شی جین پینگ: دنیا نیازمند روابط چین و آمریکاست

کدخبر: ۶۲۱۳۰۱
اقتصادنیوز : رسانه‌های دولتی چین امروز چهارشنبه گزارش دادند، شی جین‌پینگ در پاسخ به نامه دوست دیرینه آمریکایی خود که برای اولین بار نزدیک به چهار دهه پیش با او ملاقات کرد نوشت که آینده جهان مستلزم ثبات در روابط چین و آمریکاست.
شی جین پینگ: دنیا نیازمند روابط چین و آمریکاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روابط دوجانبه آمریکا و چین در سال‌های اخیر کاهش یافته که عمدتا به دلیل جنگ تجاری و انبوهی از مسائل دیگر، از جمله منشاء پاندمی کووید۱۹ است.

ارتباطات میان این دو کشور پس از گفت‌وگوهای شی با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر بهبود یافت، اما هر دو طرف بر سر تایوان که چین آن را قلمرو خود می‌داند، همچنان تنش دارند. این جزیره خودگردان روز شنبه رئیس جمهور جدیدی را انتخاب می‌کند.

خبر مرتبط
درخواست چین از اسرائیل خبرساز شد

اقتصادنیوز : وزارت خارجه چین خواستار توقف جنایات وحشیانه اسرائیل و سیاست مجازات جمعی در نوار غزه شد.

شی جین‌پینگ در نامه‌ای به «سارا لانده» ساکن آیوا آمریکا که برای اولین بار در مه ۱۹۸۵ با او ملاقات کرد، نوشت: چین و ایالات متحده بزرگترین کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته در جهان هستند و آینده و سرنوشت این کره خاکی مستلزم ثبات بیشتر و بهتر شدن روابط چین و آمریکاست.

به گزارش رویترز، شی جین‌پینگ در زمانی که ۳۱ ساله بود و هیات چین به آیووا را هدایت می‌کرد، با سارا لانده آشنا شد. آنها یکبار در سال ۲۰۱۲ و بعد در سال ۲۰۲۳ با یکدیگر دیدار داشتند.

خبر مرتبط
پاکسازی بزرگ در ارتش چین/ چگونه «شی» خودی ها را قربانی کرد

اقتصاد نیوز: سال 2023، طوفانی بی سر و صدا بزرگترین ارتش جهان - ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) را زیر و رو کرد.پشت حصار ساختمان دولت و مجتمع های نظامی پایتخت چین، ژنرال های قدرتمند یکی پس از دیگری از دید عموم ناپدید شده اند. برخی از آنها حتی وزیر دفاع، بدون هیچ توضیحی از سمت های خود کنار رفتند. اخیرا نیز دو ژنرال که قبلاً فرماندهی نیروی موشکی استراتژیک چین را بر عهده داشتند، یکی از فرماندهان سابق نیروی هوایی و یک دریاسالار که رهبری نیروهای دریایی در دریای چین جنوبی را بر عهده داشت، اخراج شدند.

رئیس‌جمهوری چین در سال ۲۰۲۲ در نامه دیگری به سارا لانده به او و «دوستان قدیمی» خودشان در آیووا نوشت که «به کاشت بذر دوستی ادامه دهند و کمک‌های جدیدی به دوستی میان مردم چین و آمریکا داشته باشند.»

با بدتر شدن روابط دوجانبه در سال‌های اخیر، تصویر چین در ایالات متحده بدتر شده است. سال گذشته نظرسنجی مرکز تحقیقات «پیو» نشان داد که ۸۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در ایالات متحده نظر نامطلوبی نسبت به چین دارند. در پاسخ به سوال این اندیشکده آمریکایی از مردم برای نام بردن از کشوری که بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده است، آمریکایی‌ها چین را هم به‌عنوان یک تهدید اقتصادی و هم برای امنیت ملی تلقی کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید