ماهیگیری از آب گل آلود

چگونه جنگ غزه برای «پوتین» فرصت ساز شد؟

کدخبر: ۶۱۹۲۸۱
اقتصادنیوز: در شرایطی که رابطه اسرائیل و روسیه به واسطه مواضع کرملین نسبت به حملات اسرائیل به نوار غزه، پرتنش شده، اما گزارش ها حکایت از آن دارد که نتانیاهو برای آزادی اسرای اسرائیلی دست به دامان پوتین شده است؛ رخدادی که می تواند برای رهبری کرملین فرصت ساز باشد.
چگونه جنگ غزه برای «پوتین» فرصت ساز شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، روابط روسیه و اسرائیل به دنبال حمله حماس در 7 اکتبر و حملات اسرائیل به غزه پرتنش شده است. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به تازگی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواسته است تا به دنبال آزادی اسرای اسرائیلی باشد،گفته می شود پوتین نیز پاسخ مثبت داده است.

«بی بی» به بایدن پشت کرد

همکاری روسیه و اسرائیل پس از به قدرت رسیدن پوتین در ابتدای قرن جاری در برخی از عرصه ها افزایش یافته بود. در همین راستا، توافقنامه «محرمانه» اما معروف بین روسیه و اسرائیل را می توان مثال زد که به موجب آن روسیه در برابر حملات اسرائیل به مواضع متحدان ایران در سوریه واکنشی منفعلانه داشت. تحلیلگران به نیاز اسرائیل جهت توافق و تمایل به حفاظت از جامعه یهودی باقی مانده در داخل روسیه به عنوان دلایلی برای عدم همراهی اسرائیل با آمریکا و غرب در ارائه کمک نظامی به اوکراین یا تحریم روسیه اشاره کرده اند.اما در حالی که رهبران اسرائیل پس از حمله پوتین به اوکراین از انجام اقداماتی علیه روسیه اجتناب کردند، رهبران روسیه حمله اسرائیل به غزه را زیر سوال بردند و به همین دلیل صدای مخالفانشان را بلندتر کردند.

با این وجود، همکاری روسیه و اسرائیل ادامه دارد. آنگونه که ریسپانسیبل استیت کرفت نوشته، در 24 دسامبر، پوتین و نتانیاهو گفتگوی تلفنی یک ساعته داشتند. نتانیاهو بعدا گفت که از روسیه برای آزادی اسرای اسرائیلی درخواست کمک کرده است. پوتین هم پاسخ مثبت داد و میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه را برای انجام این ماموریت منصوب کرد. بنا بر گزارش ها، بوگدانوف با حماس و دیگر رهبران فلسطینی تماس های تلفنی داشته است. او همچنین خواستار آزادی اسرای اسرائیلی شده است.با توجه به وضعیت بسیار بد روابط روسیه و آمریکا و همچنین حمایت قاطع بایدن از اسرائیل در طول دوران کاری خود و به ویژه پس از حمله حماس در 7 اکتبر، درخواست نتانیاهو از روسیه ممکن است نشان از نادیده انگاشتن رئیس جمهوری امریکا باشد.

GettyImages-147112588

ماهی گیری از آب گل آلود

با این حال، روی آوردن نتانیاهو به پوتین برای آزادی اسرا ممکن است عمل‌گرایانه باشد. از آنجایی که روسیه روابط نزدیکی با حماس دارد بنابراین نتانیاهو براین باور است که واشنگتن شانس بیشتری برای آزادی اسرا دارد.پاسخ مثبت پوتین به درخواست نتانیاهو نیز بسیار عمل گرایانه است. در حالی که روابط روسیه و اسرائیل در بحبوحه انتقاد روسیه از مداخله اسرائیل در غزه بدتر شده است، مسکو علاقه ای به پایان دادن به سیاست خود مبنی بر عدم همراهی با غرب ندارد. تلاش‌های روسیه برای آزاد کردن اسرای اسرائیلی چه موفقیت‌آمیز باشد و چه نباشد، می‌تواند اطمینان حاصل شود که اسرائیل سیاست‌های خود در رابطه با اوکراین را تغییر نمی‌دهد. پوتین همچنین ممکن است موافقت برای کمک به نتانیاهو در مورد اسرا را به منزله ترسیم تصویری از روسیه به‌عنوان میانجی موثرتر از ایالات متحده و چین قلمداد کند.

 البته مشخص نیست که مسکو بتواند حماس را متقاعد کند تا اسرای اسرائیلی را آزاد کند. اما حتی اگر چنین شود، این منجر به پایان دادن به درگیری نخواهد شد - همانطور که نتانیاهو و پوتین هر دو بدون شک آگاه هستند. اما اگر روسیه بتواند توافقی را تسهیل کند که به موجب آن حماس اسرای اسرائیلی را در ازای آزادی اسرای فلسطینی توسط اسرائیل آزاد کند، این به نفع افراد مبادله شده و خانواده های آنها خواهد بود - و حداقل ارزش تلاش را دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید