جابجایی پایگاه نظامی آمریکا در این کشور کلید خورد

کدخبر: ۶۲۱۰۶۶
اقتصادنیوز : رسانه‌های ژاپنی آغاز کارهای مقدماتی جابجایی پایگاه نظامی «فوتنما» آمریکا در ژاپن، از محل فعلی آن به شهری دیگر در منطقه اوکیناوا را گزارش کردند. راه‌اندازی پایگاه جدید، برخلاف خواسته مقامات منطقه‌ای انجام می‌شود.
 جابجایی پایگاه نظامی آمریکا در این کشور کلید خورد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،‌ رسانه‌های ژاپنی، امروز سه‌شنبه گزارش دادند که مقامات این کشور کارهای مقدماتی ساخت یک پایگاه نظامی جدید آمریکا در شهر ناگو در استان اوکیناوا را آغاز کرده‌اند که قرار است پایگاه نظامی فوتِنما به آن منتقل شود. این اقدام بر خلاف خواسته مقامات منطقه‌ای اوکیناوا انجام می‌شود.

خبر مرتبط
دردسرهای پنهان کاری آستین برای آمریکا/پنتاگون عذرخواهی کرد

اقتصادنیوز: سخنگوی پنتاگون در پی بستری شدن مخفیانه وزیر دفاع آمریکا در بیمارستان به علت عدم شفافیت در این ماجرا عذرخواهی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که دولت مرکزی ژاپن در ماه گذشته، برای اولین بار، تصمیم مقامات محلی اوکیناوا را لغو کرده و مجوز زمینه‌سازی جابجایی پایگاه نظامی فوتِنما را از منطقه‌ای پرجمعیت به شهر ناگو در همین منطقه صادر کرد.

شبکه ژاپنی ان‌اچ‌کی با اشاره به آغاز فعالیت غواصان و حضور یک کشتی در محل این پایگاه نظامی، آغاز کارهای مقدماتی را گزارش کرد.

وزارت دفاع ژاپن گفته است جابجایی این پایگاه نظامی ممکن است با توجه به کارهای عمرانی و روندهای مرتبط، ۱۲ سال طول بکشد. «دِنی تاماکی» فرماندار اوکیناوا مصرانه می‌گوید مجوز توکیو برای این جابجایی و کارهای عمرانی ناقض استقلال داخلی دولت منطقه‌ای است.

توکیو و واشنگتن در سال ۲۰۰۶ توافق کرده بودند که پایگاه نظامی فوتنما از منطقه‌ای پرجمعیت در اوکیناوا به محلی کم‌جمعیت‌تر در همین منطقه منتقل شود. این امر مستلزم انجام دادن فعالیت‌های دفن زباله بود که دولت منطقه‌ای به آن مجوز نداده بود. این پرونده به دیوان عالی ژاپن ارجاع داده شد که در سال ۲۰۱۸ حکم آغاز کارهای مقدماتی آن را صادر کرد.

در سال ۲۰۲۰، پس از آن که در محل ساخت‌وسازها به زمین سست رسیدند، درخواست بازطراحی مطرح شد. تاماکی که در ۲۰۱۸ فرماندار اوکیناوا شد، این درخواست را رد کرد. در اکتبر، وزارت زمین ژاپن به دادگاه عالی استان فوکوئوکا مراجعه کرد که به این فعالیت‌های عمرانی چراغ سبز نشان داد. تاماکی به دیوان عالی کشور شکایت کرد اما تنها ایجاد پرونده در این زمینه، مادامی که حکمی صادر نشده باشد، مانعی قانونی برای آغاز کارهای عمرانی به شمار نمی‌رود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید