در حوزه امنیت اطلاعات را تصویب کرد.
فوری/ موافقتنامه همکاری امنیتی اطلاعاتی میان ایران و روسیه/ توافق تهران مسکو در مجلس تصویب شد

به گزارش اقتصادنیوز جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 آذرماه) قوه مقننه به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور 196 تن از نمایندگان آغاز شد.

در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در دستور کار قرار گرفت و ابتدا کلیات آن با ۱۸۰ رای موافق در برابر ۲۷ رای مخالف به تصویب رسید.

بر اساس گزارش ایرنا و بنابر ماده واحده این لایحه، موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه مشتمل بر یک مقدمه، ۹ ماده و یک ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره- اعمال بند (۲) ماده (۵)، بند (۶) ماده (۶) و بند (۲) ماده (۹) این موافقتنامه، منوط به رعایت تشریفات مندرج در اصول (۷۵) و (۱۲۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

پیش از رای گیری، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دفاع از این لایحه گفت: تهدیداتی در فضای سایبری علیه کشورها شکل می‌گیرد که در این لایحه و در همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه راهکارهای مقابله با این تهدیدات پاسخگو است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه ابعاد مختلفی دارد که باید این روابط ارتقاء یابد و پیش از این در حوزه فرهنگی، ترانزیت، کالا و دیگر بخش‌ها این توافقات بین دو کشور انجام شده و باید از افزایش تنوع بخشی به این همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در امنیت اطلاعات هم استقبال کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: اگر تغییری در این متن صورت بگیرد، طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی باید مجلس در جریان این موضوع باشد. به عبارتی اگر در مفاهیم این لایحه تغییری صورت بگیرد، نیازمند طی کردن تشریفات قانونی است.

مهرداد گودرزوندچگینی در موافقت با این لایحه گفت: منظور از امنیت اطلاعات، امنیت اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و به معنای عام آن است. همچنین این لایحه سبب توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اطلاعاتی می‌شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران توافق ۲۰ ساله با روسیه دارد و باید همیشه این روابط را ارتقاء داد تا سبب استحکام روابط در برابر دشمنان بین دو کشور شود.

حسنیعلی حاجی دلیگانی در تذکری درباره این لایحه گفت: در این لایحه گفته شده که دو کشور می توانند اطلاعات را به کشور ثالث بدهند. اگر قرار است ما اطلاعاتی را به کشور ثالث بدهیم، چرا کشور این کار را انجام ندهد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: مقاصد تروریستی برای جمهوری اسلامی ایران و روسیه متفاوت است و در این لایحه نوع همکاری مشخص نشده است. به عبارتی این بخش ها دارای ابهام است و به این موضوع اشاره نکرده که اگر تبادل اطلاعات با قوانین ما مغایرت داشت، چه کاری باید انجام داد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر دلیگانی تاکید کرد که طبق این توافقنامه، هیچکدام از طرفین لایحه بدون اجازه طرف مقابل اجازه فاش کردن اطلاعات را ندارند و تذکر شما دلسوزانه است ولی این تذکر به لایحه وارد نیست.

همچنین بر اساس گزارش تسنیم، دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی(اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران ودولت پادشاهی بحرین به داوری در اجرای ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس بااولویت در دستور قرار گرفت

گزارش شور دوم کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در اجرای ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس با اولویت در دستور کار قرار گرفت

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید