بررسی کارنامه اقتصادی نارندا مودی

چگونه هند کمر فقر را شکست؟آیا ناظران درباره کارنامه اقتصادی «مودی» اغراق می کنند؟

کدخبر: ۶۲۲۸۰۲
اقتصاد نیوز: ناظران می گویند، به نظر می رسد هند در حال رونق است. اقتصاد این کشور در 12 ماه منتهی به سه ماهه سوم سال 2023، 7.6 درصد رشد کرد. اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که نرخ رشد سالانه 6 درصد یا بیشتر برای بقیه دهه جاری باشد. از همین رو سرمایه گذاران غرق در خوش بینی هستند.
چگونه هند کمر فقر را شکست؟آیا ناظران درباره کارنامه اقتصادی «مودی» اغراق می کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز، در دومین هفته سال 2024، رهبران تجاری به گجرات، زادگاه نارندرا مودی، نخست وزیر هند، رفتند. آن هم به مناسبت، اجلاس جهانی پر جنب و جوش گجرات، یکی از جشنواره هایی که هند به بهانه اش سرمایه گذاران جهانی را جذب کرده است. مودی در این مراسم به خود بالید: « زمانی که جهان توسط بسیاری از عدم قطعیت ها احاطه شده ، هند به عنوان پرتو جدیدی از امید ظاهر شده است». ناظران می گویند، حق با اوست. اگرچه انتظار می رود رشد جهانی از 2.6 درصد در سال گذشته به 2.4 درصد در سال 2024 کاهش یابد. به نظر می رسد هند در حال رونق است. اقتصاد این کشور در 12 ماه منتهی به سه ماهه سوم سال 2023، 7.6 درصد رشد کرد. اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که نرخ رشد سالانه 6 درصد یا بیشتر برای بقیه دهه جاری باشد. سرمایه گذاران غرق در خوش بینی هستند.

شانس مودی در کارزار 2024

آنگونه که اکونومیست نوشته، ماه آوریل حدود 900 میلیون هندی واجد شرایط رای دادن در بزرگترین انتخابات تاریخ جهان شرکت خواهند کرد. مودی، که از سال 2014 بر سر کار آمده است، احتمالا برای سومین دوره ریاست جمهوری برنده می شود، چرا که بسیاری از هندی ها او را مدیر شایسته تری در پنجمین اقتصاد بزرگ جهان نسبت به هر نامزد دیگری می دانند. برای ارزیابی کارنامه مودی، اکونومیست عملکرد اقتصادی هند و موفقیت بزرگترین اصلاحات او را تحلیل کرده است. از بسیاری جهات، تصویر گل آلود است - و اطلاعات رسمی پراکنده و ضعیف کمک نمی کند. رشد هند از بیشتر اقتصادهای نوظهور پیشی گرفته، اما بازار کار هند ضعیف است و سرمایه گذاری بخش خصوصی ناامید کننده است. اما این شرایط ممکن است در حال تغییر باشد. با کمک اصلاحات مودی، هند ممکن است در آستانه یک رونق سرمایه گذاری بقرار بگیرداشد که برای سال ها نتیجه خواهد داد.

تولید ناخالص داخلی هند به ازای هر نفر، پس از تعدیل قدرت خرید، با سرعت متوسط 4.3 درصد در سال در طول دهه ریاست مودی رشد کرده است. این کمتر از 6.2 درصدی است که در زمان مانموهان سینگ، سلف او که ده سال نیز خدمت کرده بود، به دست آمد.در حوزه دیگر، دستاورد مودی عبارت است از رسمی کردن اقتصاد، بهبود سهولت انجام تجارت و تقویت تولید. در دو مورد اول، او پیشرفت کرده است. اما در مورد سوم، نتایج به دست آمده تاکنون ضعیف است.اقتصاد هند قطعا در دوران مودی رسمی‌تر شده است، هر چند با هزینه بالا. ایده این بوده است که فعالیت‌ها را از اقتصاد سایه‌ای که تحت سلطه شرکت‌های کوچک و ناکارآمد هستند و مالیات نمی‌پردازند، بیرون کشیده و به حوزه رسمی شرکت‌های بزرگ و مولد رساند.

107355111-1704508345280-gettyimages-1888257252-20231230_lko-dgp-mn_pmmodiroadshow_012

چگونه مودی کمر فقر را شکست

بحث برانگیزترین سیاست مودی در این جبهه، پول زدایی بوده است. در سال 2016، او استفاده از دو اسکناس با ارزش بالا را که 86 درصد روپیه در گردش را تشکیل می‌داد، ممنوع کرد که باعث تعجب بسیاری حتی دولت او شد. هدف اعلام شده بی ارزش کردن دستاوردهای غیرقانونی مفسدان بود. اما تمام وجوه نقد راه خود را به سیستم بانکی باز کردند و این نشان می‌دهد که کلاهبرداران پیشتر پول‌های خود نقد کرده یا پول شویی کرده اند. در عوض، اقتصاد غیررسمی درهم شکسته شد. سرمایه گذاری و اعتبار خانوارها کاهش یافت و رشد آسیب دید. در خلوت، حتی حامیان مودی در تجارت، از این رخداد تحت عنوان فاجعه یاد کردند.با این وجود، پول زدایی ممکن است دیجیتالی شدن هند را تسریع کرده باشد.

این اصلاحات بهبود فقر ناشی از سابقه ناامیدکننده اشتغال زایی هند را برای مودی آسان تر کرد. دولت از ترس این که سرسختانه اشتغال پایین باعث شود استانداردهای زندگی برای فقیرترین افراد بهبود نیابد، اکنون پرداخت های رفاهی به ارزش حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال را پرداخت می کند. صدها برنامه دولتی به حساب های بانکی فقرا پول می فرستند.این یک پیشرفت بزرگ در سیستم قدیمی است که در آن بیشتر رفاه به صورت فیزیکی توزیع می شد و به دلیل فساد اغلب به دریافت کنندگان مورد نظر خود نمی رسید. بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ فقر (نسبت افرادی که با کمتر از 2.15 دلار در روز زندگی می کنند) از 19 درصد در سال 2015 به 12 درصد در سال 2021 کاهش یافته است.

AP23254246954451

​ مودی صرفا به رسمی کردن اقتصاد راضی نیست. هدف سوم او صنعتی کردن آن بوده است. در سال 2020، دولت یک طرح یارانه به ارزش 26 میلیارد دلار (1٪ از تولید ناخالص داخلی) برای محصولات تولید شده در هند راه اندازی کرد. برخی از مشوق ها می تواند به صنایع جدید کمک کند تا جای خود را پیدا کنند و به روسای خارجی نشان دهند که بازارهای هند برای تجارت باز است. با این حال، تا کنون، این پروژه ها بسیار کوچک هستند و از نظر اقتصادی قابل توجه نیستند. ارزش صادرات تولیدی به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی در دهه گذشته 5 درصد رکود داشته است و سهم بخش تولید از اقتصاد از حدود 18 درصد در دولت قبل به 16 درصد کاهش یافته است. سیاست صنعتی کردن پر هزینه است. با این حال براساس گزارش اخیر بانک اکسیس، یکی از بزرگترین وام دهندگان هند، چرخه سرمایه گذاری خصوصی به لطف ترازنامه بانکی و شرکتی سالم، تغییر خواهد کرد. بر اساس گزارش مرکز نظارت بر اقتصاد هند، یک اتاق فکر، اعلام پروژه های سرمایه گذاری جدید توسط شرکت های خصوصی در سال 2023 به بیش از 200 میلیارد دلار رسید. این بالاترین میزان در یک دهه است و از سال 2019 تاکنون 150 درصد از نظر اسمی افزایش یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید