انگشت اتهام چین به سمت ناتو

کدخبر: ۶۲۴۵۱۹
اقتصادنیوز : نیوزویک گزارش داد که پکن، ‌همزمان با افزایش تنش بین غرب و روسیه بر سر جنگ اوکراین، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مورد انتقاد قرار داد و با انتقاد از تحرکات اخیر این ائتلاف در آسیا آن را به چین هراسی و برهم زدن صلح جهانی متهم کرد.
انگشت اتهام چین به سمت ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،  از این نشریه آمریکایی، وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع ملی چین، روز پنجشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن، ناتو را ماشین جنگی متحرکی توصیف کرد که باعث هرج و مرج می‌شود. وی از ناتو خواست تا دروغ‌پردازی و اقدامات خطرناکی که باعث ایجاد تنش در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌شود را متوقف کرده و کاری مفید برای صلح جهانی انجام دهد.

خبر مرتبط
تاثیر انتخاب ترامپ بر تحولات اوکراین، چین و خاورمیانه/ آیا جهان در یک قدمی جنگ تمام عیار قرار دارد؟

اقتصادنیوز: فارغ از چرخش غیرقابل پیش‌بینی وقایع، انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده رقابتی دوباره بین جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق خواهد بود. اگرچه اکثر آمریکایی‌ها چندان حامی این دو چهره نیستند، اما این کارزار به عنوان یک رویداد مهم در نظر گرفته می شود که تأثیرات گسترده ای بر دموکراسی آمریکا و رویکرد این کشور در ارتباط با سایر نقاط جهان خواهد گذاشت.

نیوزویک افزود: در حالی که ناتو، بیشتر بر موضوعات مربوط به اروپا و آمریکای شمالی تمرکز دارد، در سال‌های اخیر به‌دلیل روابط خوب پکن با مسکو، به‌طور فزاینده‌ای چشم‌انداز خود را به آسیا معطوف کرده است. به عنوان مثال مقامات ناتو در حال مذاکره با ژاپن برای ایجاد یک خط ارتباطی اختصاصی برای به اشتراک گذاری سریع اطلاعات حساس امنیتی هستند که می‌تواند با کشورهایی مانند چین و روسیه مقابله کند.

همزمان، ناتو در حال گسترش و ایجاد حضور نظامی در امتداد مرزهای خود با روسیه بوده است. تنش‌ها در این منطقه به ویژه از زمانی که جنگ با هر یک از اعضای ناتو، کل ائتلاف را ملزم به پیوستن به درگیری کرده بسیار حساس و پرخطر بوده است.

گفتنی است سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد تاکنون آغاز کرد.

در این رزمایش ناتو که «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» نام دارد بیش از ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو مشارکت دارند. همچنین در این رزمایش که تا اواخر ماه مه در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه دارد بیش از ۵۰ کشتی جنگی، ۸۰ جت جنگنده، بالگرد و پهپاد و حداقل یک هزار و صد خودروی جنگی شامل ۱۳۳ تانک و ۵۳۳ خودروی رزمی شرکت خواهند کرد.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید