هراس عربستان و متحدان واشنگتن از اقدام نظامی آمریکا علیه یمن

کدخبر: ۶۱۶۹۲۲
اقتصادنیوز : یک رسانه آمریکایی با اشاره به این که ممکن است تشکیل یک گروه ضربت چند ملیتی برای برطرف کردن «تهدیدهای نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ» کافی نباشد، مطرح کرد که آمریکا و متحدان آن در حال بررسی اقدام نظامی علیه نیروهای مسلح یمن هستند.
هراس عربستان و متحدان واشنگتن از اقدام نظامی آمریکا علیه یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رسانه آمریکایی می گوید با توجه به این که ممکن است تشکیل ائتلاف دریایی چند ملیتی جدید با ادعای حفاظت از کشتی‌های تجاری در قبال آنچه تهدید نیروهای مسلح یمن خوانده می‌شود، کافی نباشد، آمریکا و متحدان آن در حال بررسی حمله نظامی احتمالی علیه نیروهای مسلح یمن هستند.

 

خبر مرتبط
خط و نشان ارتش ملی یمن برای اروپا و آمریکا

اقتصادنیوز : عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دو کشور عربی را درباره پیوستن به ائتلاف آمریکایی به شدت تهدید کرد.

شبکه بلومبرگ با اشاره به این موضوع گزارش داد که چهار منبع مطلع به شرط فاش نشدن نامشان گفتند برنامه‌ریزی‌هایی به منظور از بین بردن توانمندی‌های نیروهای مسلح یمن برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در این منطقه، در حال انجام شدن است. این افراد همچنین تاکید کردند که آمریکا هنوز تمایل دارد که دیپلماسی موثر واقع شود و تصمیمی برای پیش‌روی ندارد.

با این وجود، یکی از این منابع مطلع گفت که پنتاگون آماده می‌شود تا به «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا پیشنهاد آنچه «پاسخی سخت به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» توصیف شده است را ارائه کند. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه، در پاسخ به احتمال انجام دادن اقدام نظامی گفت که قرار نیست از پیش اطلاعاتی درباره اقدامات بعدی ارائه بدهد.

مباحثاتی که در این باره درگرفته است، نشان می‌دهد که آمریکا و متحدان آن، احتمالا، باید پس از موحی از حملات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های شرکت‌های بزرگ، کارهای بیشتری برای مسیر تجاری در دریای سرخ انجام دهند.

این گزارش با اشاره به افزایش قیمت نفت در پی توقف ترافیک کشتی‌های برخی شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل در مسیرهای دریای سرخ، آمده است: گروه ضربت چندملیتی که تشکیل آن روز دوشنبه اعلام شد، تلاش‌های آمریکا در دریای سرخ را افزایش خواهد داد که روی رهگیری موشک‌ها و پهپادها و ساقط کردن آن‌ها برای کمک به کشتی‌هایی متمرکز است که در این منطقه احتمال حمله به آن‌ها وجود دارد.

 

بلومبرگ نوشت حمله به نیروهای مسلح یمن با خطراتی همراه خواهد بود که بزرگ‌ترین آن احتمال بروز یک درگیری گسترده‌تر منطقه‌ای است و این همان نتیجه‌ای است که دولت بایدن پس از شدت گرفتن درگیری‌ها در جنگ غزه، نگران آن بوده است.

متحدان آمریکا در منطقه نیز نگران هستند. عربستان سعودی که مرز یمن است، راهکاری حساب‌شده‌تر و دیپلماتیک را در قبال نیروهای مسلح یمن ترجیح می‌دهد. چراکه نگران است مانند دوران پیش از آتش‌بس در جنگ یمن در اوایل ۲۰۲۲، مورد هدف موج جدیدی از حملات نیروهای مسلح یمن قرار بگیرد.

«جان آلترمن» نائب رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در این باره می‌گوید «سختی ماجرا این است که هیچ کسی نمی‌خواهد وارد جنگی با پایان باز در خاورمیانه شود.»

این حملات همچنین احتمال درگیر شدن آمریکا با ایران را افزایش می‌دهد که طبق ادعای «جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، کمک‌های «قابل توجهی» در زمینه نظامی و اطلاعاتی به نیروهای مسلح یمن ارائه می‌کند. اگرچه، ایران بارها این ادعا را رد کرده و گفته است نیروهای مقاومت منطقه، از جمله نیروهای مسلح یمن به طور مستقل برای اقداماتشان تصمیم می‌گیرند.

فاینر همچنین گفته بود که دولت بایدن احتمال اقدام نظامی علیه نیروهای مسلح یمن را به طور کامل کنار نگذاشته اما  در حال حاضر، روی تشکیل ائتلافی دریایی برای تامین امنیت دریای سرخ متمرکز است.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: تشکیل این گروه ضربت چندملیتی، روز دوشنبه، توسط «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اعلام شده و ادعا شد که هدف آن تلاش برای کمک به حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ است. جان کربی نیز، روز سه‌شنبه، این نظر را که تشکیل این گروه نمی‌تواند منجر به ایجاد بازدارندگی در قبال نیروهای مسلح یمن شود را رد کرد.

 

اگرچه، این گروه جدید به نوعی نشان‌دهنده اتحاد است، فشارها بر دولت بایدن برای انجام دادن اقدامات بیشتر رو به افزایش است. به گفته یکی از منابع مطلعی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد،‌آمریکا باید پیام واضحی مبنی بر این بفرستد که تهدیدها علیه آزادی دریانوردی قابل تحمل نخواهد بود.

مدیر بخش سیاست خارجی و دفاعی مؤسسه پژوهش سیاست عمومی «امریکن انترپرایز» در این باره می‌گوید: «حوثی‌ها به درستی،‌ عیار خطرپذیری دولت بایدن را به دست آورده‌اند که بسیار پایین است. این یکی دیگر از نمونه‌های اعزام نظامیان توسط آمریکا برای نشان دادن این است که ما متعهدیم، در حالی که واقعا تعهدی نداریم.»

اما احتمال بروز یک درگیری گسترده‌تر، از جمله برای عربستان سعودی وجود دارد که در تلاش برای شکست‌دادن نیروهای مسلح یمن در جنگ داخلی آن از کمک نظامی آمریکا بهره‌مند شده بود. نیروهای مسلح یمن در سال ۲۰۱۹ مسئولیت حمله‌ای پهپادی و موشکی را علیه عربستان سعودی بر عهده گرفت که به مدت کوتاهی نیمی از تولیدات نفتی این کشور را از کار انداخت.

روز سه‌شنبه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت‌وگو کرد. در روایت عربستان سعودی از این گفت‌وگو آمده بود که تمرکز بر جنگ غزه بود اما در روایت آمریکا، تهدید نیروهای مسلح یمن مورد تاکید قرار گرفته بود. در بیانیه آمریکا آمده بود که بلینکن «حملات ادامه‌دار توسط حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری فعال در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ را محکوم کرده و خواستار همکاری میان تمامی شرکا برای برقراری امنیت دریانوردی شد.»

«راجر ویکر» یک سناتور جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا خواستار اقدام شدیدتری از سوی آمریکا شده و روز دوشنبه، در بیانیه‌ای گفت «یک گروه ضربت دقیقا چه دستاوردی خواهد داشت؟ تهدید ادامه‌دار علیه دریانوردان آمریکایی و آزادی دریانوردی می‌تواند به زودی به یک فاجعه منجر شود، مگر این که دولت بایدن با قاطعیتی عمل کند تا کنون نداشته است.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید