قمار با کارت ناتو

سناریوهای روسیه برای حمله هسته‌ای به ناتو/ آمریکا پوتین را دست کم گرفت!

کدخبر: ۶۱۷۸۵۲
اقتصادنیوز: کشورهای غربی تصور می کنند که پوتین به سلاح هسته ای متوسل نمی شود و گامی در راستای تشدید تنش ها حداقل در این بازه زمانی برنمی دارد، با این همه گروهی باور متفاوتی دارند و معتقدند که رهبر روسیه در صورتی که شانس پیروزی اش را صفر بداند ممکن است به اهرم های هولناکی متوسل شود.
سناریوهای روسیه برای حمله هسته‌ای به ناتو/ آمریکا پوتین را دست کم گرفت!

 به گزارش اقتصادنیوز، مقامات آمریکایی براین باورند که جنگ در اوکراین به تشدید تنش هسته ای منجر نخواهد شد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در ژانویه گفت: «ما هیچ نشانه‌ای نداریم دال بر این که پوتین قصد استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را داشته باشد، چه رسد به سلاح هسته‌ای». اوایل ماه می در جلسه استماع سنا، آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی، اظهار داشت که بعید است روسیه از زرادخانه هسته ای خود استفاده کند. این در حالی است که ویلیام برنز، رئیس سیا، در سخنرانی ماه فوریه گفت، ایالات متحده باید ضربات شمشیر اتمی پوتین را جدی بگیرد. اما او ادامه داد که هدف از چنین لفاظی‌هایی ترساندن ما و همچنین متحدان اروپایی و اوکراین بود. این به معنای این نبود که روسیه واقعاً به استفاده از تسلیحات خود فکر می کند.در شرایط کنونی که جنگ در اوکراین درگیر بن بست شده، گمانه زنی ها رد باب استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته ای نیز افزایش یافته است. در همین راستا نشریه فارن ارز با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به این گزاره بر این مولفه تاکید دارد که پوتین در طول جنگ در اوکراین از سلاح هسته ای به عنوان اهرم بازدارندگی استفاده کرده هرچند تداوم بن بست حاکم ممکن است موجب شود تا او به سلاح هسته ای تاکتیکی علیه اوکراین و یا در سطحی گسترده تر علیه ناتو متوسل شود. اقتصادنیوز، این گزارش را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست تحت عنوان «پوتین بازی هسته ای را کلید می زند؟» منتشر و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

هزینه بازی هسته ای برای پوتین

رضایت روزافزون مقامات آمریکایی بر اساس درک نادرست لفاظی پوتین و پویایی هایی است که مسکو را از استفاده از سلاح های هسته ای باز می دارد. زمانی که پوتین به زرادخانه خود اشاره دارد، سعی نمی کند هشدار دهد که روسیه می تواند از سلاح های هسته ای تاکتیکی در اوکراین استفاده کند. در عوض، لفاظی های او  تهدید علیه ناتو قلمداد می شود. این رویکرد به سان چراغ قرمز چشمک زن است و هشداری به تصمیم گیرندگان آمریکایی مبنی بر اینکه مسکو تمایل دارد در صورت نیاز برای پیروزی در اوکراین، یک رویارویی هسته ای با واشنگتن رقم زند.

تسلیحات هسته ای تاکتیکی کمک چندانی به روسیه برای خروج از بن بست نمی کند. نیروهای اوکراینی به خوبی در امتداد خط مقدم که تقریباً 600 مایل امتداد دارد مستقر شده اند و بنابراین حتی ده ها سلاح تاکتیکی نیز برای نجات روسیه کافی نیست. علاوه بر این، روسیه نیروهای ذخیره قابل مانور مورد نیاز برای بهره برداری از هر روزنه ای که توسط این سلاح ها ایجاد می شود را ندارد. یک حمله اتمی البته برای اوکراینی‌ها حادثه وحشتناکی خواهد بود، اما همچنان اراده مردم اوکراین را در هم نمی‌شکند یا کیف را مجبور به تسلیم نمی‌کند. در هر صورت، حملات تاکتیکی هسته ای به تلاش های جنگی روسیه آسیب می رساند. چنین حملاتی احتمالاً میل غرب برای کمک به اوکراین را تقویت می کند، بالاخص در شرایطی که چنین حمایتی کاهش یافته است. حمله هسته ای همچنین ممکن است چین و هند - دو شریک بین المللی مهم کرملین - را وادار کند که روسیه را رها کنند.

GettyImages-1222402724

قمار با کارت ناتو

از منظر پوتین، استفاده از تسلیحات هسته ای در اوکراین سود چندانی ندارد. پوتین فکر می کند که روسیه می تواند در اوکراین از راه های متعارف پیروز شود. تا زمانی که پوتین نسبت به شانس روسیه خوش بین باشد، بعید است که با درگیر شدن در تشدید تنش، قایق را تکان دهد.اما پوتین ممکن است همیشه این احساس را نداشته باشد. اگر غرب در تلاش برای بازپس گیری تمام اراضی اشغالی و ارائه حمایت مالی بلندمدت به اوکراین و تقویت صنعت دفاعی، تعهد قوی و تجدیدپذیری برای حمایت از کیف بپذیرد، پوتین ممکن است تصمیم خود را تغییر دهد. علاوه بر این، اگر تحریم‌های اقتصادی غرب در نهایت به طور قابل توجهی اقتصاد روسیه را مختل کند، پوتین ممکن است به این نتیجه برسد که زمان به نفع او نیست، پس تنش ها را تشدید کند.

از منظر ایالات متحده و متحدانش، اولین مجموعه از خطرات تشدیدکننده ممکن است پر هزینه باشد. به عنوان مثال، کرملین می‌تواند با انتقال حامل‌های بزرگ و دوربرد تسلیحات هسته‌ای خود به مواضع مستقر و پراکنده، فراتر از پایگاه‌های عادی خود، که در برابر حملات ایالات متحده آسیب‌پذیر هستند، گام نخست را بردارد. چنین اقدامی به معنای استفاده از سلاح هسته ای نیست، اما همچنان نگران کننده خواهد بود. چنین رویکردی موجب می شود تا رهبران غربی خطر جنگ هسته ای را در محاسبات خود لحاظ کنند.در چنین شرایطی مسکو ممکن است علیه ناتو متوسل به زور شده، هواپیمای ناتو را بر فراز یک کشور متحد یا حریم هوایی بین المللی سرنگون کند. می تواند به یک کشتی ناتو در دریای سیاه حمله کند. یا می تواند به آنچه که ادعا می کند کاروان های تسلیحاتی عازم اوکراین هستند، حمله کند. چنین اقداماتی به سرعت دامنه درگیری را گسترش داده و ناتو را وارد جنگ خواهد کرد.

Trilling-7983

از سیگنال هسته ای تا حمله هسته ای

در نهایت، براساس بدترین سناریو - سناریویی که کرملین می‌خواست جهان را شوکه کند تا جنگ در اوکراین را به سرعت و طبق شرایط پوتین پایان دهد - روسیه می‌تواند سلاح هسته‌ای را در قلمرو ناتو پرتاب کند. اگرچه به نظر می رسد پوتین در مجمع سالانه ماه اکتبر آبی سرد بر روی این ایده ریخت و گفت که روسیه نیازی به کاهش آستانه استفاده هسته ای ندارد، اما اگر جنگ به وضوح علیه روسیه در جریان باشد، ممکن است ضروری به نظر برسد. 80 درصد کمک‌های نظامی به اوکراین از طریق یک پایگاه هوایی در شرق لهستان جریان می‌یابد، و بنابراین آن پایگاه احتمالا هدف اصلی خواهد بود. پس از آن ایالات متحده ممکن است با حمله اتمی خود تلافی کند و جهان را به لبه نابودی برساند.

خبر مرتبط
پوتین بازی هسته ای را کلید می زند؟

اقتصادنیوز: همزمان با تداوم بن بست در جنگ روسیه و اوکراین، بار دیگر گمانه زنی ها درباره احتمال توسل پوتین به سلاح هسته ای افزایش یافته است، از همین رو ناظران بر این باورند که واشنگتن می بایست پیش از آن که دیر شود، پوتین را خلع سلاح کند.

از زمانی که پوتین تشدید تنش ها را کلید می زند، ممکن است زمان زیادی طول نکشد تا پوتین از سیگنال های هسته ای تند و حمله متعارف به دستور حمله هسته ای حرکت کند. نیروهای متعارف ناتو بر نیروهای روسیه برتری دارند و بنابراین پوتین نمی خواهد به واشنگتن زمان و فضا برای واکنش بدهد. بنابراین او می خواهد هر چه سریعتر به سطح هسته ای برسد - سطحی که روسیه همتای ایالات متحده تعریف شده است.مقامات ایالات متحده، البته، نمی خواهند مسکو به سلاح هسته ای متوسل شود، اگرچه به نظر می رسد متقاعد نشده اند که او چنین خواهد کرد. در نتیجه، آن‌ها تلاش کرده‌اند تا روسیه را از تشدید تشدید بترسانند. اما بعید است که چنین هشدارهایی مانع رئیس جمهور روسیه شود. پوتین این تهدید را یک بلوف خواهد دید. او می داند که در نهایت، واشنگتن نمی خواهد درگیری هسته ای بر سر اوکراین به راه بیفتاد. پوتین تهدید ایالات متحده را جدی نمی گیرد و محاسبه می کند که در نهایت، واشنگتن به جای انجام حملات هسته ای علیه روسیه، مصالحه را انتخاب خواهد کرد.حقیقت این است که واشنگتن نمی تواند پوتین را از تشدید تنش باز دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید