شرط سخت اردوغان برای تحادیه اروپا/ آمریکا به ترکیه امتیاز می دهد ؟

کدخبر: ۶۱۶۷۳۹
اقتصادنیوز : به گفته اردوغان تصویب عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه منوط به موافقت کنگره آمریکا با درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ است و از دو مجلس قانونگذاری خواسته است تا "همزمان" عمل کنند.
 شرط سخت اردوغان برای تحادیه اروپا/ آمریکا به ترکیه امتیاز می دهد ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از مجارستان به خبرنگاران گفت که کانادا و سایر متحدان ناتو باید تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده بر ترکیه را لغو کنند.

 

اردوغان گفت: «تحولات مثبت ایالات متحده در رابطه با موضوع F-۱۶ و عمل کانادا به وعده‌های خود، نگاه مثبت پارلمان ما به (عضویت سوئد) را تسریع خواهد کرد. همه اینها به هم مرتبط هستند.

خبر مرتبط
اردوغان اعلام آمادگی کرد/ترکیه همچنان حاضر است میانجیگر جنگ اوکراین باشد

اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای ازسرگیری تلاش‌های میانجی‌گری برای حل و فصل مساله اوکراین خبر داد.

 مجارستان و ترکیه تنها دو عضو ناتو هستند که به طور رسمی پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی فراآتلانتیک را تایید نکرده‌اند.

وی به خبرنگاران گفت که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، موضوع تصویب همزمان پارلمان و کنگره ترکیه را در جریان مذاکرات این هفته با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرده است.

اردوغان به نقل از فیدان به بلینکن گفت: اگر ما همزمان این کار را انجام دهیم، این فرصت را خواهیم داشت که خیلی راحت‌تر از پارلمان عبور کنیم.

اردوغان پروتکلی را در مورد پذیرش سوئد در پارلمان در ماه اکتبر ارائه کرد، اما روند تصویب آن متوقف شده است. رهبر ترکیه از آن زمان این موضوع را به موافقت کنگره با درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ جت و کیت جنگنده F-۱۶ برای نوسازی ناوگان فعلی خود مرتبط کرده است. ترکیه تصویب عضویت سوئد را بیش از یک سال به تعویق انداخته است. آنکارا این کشور را متهم می‌کند که نگرانی‌های امنیتی ترکیه از جمله مبارزه با شبه‌نظامیان کرد و سایر گروه‌هایی را که آنکارا آنها را تهدید امنیتی می‌داند، جدی نمی‌گیرد.

او همچنین درخصوص وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به غزه گفت: در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری کردم که آمریکا مسئولیت تاریخی دارد. جهان دیگر چه می‌تواند بکند تا فریاد بزند که اسرائیل باید متوقف شود؟

اردوغان درباره آتش‌بس در غزه گفت: زمان آن رسیده که آمریکا گوش‌های خود را نسبت به این تماس‌ها نگیرد. اسرائیل نه تنها فلسطینیان، غزه، بلکه کل بشریت را هدف قرار می‌دهد.

اردوغان با ابراز امیدواری نسبت به دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آینده نزدیک گفت: زمانی که در آینده نزدیک با ولادیمیر پوتین، ملاقات کنم، خواهم گفت بیایید کریدور غلات را احیا کنیم. امیدوارم از او پاسخ‌های مثبت بگیرم و به راه خود ادامه دهیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید