رایزنی مقامات نظامی آمریکا و چین پس از یک سال!

کدخبر: ۶۱۷۲۵۵
اقتصادنیوز : پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکایی در نشستی مجازی با همتای چینی خود برای نخستین بار پس از یک سال دیدار کرد.
رایزنی مقامات  نظامی آمریکا و چین پس از یک سال!

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، این دیدار مجازی در میانه امیدواری مقام‌های آمریکایی انجام شده که چنین نشستی می‌تواند به احیای بیشتر روابط بین ارتش‌های دو کشور منجر شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این کنفرانس مجازی در پی توافق بین جو بایدن و شی جینپینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین در ماه گذشته میلادی با هدف از سرگیری روابط نظامی بین دو کشور و پس از آن انجام شده که نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در اوت ۲۰۲۲ به تایوان رفت.

خبر مرتبط
تیر خلاص یمن در دریای سرخ/ آمریکا از چین کمک خواست!

اقتصادنیوز: حملات اخیر نیروهای حوثی در دریای سرخ، بازارهای انرژی را متزلزل و روند صلح یمن را با تردید مواجه کرده است.

"چارلز براون"، ژنرال نیروی هوایی آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با ژنرال "لیو ژنلی"، از ارتش آزادی‌بخش خلق چین در این گفت‌وگوی مجازی درباره یکسری مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی صحبت کردند.

ژنرال لیو رئیس ستاد مشترک کمیسیون مرکزی ارتش چین است.

مقام‌های پنتاگون نیز اعلام کردند که این تماس بین دو طرف برای جلوگیری از سوءتفاهم و تبدیل شدنش به درگیری بسیار ضروری است.

دفتر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژنرال براون اهمیت همکاری با یکدیگر برای مدیریت مسئولانه رقابت، اجتناب از محاسبات اشتباه و حفظ خطوط باز و مستقیم ارتباط را مورد بحث قرار داد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع چین ژنرال لیو در این نشست مجاری گفت، کلید اصلی ایالات متحده و چین برای توسعه روابط نظامی سالم، باثبات و پایدار این است که ایالات متحده "درکی درست از چین" داشته باشد.

در این میان، مقامات ایالات متحده هشدار داده‌اند که حتی با احیای برخی ارتباطات نظامی، برقراری گفت‌وگوی واقعا کاربردی بین دو طرف ممکن است زمانبر باشد.

همچنین برخی تحلیلگران می گویند چین به دنبال ابهام در روابط دفاعی است تا آنچه را که پکن آن را تحریکات نظامی آمریکا در منطقه می‌داند، محدود کند.

ژنرال لیو در مورد موضوع تایوان که چین آن را امور داخلی می‌داند، گفت که نیروهای مسلح چین قاطعانه از حاکمیت دولت و تمامیت ارضی بر آن دفاع خواهند کرد و از آمریکا خواست تا به حق حاکمیت پکن، حقوق دریایی و منافع چین در دریای چین جنوبی احترام بگذارد.

لیو ژنلی به عنوان کاندیدای اصلی جایگزینی وزیر دفاع ملی چین، ژنرال "لی شانگفو" در نظر گرفته شده که ماه گذشته از سمت خود برکنار شد. ژنرال لیو همچنین در فهرست تحریم‌های غرب قرار ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید