چراغ سبز ترکیه به ناتو

کدخبر: ۶۱۸۲۱۸
اقتصادنیوز: کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه امروز پیشنهاد عضویت و پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تایید کرد.
چراغ سبز ترکیه به ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  مهر، کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه طرح مربوط به «صلاحیت تایید پروتکل عضویت سوئد در ناتو» را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اسپوتنیک، لایحه تصویب پروتکل الحاق سوئد به ناتو در کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه به تصویب رسید. اکنون این لایحه باید در مجمع عمومی پارلمان ترکیه به تصویب برسد.

این در حالیست که رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه پیشتر به خبرنگاران گفته بود که تلاش خواهد کرد تا حد امکان تصویب عضویت سوئد در ناتو را در پارلمان کشورش تسهیل کند.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم پیشتر ابراز امیدواری کرد که سوئد در آینده ای نزدیک به این پیمان نظامی بپیوندد.

استکهلم و هلسینکی پارسال به سیاست چندین دهه‌ای خود مبنی بر بی‌طرفی پایان داده و به بهانه نگرانی‌های ناشی از جنگ اوکراین، درخواست رسمی خود برای پیوستن به این ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا را مطرح کردند. فنلاند در آوریل به سی‌ویکمین عضو ناتو بدل شد اما ترکیه درخواست سوئد را رد کرد. تأیید تمام اعضای ناتو برای پیوستن عضو جدید به این ائتلاف، الزامی است.

آنکارا استکهلم را به عدم تمایل برای تحویل و استرداد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» و سایر گروه‌های وابسته به آن، متهم کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید