اوکراین به خطر افتاد

کدخبر: ۶۲۳۹۹۶
اقتصادنیوز: برخی مقامات و اقتصاددانان اوکراینی بر این باورند که در صورت عدم تمدید کمک های مالی آمریکا و اروپا ، اوکراین به‌زودی با فقدان بودجه مواجه شده و ادامه فعالیت دولت این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
اوکراین به خطر افتاد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اوکراین امسال با بیش از ۴۰ میلیارد دلار کسری بودجه مواجه بوده و برای جبران ۳۰ میلیارد دلار از آن، روی کمک‌های آمریکا و اتحادیه اروپا حساب کرده است. این بودجه برای سرپا نگه داشتن دولت اوکراین و پرداخت حقوق کارمندان، حقوق بازنشستگی و یارانه اوکراینی‌ها نقشی حیاتی دارد.

ایالات متحده و اروپا بزرگ‌ترین حامیان مالی اوکراین بوده و وعده چندین میلیارد کمک نظامی و مالی جدید را به این کشور داده‌اند؛ اما به دلیل درگیری‌های داخلی میان کنگره و کاخ سفید در آمریکا و همچنین اختلاف میان سران اتحادیه اروپا، تصویب این بودجه متوقف شده‌ است. گرچه رهبران غربی اظهار می‌کنند این بودجه‌ها بالاخره تصویب خواهند شد، اما زمان تصویب‌شدن آن برای اوکراین بسیار سرنوشت‌ساز است.

به گزارش روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد که این کشور با اتخاذ سیاست‌هایی محدود، توانسته بودجه را تا ماه میلادی آینده تامین کند، اما اذعان این وزارتخانه، این سیاست‌ها «محدود» هستند و شرکای اوکراین «باید این اضطرار را درک کنند».

مشکل مالی دولت اوکراین همچنین می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد ارتش این کشور در میدان نبرد داشته باشد؛ آن هم درحالی‌که در پی شکست ضدحمله تابستانه نیروهای اوکراینی، جنگ حالا به بن‌بست رسیده است.

کی‌یف می‌تواند تا چند ماه با پرداخت دیرهنگام حقوق کارمندان یا استقراض از بانک‌ها و سرمایه‌گذاران این کشور، بودجه مورد نیاز خود را تامین کند؛ اما در نهایت ناچار به چاپ پول خواهد شد و این همان راهکاری است که اقتصاد کشورهایی مانند ونزوئلا را زمین‌گیر کرده است.

«اولنا بیلان»، اقتصاددان ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «دراگون کاپیتال» می‌گوید در صورت نبود ثبات اقتصادی، «جنگ با کشوری که اقتصادش از اوکراین بزرگ‌تر بوده و نیروی انسانی بیشتری هم دارد بسیار دشوار خواهد بود. اگر بودجه کافی برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان را ندارید، پول مهمات را از کجا می‌آورید؟»

آمریکا و اتحادیه اروپا هر دو در ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین با مشکل مواجه‌اند. کنگره ایالات متحده بودجه ۶۱ میلیارد دلاری کاخ سفید برای اوکراین را تصویب نمی‌کند و در اتحادیه اروپا نیز تصویب بودجه ۵۴ میلیارد دلاری اوکراین با مخالفت مجارستان مواجه شده است.

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا علاوه بر یادآوری این نکته که مسائل داخلی آمریکا در اولویت قرار دارند، می‌گویند که کاخ سفید باید یک استراتژی ملموس و شفاف ارائه دهد که ارسال بودجه مضاعف به اوکراین را توجیه کند؛ راهبردی که مشخصاً نشان دهد تخصیص بودجه مضاعف به کی‌یف می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه ختم شود.

اروپا امید دارد که در نشست ماه میلادی آینده اتحادیه اروپا، اعضا بر سر تصویب بودجه برای اوکراین به توافق برسند؛ اما با داغ‌تر شدن درگیری‌های حزبی در آمریکا و احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، اوکراین نگران است که مهم‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی خود را از دست بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید