واکنش چین به اظهارات اخیر بلینکن درباره با تایوان!

کدخبر: ۶۲۲۱۸۶
اقتصادنیوز : وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره انتخابات تایوان را محکوم کرده و آن را خلاف اصل چین واحد تلقی کرد.
واکنش چین به اظهارات اخیر بلینکن درباره با تایوان!

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه چین امروز یکشنبه در بیانیه‌ای، اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا را محکوم کرده و بیان کرد که این اظهارات نقض اصل «چین واحد» و «ارسال سیگنالی اشتباه به نیروهای تجزیه‌طلب این جزیره (تایوان) محسوب می‌شود.»

به گفته مقامات انتخاباتی، «لای چینگ-ته» نامزد حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه تایوان، در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره پیروز شد. طبق گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، او ۴۰.۰۵ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که نزدیک‌ترین رقیب او از حزب اپوزیسیون کومینتانگ، ۳۳.۴۹ درصد آرا را کسب کرد.

خبر مرتبط
انتقال انبار سوخت آمریکایی به تایوان چه پیامی دارد؟

اقتصادنیوز: واشنگتن خبر داد که مقادیر زیادی سوخت را از یک پایگاه نظامی در هاوایی به انبارهایی در سراسر آسیای جنوب شرقی منتقل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، بلینکن پیروزی لای چینگ-ته را به او و به مردم تایوان نیز مشارکت در انتخابات «آزاد و منصفانه» و به نمایش گذاشتن «قدرت نظام دموکراتیکشان» را تبریک گفت.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا درباره انتخابات در منطقه تایوان چین، به طور جدی، نقض اصل چین واحد و بیانیه‌های سه‌گانه چین-آمریکا بوده و با تعهد سیاسی خود آمریکا نسبت به حفظ روابط صرفا فرهنگی، تجاری و دیگر روابط غیررسمی با مردم تایوان مغایرت دارد. همچنین سیگنالی به شدت اشتباه به نیروهای تجزیه‌طلب «استقلال تایوان» می‌فرستد. ما شدیدا، با آن مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم.»

طبق این بیانیه، چین درباره اظهارات بلینکن «اعتراضات جدی» را با واشنگتن در میان گذاشته و بار دیگر تاکید کرد که مسئله تایوان «در کانون اصلی‌ترین منافع چین قرار دارد و اولین خط قرمزی است که نباید در روابط چین-آمریکا» از آن عبور کرد.

افزون بر این، وزارت امور خارجه چین بار دیگر خاطرنشان کرد که پکن با روابط رسمی واشنگتن با تایوان مخالف است و از آمریکا خواست که از استفاده از مسئله تایوان به عنوان ابزاری برای محدود کردن چین خودداری کنند.

تایوان از سال ۱۹۴۹ دولتی مستقل از چین داشته است. پکن تایوان را یکی از استان‌های این کشور به شمار می‌آورد، در حالی که تایوان، منطقه‌ای با «دولت منتخب» خود را مستقل می‌داند. چین با روابط رسمی کشورهای خارجی با تایوان مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیر قابل بحث می‌داند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید