گروکشی آمریکا بر سر یک قطعنامه مهم

کدخبر: ۶۱۷۱۴۴
اقتصادنیوز: به منظور جلوگیری از وتو کردن قطعنامه سازمان ملل در مورد ارسال کمک‌های حیاتی به غزه، ایالات متحده به دیپلماسی سطح بالا روی آورده است.
گروکشی آمریکا بر سر یک قطعنامه مهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به امید اجتناب از وتوکردن دوباره قطعنامه جدید سازمان ملل در مورد کمک‌های ضروری به غزه، ایالات متحده با متحدان کلیدی خود و کشورهای عربی، وارد دیپلماسی سطح بالا شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، ایالات متحده در تلاش است تا ارجاعات به توقف درگیری‌ها در متن قطعنامه را تغییر دهد. یکی دیگر از مشکلات، بازرسی کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه است تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها تنها کالاهای بشردوستانه حمل می‌کنند. پیش‌نویس فعلی نقش‌آفرینی سازمان ملل را پیشنهاد می‌دهد، ایده‌ای که اسرائیل احتمالاً با آن مخالفت است.

جو بایدن، در اواخر بعدازظهر چهارشنبه در راه بازگشت از ایالت ویسکانسین به خبرنگاران گفت: «ما در حال مذاکره در سازمان ملل درباره چهارچوب قطعنامه‌ای هستیم که بتوانیم با آن موافقت کنیم».

پیش از این، لانا نصیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل که حامی قطعنامه مورد حمایت اعراب است، گفت که مذاکرات سطح بالا برای توافق بر سر متنی که امکان تصویب را دارد، در جریان است.

پس از رایزنی پشت درب‌های بسته ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل برای به تأخیر انداختن رأی‌گیری، نصیبه به خبرنگاران گفت: «همه می‌خواهند قطعنامه‌ای را ببینند که تأثیرگذار بوده و قابل اجرا باشد. ما معتقدیم که دیپلماسی بیشتر می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد».

خوزه خاویر د لا گاسکا لوپز-دومینگز، سفیر اکوادور در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت گفت که رأی‌گیری که ابتدا از دوشنبه به تعویق افتاد و سپس به سه‌شنبه و بعدا چهارشنبه به موکول شد قرار است در ساعات آینده برگزار شود.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با همتایان مصری و اماراتی خود صحبت خواهد کرد تا در اواخر چهارشنبه یا اوایل پنجشنبه به یک اجماع دست یابند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن همچنین در روز چهارشنبه با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا گفت‌وگو داشت و بر نیاز به کمک‌های فوری بشردوستانه به غزه، به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان و جلوگیری از تشدید بیشتر جنگ تأکید کرد. میلر افزود که آمریکا متعهد به ایجاد کشور مستقل فلسطینی است.

نصیبه گفت که امارات خوشبین است، اما اگر مذاکرات تا روز پنجشنبه به نتیجه نرسد، «آنگاه در شورا ارزیابی خواهیم کرد تا به رأی‌گیری درباره قطعنامه ادامه دهیم.

پیش‌نویس قطعنامه صبح دوشنبه خواستار «توقف فوری و پایدار درگیری‌ها» شد، اما این ادبیات در نسخه جدیدی که قرار بود روز چهارشنبه به رأی‌گیری گذاشته شود، کمرنگ شد. نسخه روز چهارشنبه خواستار تعلیق فوری خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و گام‌های فوری برای توقف پایدار درگیری‌هاست.

این پیش‌نویس همچنین از گوترش می‌خواهد تا به سرعت، مکانیزمی جهت نظارت انحصاری سازمان ملل بر ارسال کمک‌ها به غزه ایجاد کند.

یک دیپلمات شورای امنیت که خواست نامش فاش نشود گفت که ایالات متحده و مصر مستقیماً در حال تعامل بوده تا اطمینان حاصل کنند که مکانیسم نظارتی اثرگذار باشد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در صبح روز چهارشنبه نیز دو موضوع دیگر را مطرح کرد که در قطعنامه مورد حمایت اعراب وجود ندارد؛ محکومیت حمله ۷ اکتبر حماس و به اصطلاح حق اسرائیل برای دفاع از خود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید