خبر مهم شورای نگهبان/ 11 هزار نفر تایید صلاحیت شدند

کدخبر: ۶۲۰۱۰۹
اقتصادنیوز: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی بیش از ۵۲ درصد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس تایید صلاحیت شدند، گفت: حدود ۳۸ درصد صلاحیتها مورد تایید قرار نگرفت.
خبر مهم شورای نگهبان/ 11 هزار نفر تایید صلاحیت شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  هادی طحان نظیف در برنامه صف اول شبکه خبر، با اشاره به روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار کرد: فهرست ما به وزارت کشور ارسال شد. مهلت ۵۰ روز هیات نظارت استان و هیات مرکزی امروز به پایان رسید. نتیجه بررسی صلاحیت ها به وزارت کشور ارسال شد. طی دو روز آینده از طریق فرمانداری ها به داوطلبان اعلام می شود. بر اساس قانون ۳ روز مهلت اعتراض است که از یکشنبه آغاز می شود. قانون عملا سه مرحله را پیش بینی کرده است. یک مرحله هیات های اجرایی بود که دو ماه پیش تشکیل شد. هشت نفر شخصیت ها معتمد منطقه و یه نفر از مقامات منطقه بودند که ۱۵ روز زمان داشتند.

خبر مرتبط
تایید صلاحیت 2 چهره جنجالی اصلاح طلب برای انتخابات مجلس+ عکس

اقتصادنیوز: برخی خبرها از تایید صلاحیت مسعود پزشکیان، علی مطهری و محمدباقر نوبخت در انتخابات مجلس شورای اسلامی حکایت دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: کسانی که در هیات اجرایی رد شده بودند، اگر شکایت کرده بودند به ما ارسال شد. حدود هزار و ۵۰۰ نفر داشتیم که از این مرحله اعتراض نکردند که معنایش انصراف است. اگر شکایتی به ما کرده بودند حتما رسیدگی شده است. بعد از امروز ۳۰ روز خود شورای نگهبان به عنوان مرجع اصلی اعلام نظر خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما یک میلیون ۷۵۰ هزار سند را در این مقطع مورد بردسی قرار دادیم. حاصل این بررسی ها بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط بودند که ثبت نام کرده بودند. از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند و مورد تایید هیات نظارت استان و هیات مرکزی قرار گرفتند؛ یعنی بیش از ۵۲ درصد مورد تایید قرار گرفت. این عدد دو برابر دوره گذشته است. به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می توانند باهم رقابت کنند.

خبر مرتبط
ادعای عجیب روزنامه دولت در انتخابات مجلس

اقتصادنیوز: ایران روزنامه دولت از تحرک جدید انتخاباتی اصولگرایان خبر داد.

وی افزود: بیش از ۱۱ هزار نفر یعنی بیش از ۵۲ درصد تایید صلاحیت شدند. حدود ۳۸ درصد صلاحیتها مورد تایید قرار نگرفت. البته این به معنی اتمام کار نیست و آنان می توانند شکایت کنند تا اعضای شورای نگهبان دقیق تر بررسی کنند. بر اساس ابلاغیه جدید قانون انتخابات تعداد عدم احرازها کاهش قابل توجهی داشت و زیر ۱۰ درصد عدم احراز داشتیم.

طحان نظیف در ادامه خاطرنشان کرد: در این دوره چون زمان بندی بیشتری داشتیم فرصت بیشتری داشتیم. بیش از ۴ هزار نفر در سراسر کشور هیات های نظارت استان دعوت کردند و صلاحیت آنان را بررسی کردند. این بار شاهد تایید بیشتری نسبت به ادوار گذشته بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مورد تاکید شورای نگهبان، مهلت رسیدگی بود. ما در کشوری هستیم که تعداد ثبت نامی برای انتخابات مجلس بالاست. یکی از موضوعاتی که خیلی برای ما مهم بود توسعه زمان بندی برای بررسی دقیق تر صلاحیت افراد بود. این فضا باید فراهم شود تا کار خود را در راستای تامین حقوق داوطلبان دقیق تر انجام دهیم.

وی افزود: چه در ستاد در تهران و چه در سایر استان ها بالای ۴ هزار ملاقات با افراد انجام شده است. دعوت کردیم تا اگر نکته ای بوده با افراد  مطرح شود و به همین دلیل حجم عدم احراز ها نسبت به ادوار گذشته کمتر شده است. دستگاه های مختلف در مشارکت مردم در انتخابات دخیل هستند. تمام تلاش ما در این مرحله این بود که حداقل ها قانونی احراز شود. وقتی نگاه می کنم ما از اقشار مختلف در تایید صلاحیت شده ها به وفور داریم. از اساتید دانشگاه بیش از ۸۰۰ نفر داریم. بیش از ۱۵۰ نفر پزشک داریم. بیش از هزار ۲۰۰ نفر فرهنگی داریم. بیش از ۲۰۰ نفر از وکلا داریم. مجلس آینده می تواند برای همه این افراد باشد. بیش از سه برابر کرسی های مجلس بانوانی داریم که می توانند انتخاب شوند.

طحان نظیف در ادامه تصریح کرد: شورای نگهبان نگاه حزبی و سیاسی ندارد. زمینه مشارکت برای نقش آفرینی احزاب و گروه های سیاسی مختلف در انتخابات پیش رو فراهم است. بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی داریم و  بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر دهه شصتی داریم که می توانند باهم رقابت کنند. فضا فراهم است که یک انتخابات پرشور داشته باشیم تا با یک رقابت واقعی مشارکت پرشور را شاهد باشیم و یک مجلس قوی تشکیل شود تا بتواند مسکلات مردم را حل کند. تاکید می کنم این مرحله نهایی نیست. افرادی که تایید صلاحیت نشدند می توانند شکایت کنند تا صلاحیت آنها بررسی شود.

وی افزود: نظر هیات های نطارت استان و هیات مرکزی استان ممکن است متفاوت از نظر هیات های اجرایی باشد. ممکن است تفاوت نظر وجود داشته باشد. زمان بندی هیات ها و نظارت استان بیشتر است. ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند که فقط ۲۶ نفر از آنها تایید صلاحیت نشدند که می توانند شکایت کنند و شورای نگهبان صلاحیت آنان را بررسی کند. حدود یک سوم نسبت به دور قبل این تعداد کاهش پیدا کرده است. ما در مرحله پیش رو ملاقات ها و مستندات قانونی داریم که با افراد طرح خواهیم کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید