دو قطبی حیاتی جمهوری‌خواهان

پیام کناره‌گیری دیسانتیس برای نیکی هیلی و ترامپ !

کدخبر: ۶۲۳۸۴۸
اقتصادنیوز: رقابت‌های انتخاباتی جمهوریخواهان با کناره‌گیری ران دیسانتیس عملا دوقطبی شد.
پیام کناره‌گیری دیسانتیس برای نیکی هیلی و ترامپ !

به گزارش اقتصادنیوز کمپین انتخاباتی ران دسانتیس همانطور که در شبکه ایکس شروع شد، همانجا هم به پایان رسید. او به عنوان آخرین اقدام برای تحقیر خود، از دونالد ترامپ حمایت کرد، کسی که ماه‌ها او را به خاطر قد و رفتارش مسخره می‌کرد.

حال تنها دو نامزد باقی می‌مانند: آقای ترامپ و نیکی هیلی. شانس خانم هیلی به ایالت کوچک نیوهمپشایر وابسته است که در 23 ژانویه رای می‌دهد. از هشت برنده گذشته رقابت‌های حزبی جمهوری‌خواهان، شش نفرشان در نیوهمپشایر پیروز شده‌اند. خانم هیلی امیدوار است که هفتمین نفر شود و بعید است که خروج دیسانتیس کار سخت او را آسان‌تر کند.

به نوشته اکونومیست، کمپین او شرط درستی روی نیوهمپشایر بسته است. پایگاه خانم هیلی - رای دهندگان مستقل، میانه رو و تحصیلکرده دانشگاهی - سهم بزرگی از جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهد. اگرچه یک پیروزی در این ایالت می‌تواند به او کمک کند، اما رای دهندگان در بقیه ایالت‌های کلیدی باقی مانده در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان مذهبی‌تر، با تحصیلات کمتر و در نتیجه بسیار ترامپی‌تر هستند.

20240127_EPC140

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: یک نامزد جمهوری‌خواه هرگز در انتخابات مقدماتی، در آیووا و نیوهمپشایر پیروز نشده است. اما با قضاوت بر اساس آخرین نظرسنجی، به نظر می رسد دونالد ترامپ قرار است تاریخ ساز شود. اما کمپین هیلی بر این باور است که کسری کمتر او در نیوهمپشایر نسبت به آیووا قابل رفع است. یک ماه قبل از برگزاری انتخابات آیووا، پیشتازی آقای ترامپ در این ایالت تقریباً دو برابر امروز بود. کمپین انتخاباتی او و گروه‌های متحدش، رسانه‌های نیوهمپشایر را با تبلیغات بمباران کردند و دو برابر آقای ترامپ و کمی بیش از سه و نیم برابر آقای دیسانتیس، هزینه کردند.

حالا که دیسانتیس دیگر در رقابت نیست، رای دهندگانش کجا خواهند رفت؟ در یک نظرسنجی در اوایل ژانویه، از رای دهندگان جمهوری‌خواه در مورد ترجیح دومشان سوال شد. در میان رای دهندگانی که گزینه اولشان دیسانتیس بود، 44 درصد گفتند که ترامپ گزینه دوم آنها خواهد بود. تنها 24 درصد گفتند که به هیلی رای خواهند داد. البته این نظرسنجی کوچک بود و به نتایج آن باید به همان اندازه اهمیت داد.

اگر خانم هیلی در نیوهمپشایر پیروز شود، به لطف قوانین باز این ایالت و تا حدودی، پیچیدگی در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، خواهد بود. رای دهندگان مستقل، نه فقط دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، می‌توانند در انتخابات مقدماتی یکی از احزاب شرکت کنند. امسال برخی از مستقل‌ها چاره‌ای جز رای دادن به حزب جمهوری‌خواه نخواهند داشت، زیرا نیوهمپشایر (با شعار ایالتی خود «آزاد زندگی کن یا بمیر») انتخابات درون حزبی دموکرات را منسوخ شده می‌داند.

این یک خوش اقبالی برای خانم هیلی است. رای دهندگان مستقل در نیوهمپشایر از او با اختلاف 15 درصدی حمایت می‌کنند. احتمالاً او می‌تواند به پشتوانه مستقل‌ها در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر پیروز شود، اما نمی‌تواند با همین فرمول نامزدی حزب را کسب کند. بنابراین برنده شدن به تنهایی کافی نیست. در عوض، خانم هیلی برای دوام کاندیداتوری‌اش، باید یک پیشرفت قابل توجه در میان طرفداران حزبش نشان دهد. او نتوانست در میان جمهوری‌خواهان آیووا این رشد را نشان دهد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این امر در نیوهمپشایر نیز کار سختی خواهد بود. بر اساس یک نظرسنجی، نزدیک به نیمی از رای دهندگان احتمالی خانم هیلی می‌گویند رای آن‌ها به دلیل حمایت از او نیست، بلکه علیه دونالد ترامپ رأی می‌دهند. در مقابل، 93 درصد از حامیان آقای ترامپ می‌گویند که به او رای می دهند، نه در رد خانم هیلی. به نظر می‌رسد حمایت رای‌دهندگان ترامپیست در سنگ حک شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید