پوتین تسلیم نمی‌شود!

آمریکا، اوکراین را قربانی می‌کند؟/ پاشنه آشیل روسیه در جنگ اوکراین

کدخبر: ۶۱۵۴۴۰
اقتصادنیوز: ناظران با اشاره ه انفعال غرب در برابر حملات روسیه در اوکراین بر این باورند که تلاش آمریکا جهت پایان دادن به این جنگ بدون لحاظ کردن خواسته های کیف ف صرفا اعتبار این بازیگر را خدشه دار می کند. از منظر آنها تنها راه پایان دادن به درگیری ها در اوکراین تصرف کریمه است؛ شبه جزیره ای که پاشنه آشیل روسیه محسوب می شود.
آمریکا، اوکراین را قربانی می‌کند؟/ پاشنه آشیل روسیه در جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز، حامیان اوکراین ناامید شده اند.. در شرایطی که ضدحمله کیف کمتر انتظارات ناظران اجرایی شد،نگرشی سرنوشت‌ساز  و در عین حال بدبینانه ای از واشنگتن تا برلین تعریف شده است.  خبرگزاری ان بی سی و روزنامه آلمانی بیلد ماه گذشته گزارش دادند که مقامات آمریکایی و اروپایی در حال بررسی پلنی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین هستند. در همین راستا، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، در تماس با یکی از مقامات آفریقایی به طنز گفته بود: "ما به لحظه ای نزدیک هستیم که همه می فهمند که ما به راه حلی نیاز داریم."

پوتین تسلیم نمی شود!

حقیقت این است که هیچ راه آسانی وجود ندارد. مسکو بارها به صراحت اعلام کرده که به این سادگی تسلیم شدن کیف را نمی پذیرد، از همین رو انفعال غرب،تنها روسیه را جسورتر خواهد کرد. به باور ناظران، تنها راه برای مجبور کردن ولادیمیر پوتین، برای کنار گذاشتن هدف جنگی اش، دادن تجهیز اوکراین برای شکست دادن تزار در میدان جنگ خواهد بود.گروهی می گویند، چنین فعلی غیرممکن نیست، اما مستلزم آن است که ایالات متحده بر اعصابش متمرکز شده، خطرات را بشناسد و بهترین مسیر پیش رو را شناسایی کند.

استراتژی موفق ایالات متحده برای جنگ در اوکراین باید با درک این موضوع آغاز شود که مسکو علاقه ای به توقف واقعی خصومت ها ندارد. پوتین آتش بس ها را ابزار جنگ می داند. از سال 2014 تا 2022، همانطور که دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اشاره کرد، روسیه با 20 آتش بس در اوکراین موافقت کرد و بلافاصله هر یک از آنها را زیر پاگذاشت. پوتین ممکن است در ماه‌های آینده توافق مشابه دیگری را امضا کند، اما تنها یک هدف دارد: به نیروهایش فرصتی بدهد برای احیای توان رزمی شان.

1

اعتبار واشنگتن در خطر است

به نوشته فارین پالسی اگر تصور کنیم پوتین به کنترل پنج منطقه اوکراین که قبلاً ضمیمه کرده، بسنده کند: سخت اشتباه کرده ایم. البته، غرب می‌تواند اوکراین را برای واگذاری سرزمین‌های بزرگ و میلیون‌ها اوکراینی به روسیه تحت فشار بگذارد تا بتواند با پوتین مماشات کند، حتی اگر کیف به‌شدت در برابر چنین اقدامی مقاومت کند. این امر باعث از بین رفتن روابط با کیف و ایجاد شک و تردید در مورد تعهدات ایالات متحده در سراسر جهان می شود.چنین فعلی پوتین را جسور کرده و موجب می شود تا تزار برای تصرف سرزمین های بیشتری خیز بردارد.

اگر اوکراین در آستانه فروپاشی قرار می گرفت، ممکن بود چنین گامی منطقی باشد، اما این بازیگر به این نقطه نزدیک نیست. اوکراینی ها به لزوم مقاومت در برابر روسیه با توسل به زور اسلحه متقاعد شده اند و در انجام این کار به موفقیت واقعی دست یافته اند. کیف هنوز منابعی از قدرت را در اختیار دارد و مایل به تداوم مبارزه است. دست کشیدن از اوکراین در حال حاضر تصمیمی زودهنگام است.اگر حمله زمینی امسال کیف کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد موفقیت‌آمیز بود، ارتباط زیادی با دخالت های ایالات متحده در تهیه سلاح‌های کلیدی، مانند سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) و مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره (DPICM) دارد. این گزاره به روسیه زمان ارزشمندی برای حفاری میدهد.

GettyImages-1366270531cropped

پاشنه آشیل روسیه

در مرحله جدید، غرب باید گزینه های جسورانه و خلاقانه تری را برای حمایت از اوکراین در نظر بگیرد. بدون آزادسازی کریمه، اوکراین هرگز امن نخواهد بود. سرزمین اشغالی محل اصلی و پایگاه تدارکاتی برای عملیات روسیه در جنوب اوکراین است. در گام اول، اوکراین باید آزادی عمل روسیه از کریمه را از خود سلب کند.تمرکز بر جنگ زمینی متوقف شده موفقیت های بزرگ کریمه و دریای سیاه را پنهان می کند.به همین دلیل است که نیروهای کیف بارها دارایی با ارزش روسیه را در آنجا هدف قرار داده‌اند: پل کرچ، که به‌عنوان راه‌حل حمل‌ونقل ضروری که سرزمین اصلی روسیه را به شبه جزیره متصل می‌کند، عمل می‌کند.

اوکراین همچنین بارها به ناوگان دریای سیاه روسیه از جمله مقر آن در شهر بندری کریمه سواستوپل حمله کرده است. در طول 20 ماه گذشته، اوکراین حداقل 19 کشتی روسی را آسیب رسانده یا منهدم کرده و تأسیسات نظامی در شبه جزیره را با موشک هدف قرار داده است، از جمله پایگاه های هوایی روسیه و سیستم های دفاع هوایی. در نتیجه، نیروی دریایی روسیه اساساً از غرب دریای سیاه بیرون رانده شد.اوکراین اراده سیاسی و خلاقیت برای راه اندازی یک کمپین بزرگ علیه کریمه را دارد، اما تضمین موفقیت آن بر عهده ایالات متحده است. البته در حالی که جزئیات باید به برنامه ریزان نظامی اوکراین سپرده شود، کمپین کریمه احتمالاً شامل سه مرحله خواهد بود.مرحله اول منزوی کردن شبه جزیره خواهد بود. برای این منظور، غرب باید مسلح کردن اوکراین به سلاح‌هایی را که برای نابود کردن یا حداقل ناتوان کردن پل کرچ نیاز دارد، در اولویت قرار دهد.

2

مرحله دوم عملیات کریمه شامل غیرقابل استفاده کردن پایگاه های دریایی و هوایی شبه جزیره برای نیروهای روسیه است. این امر مستلزم تحویل فوری و فراوان ATACMS، از جمله انواع با کلاهک واحد و برد 190 است. در نهایت، مرحله سوم کمپین کریمه شامل حمله به تأسیسات کلیدی در داخل فدراسیون روسیه است. نیروهای روسی که از کریمه بیرون رانده شده اند، باید از پناهگاه امن در آن سوی مرز محروم شوند، جایی که در غیر این صورت برای انجام حمله بعدی خود دوباره سازماندهی می شوند. ایالات متحده استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده را برای اهدافی در اوکراین اشغالی محدود کرده است. در عوض، واشنگتن باید به کیف در توسعه و تولید توانایی های خود برای حمله به پایگاه های دریایی و هوایی روسیه در استان روستوف، منطقه کراسنودار و سایر مناطق روسیه که در آن سوی دریا از کریمه یا در مرز اوکراین اشغالی قرار دارند، کمک کند.به باور ناظران، کوتاه ترین و مستقیم ترین راه برای پیروزی اوکراین از کریمه می گذرد. اوکراین باید مسلح، آموزش دیده و مجهز به مبارزات شبه جزیره باشد. همانطور که جنگ روسیه علیه اوکراین با حمله به کریمه در سال 2014 آغاز شد، به همین ترتیب تنها زمانی پایان خواهد یافت که اوکراین در نهایت کنترل آنجا را به دست آورد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید