پهپاد کرار،با ویژگی خاص/ اولین پهپاد چندمنظوره با موتور توربوجت +عکس

کدخبر: ۶۱۷۹۱۹
اقتصاد نیوز:پهپاد چند منظوره کرار بر اساس پهپاد MQM-۱۰۷A آمریکایی ساخته شده است. پهپاد MQM-۱۰۷A قبل از انقلاب برای استفاده به عنوان پهپاد هدف در تمرینات پدافندی و شلیک موشک هوا به هوا خریداری شده بود. در واقع از نظر ظاهری پهپاد کرار شباهت بیشتری به پهپاد Skua ساخت آفریقای جنوبی دارد.
 پهپاد کرار،با ویژگی خاص/ اولین پهپاد چندمنظوره با موتور توربوجت +عکس

به گزارش اقتصاد نیوز ، پهپاد کرار یک پهپاد چندمنظوره با موتور توربوجت است، کرار اولین تجربهٔ ایران در ساخت پهپاد با پیشرانهٔ جت و همچنین اولین پهپاد رزمی ایران با قابلیت حمل سلاح است  پهپاد چندمنظوره کرار در خدمت بسیاری از یگان‌ها و رده‌های نظامی ارتش و سپاه از جمله نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی پدافند هوایی و نیروی هوافضای سپاه قرار دارد. 

907314_218

این پهپاد با استفاده از یک پلتفرم می‌تواند طیف وسیعی از انواع تسلیحات از جمله تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح را حمل و استفاده کند. شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) که زیر مجموعه وزارت دفاع می‌باشد، آن را تولید می کند و تا به امروز توسط بخش‌های مختلف نیروهای مسلح ایران به خدمت گرفته شده است.

13

با توجه به اینکه کرار در زمان رونمایی با نام پهپاد “بمب افکن” کرار رونمایی شد، به‌نظر می‌رسد که بنا به جایگزینی کرار با نمونه آمریکایی نبوده و یک تولید مستقل اتفاق افتاده است و بعدها با پایان ذخیره پهپادهای MQM-۱۰۷ آمریکایی، نقش هدف پدافند را نیز به عهده گرفته است. 

12

موتور TRI ۶۰-۲ ۰۷۴ یک میکروجت سه محوره با سه کمپرسور محوری، یک محفظه احتراق و یک مرحله توربین است که دارای قطر ۳۳ سانتیمتر، طول ۱۲۴ سانتیمتر و وزن ۶۱ کیلوگرم بوده و حداکثر ۳.۴ کیلونیوتون (KN) نیرو تولید میکند. موتور طلوع ۴ که نمونه ایرانی همین موتور است نیز یک میکروجت سه محوره با سه کمپرسور محوری، یک محفظه احتراق و یک مرحله توربین می باشد و دارای قطر ۳۳ سانتیمتر ، طول ۱۳۰ سانتیمتر و وزن ۵۵ کیلوگرم بوده و حداکثر توان ۳۴۵۰ نیوتون (N) نیرو تولید میکند. موتور طلوع ۴ نسبت به همتای فرانسوی خود دارای کمی طول بیشتر و وزن کمتر است. موتور میکروجت طلوع ۴ در موشک کروز نور و موشک کروز یاعلی(ع) نیز به‌کار گرفته شده است.

14

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید