اردوگاه جبالیا بمباران شد /هشدارسازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر گرسنگی حاد در غزه

کدخبر: ۶۱۸۸۴۹
اقتصادنیوز : برای هشتاد و پنجمین روز ارتش اسرائیل به بمباران بسیاری از مناطق نوار غزه ادامه می‌دهد و صدها کشتار، هزاران شهید و ده‌ها هزار زخمی برجای گذاشته‌است.
 اردوگاه جبالیا بمباران شد /هشدارسازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر گرسنگی حاد در غزه

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت غزه تاکید کرد که مکان‌های تنگی که آوارگان را در خود جای داده‌اند به دلیل ازدحام شدید جمعیت، خطر شیوع بیماری‌ها و بلایای انسانی و غذایی را افزایش می‌دهند.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه آوارگان از شرایط خطرناکی رنج می‌برند و نیمی از آنها کودک هستند، خاطرنشان کرد: حدود دو میلیون شهروند در نوار غزه آواره شده‌اند.

خبر مرتبط
دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه افشا کرد/ دستبرد ارتش اسرائیل به خانه‌های فلسطینی‌ها در غزه

اقتصادنیوز : دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد که ارتش اسرائیل دست سربازان خود را در نوار غزه باز گذاشته تا آنها در یورش به خانه‌های غیرنظامیان فلسطینی، مرتکب هر اقدامات غیراخلاقی از جمله سرقت وسایل و دارایی‌های آنها و غارت خانه‌ها شوند.

وزارت بهداشت غزه اشاره کرد که آوارگان در برابر شیوع بیماری‌های همه گیر آسیب پذیر هستند، از سوءتغذیه و کمبود واکسیناسیون کودکان رنج می‌برند.

سازمان ملل متحد نیز نسبت به افزایش سطح گرسنگی در نوار غزه به دلیل جنگ اشغالگران هشدار داد.

در حالی که سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که نوار غزه با خطر گرسنگی حاد در تمام مناطق آن مواجه است، آنروا نیز تایید کرد که غزه از گرسنگی فاجعه بار رنج می‌برد و اکنون ۴۰ درصد از جمعیت در معرض خطر قحطی هستند.

آنروا افزود: هر روز در غزه مبارزه برای بقا در جستجوی غذا و آب است. حقیقت این است که ما به کمک‌های بیشتری برای مردم غزه نیاز داریم و تنها امید باقی مانده آتش‌بس بشردوستانه است.

خبر مرتبط
وحشت سازمان جهانی بهداشت از شیوع بیماری‌های عفونی در غزه

​ اقتصادنیوز : رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر از عفونت‌های دستگاه تنفسی در غزه رنج می‌برند.

این در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند «دیوید بارنیا» رئیس موساد به کابینه این رژیم اطلاع داده‌است حماس اکنون خواهان آتش‌بس ۲۰ تا ۳۰ روزه در ازای ۵۰ کودک، زن و سالمند اسیر شده‌است. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز جلسه‌ای را درباره پیشنهاد قطر درخصوص آزادی ۴۰ تا ۵۰ اسیر صهیونیستی در غزه در ازای آتش‌بس یک ماهه برگزار کرد.

در ادامه حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه، خبرنگار الجزیره گفت: تانک‌های رژیم صهیونیستی مرکز اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه را بمباران کردند و نیروهای اشغالگر در تلاش برای کنترل جبالیا هستند، اما با مقاومت شدید رزمندگان جناح فلسطینی روبرواند.

خبرنگار الجزیره در ادامه تاکید کرد که در بحبوحه تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای کنترل محور فیلادلفیا، نیروهای اشغالگر به سمت شرق گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه آتش سنگین گشوده و گلوله‌های توپخانه‌ای شلیک می‌کنند. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت فاش کرد که اسرائیل قصد دارد به بهانه جلوگیری از قاچاق سلاح به نوار غزه، دیواری زیرزمینی در رفح مصر بسازد.

خبرنگار شبکه الجزیره وقوع مجدد درگیری‌های شدید و گلوله‌باران‌های توپخانه‌ای از سوی تانک‌های صهیونیستی در شرق اردوگاه آوارگان البریج در مرکز نوار غزه را تایید کرد.

پس از دستور نیروهای اشغالگر برای تخلیه ساکنان اردوگاه، درگیری‌ها از روزها پیش در اردوگاه البریج ادامه دارد.

مقاومت در محورهای شمالی و جنوبی اردوگاه البریج وارد درگیری‌های شدید شده‌است و گردان‌های القسام صحنه‌هایی از پهپاد «اسکای لارک-۲» را که در یک ماموریت اطلاعاتی در شمال نوار غزه به دست این نیروها شکار شده بود، منتشر کرد.

گردان‌های القسام جمعه صحنه‌هایی از هواپیمای اسکای لارک-۲ را منتشر کردند که در جریان یک ماموریت اطلاعاتی در شمال تل الزعتر در شمال نوار غزه به تصرف این گروه درآمد.

گردان‌های القسام در عین حال از کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان اشغالگر پس از انفجار میدان مین در بین نیروهای پیاده رژیم صهیونیستی و انهدام تعدادی خودروی نظامی آنها در شمال اردوگاه خبر داد.

القسام همچنین با گلوله TBG نیروهای اشغالگر را که در ساختمانی مخفی شده بودند، هدف قرار داد و در بین آنها تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

گردان‌های القسام صحنه‌هایی از عملیات مبارزانش در مناطق التفاح و الدرج در شرق شهر غزه را منتشر کرد. این ویدئو نشان می‌دهد که مبارزان القسام با موشک ضد زره یاسین «۱۰۵» به خودروها و تانک‌های اشغالگر در حال نفوذ به دو منطقه حمله می‌کنند. آنچه در این ویدیو جلب توجه می‌کند این است که عملیات انجام شده توسط گردان‌های القسام در منطقه‌ای متمرکز شده‌است که نیروهای اشغالگر مدعی هستند بخش‌های زیادی از آن را از نقطه نظر عملیاتی تحت کنترل دارند و این ویدیو این ادعاها را رد می‌کند.

الجزیره به نقل از یک منبع برجسته در گردان‌های القسام گزارش داد: عصر جمعه در شرق محله التفاح کمین انجام دادیم که در آن یک نفربر را منهدم کردیم و ۱۰ سرباز را از نقطه صفر به هلاکت رساندیم.

خبرنگار الجزیره همچنین گفت: قایق‌های جنگی اشغالگران به شدت به سواحل دیرالبلح (در مرکز) و خان ​​یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. در این راستا، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که درگیری‌های شدیدی بین مقاومت و نیروهای اشغالگر در مرکز خان یونس همزمان با شلیک توپخانه سنگین در جریان است.

ماهیگیری در بندر غزه ممنوع است

پس از آنکه نیروهای اشغالگر اکثر قایق‌های ماهیگیری را منهدم کردند، فعالیت ماهیگیری در بندر غزه متوقف شد، بنابراین ساکنان نوار غزه با توجه به ادامه محاصره، کمبود کمک رسانی و ارائه لیستی از مواد غذایی توسط اشغالگران که اجازه ورود به نوار غزه را دارد دیگر قادر به صید ماهی برای خوردن نیستند.

شبکه ماهواره‌ای الاقصی نیز اعلام کرد: حمله هوایی رژیم صهیونیستی خانه خانواده الواوی در نزدیکی مسجد السنة در اردوگاه النصیرات (در مرکز) را هدف قرار داد که تعدادی شهید و مجروح برجای گذاشت.

این شبکه افزود: توپخانه اشغالگر چندین ساعت به گلوله‌باران شدید خود به مرکز و جنوب شهر خان یونس در جنوب نوار غزه ادامه داد.

رسانه‌های فلسطینی همچنین اعلام کردند که بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در منطقه الزوایده در مرکز نوار غزه منجر شد تعدادی شهید و مجروح شوند.

همچنین وزارت گردشگری و آثار باستانی فلسطین اعلام کرد که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی پنجشنبه کاخ باستانی پاشا در محله الدرج در مرکز تاریخی شهر غزه را تخریب کردند.

شبکه خبری فلسطین «شفا» به نقل از وزارت فلسطین در بیانیه‌ای این اتفاق را جنایتی بر جنایات دیگر رژیم اشغالگر صهیونیستی در تجاوزات خود به مردم فلسطین توصیف کرد.

این وزارتخانه افزود: ارتش اسرائیل پیش از این «گروهی از اماکن و آثار باستانی مانند بندر قدیمی غزه، کلیسای پورفیریوس، مسجد جبالیا و گروه بزرگی از بناهای تاریخی، موزه ها و غیره را تخریب کرده بود.»

تعداد شهدای خبرنگار در غزه به ۱۰۶ نفر افزایش یافت

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد که پس از شهادت جبر ابوهدروس، خبرنگار شبکه ماهواره‌ای القدس الیوم، شمار شهدای روزنامه نگار از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به ۱۰۶ نفر افزایش یافته‌است.

در بیانیه این دفتر آمده‌است که هواپیماهای اشغالگر خانه مسکونی ابوهدروس را در اردوگاه النصیرات بمباران کردند.

در این باره خبرنگار المیادین در غزه نیز شهادت جبر ابوهدروس خبرنگار فلسطینی شبکه ماهواره‌ای القدس الیوم و تعدادی از اعضای خانواده وی را در پی بمباران خانه‌اش در اردوگاه آوارگان فلسطینی النصیرات تایید کرد. 

منابع پزشکی فلسطینی تاکید کردند که پس از هدف قرار دادن خانه این خبرنگار در اردوگاه النصیرات، اجساد هفت شهید از جمله ابوهدروس به بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح منتقل شد.

شبکه ماهواره‌ای القدس الیوم نیز خبر کشته شدن یکی از خبرنگاران این شبکه به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش را در تجاوزات وحشیانه اسرائیل که منزل وی را هدف قرار داد، اعلام کرد.

ادعای ارتش اشغالگر درباره انهدام منزل یحیی سنوار

ارتش رژیم صهیونیستی نیز در ادامه دروغ‌پردازی‌هایش درباره حملات در غزه مدعی شد که نیروهایش آپارتمان متعلق به یحیی سنوار، رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه و بخشی از شبکه تونل زیر آن را تخریب کردند.

ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای مدعی شد که «نیروهای تیپ ۱۴ ذخیره، تحت فرماندهی لشکر ۱۶۲ خود، یکی از آپارتمان‌های مسکونی که به زعم آنها متعلق به سنوار است» و نیز بخشی از شبکه طویل و منشعب از تونل‌ها را در زیر آن در نزدیکی شهر غزه منهدم کردند.

ارتش اشغالگر ادعا می‌کند که این آپارتمان «توسط سنوار به عنوان مخفیگاه استفاده می‌شد و یگان یاهالوم (نیروهای ویژه از واحد مهندسی رزمی اسرائیل) دهانه یک تونل استراتژیک را در زیر آن کشف کردند که به گفته آنها به عنوان مقر شخصیت‌های ارشد شاخه‌های نظامی و سیاسی جنبش حماس استفاده می‌شد».

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، این «پناهگاه» در هفته‌های اخیر پیدا و منهدم شد.

در این بیانیه ادعا شده که سربازان صهیونیست ورودی یک تونل را در زیرزمین خانه پیدا کردند و تونل به گذرگاه‌های زیرزمینی به عمق ۲۰ متر و طول ۲۱۸ متر منتهی می‌شد.

اذعان ارتش اشغالگر به انجام حمله علیه سوریه

ارتش اشغالگر همچنین بامداد شنبه اعلام کرد که پس از اصابت دو موشک به جولان اشغالی سوریه، حملاتی را در سوریه انجام داده‌است.

گردان‌های القدس شهادت ۲ مبارز خود در جنوب لبنان را اعلام کرد

گردان‌های القدس، شاخه مسلح جنبش جهاد اسلامی شامگاه جمعه اعلام کرد که دو تن از اعضای این جنبش در جنوب لبنان و در جریان درگیری با ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز به شهادت رسیدند.

گردان‌های قدس در بیانیه‌ای که در پایگاه تلگرامی منتشر شد شهادت «احمد علی جبرئیل» از تیپ شهید علی الاسود (میدان سوریه) و «محمد فریج الفریج» از تیپ ابوحمزه المجذوب (میدان لبنان) را اعلام کرد.

این گروه مقاومت افزود: رزمندگان ما در مرزهای فلسطین اشغالی در جنوب لبنان در چارچوب نبرد طوفان الاقصی در حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید