اولین گفتگوی زلنسکی با یک رهبر خارجی در 2024

کدخبر: ۶۱۹۴۴۶
اقتصادنیوز: رئیس جمهور اوکراین اولین گفتگوی خود با رهبر یک کشور خارجی در سال 2024 را با نخست وزیر کانادا انجام داده است.
اولین گفتگوی زلنسکی با یک رهبر خارجی در 2024

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در نخستین روز سال 2024 با «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا گفتگوی تلفنی با موضوع تقویت پدافند ضد هوایی اوکراین داشته است.

به نوشته پایگاه خبری «آر.بی.سی اوکراین»، زلنسکی در بیانیه‌ای درباره این گفتگوی تلفنی ادعا کرد: «ما در درجه اول درباره مسائل امنیتی بحث کردیم. من جاستین ترودو را درباره حملات روسیه به شهرها و روستاهای ما مطلع کردم. عصر روز قبل از شروع سال نو و در شب سال نو نیروهای پدافند هوایی اوکراین توانستند بیش از 80 پهپاد تهاجمی را نابود کنند اما متاسفانه مناطق سامی، اودسا، لویو، پولتاوا، کی‌یف، دونتسک و خرسون هدف حملات قرار گرفتند که منجر به آسیب به اهداف غیرنظامی شد.»

خبر مرتبط
واکنش «مدودف» به حمله مرگبار اوکراین به بلگورود

اقتصادنیوز: معاون شورای امنیت روسیه در واکنش به حمله مرگبار اخیر اوکراین به شهر بلگورود، رئیس‌جمهور این کشور را تفاله خواند.

زلنسکی همچنین گفت که از ترودو به خاطر اعلام آمادگی برای کمک به تقویت محافظت از آسمان اوکراین و به خاطر ارسال سامانه ها و موشک‌های ضد هوایی بیشتر تشکر کرده است.

او ادامه داد: «ما به بحث بر سر کار به روی تضمین‌های امنیتی پرداخته و توافق کردیم که تیم‌هایمان به زودی گفتگوی دوجانبه برای توافق مرتبط با آن را فعال کنند.»

به نوشته این رسانه اوکراینی، ترودو و زلنسکی درباره تدارک برای چهارمین نشست مشاورانی که به روی اجرای «فرمول صلح» کار می‌کنند گفتگو کردند. این نشست در اواسط ماه ژانویه در داووس برگزار می‌شود.

زلنسکی گفت: «من شخصا هم از جاستین ترودو هم از کانادا به خاطر حمایت مناسبشان در سطح جهانی از تلاشهای ما متشکر هستم. من همچنین از اینکه کمک‌های کانادا به اوکراین در سال آینده به طور یکسان صرف قدرت ما در میدان نبرد و همینطور در حوزه مالی خواهد شد قدردان هستم.»

کانادا در کنار آمریکا، انگلیس، آلمان و دیگر متحدان غربی پشتیبان ارتش اوکراین علیه روسیه بوده و از کی‌یف حمایت‌های نظامی، مالی، بشردوستانه و سیاسی به عمل آورده و همچنین پشتیبان اجرای تحریم‌های ضد روسی بوده است. جاستین ترودو در ماه مه 2022 سفری به شهر کی‌یف پایتخت اوکراین داشت.

زلنسکی نیز در سپتامبر 2023 برای نخستین بار از زمان اجرای عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در فوریه 2022 در اوکراین، به کانادا سفر کرد.

کانادا چندی پیش کمک‌های نظامی جدیدی به ارزش بیش از 947 میلیون دلار را برای اوکراین اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید