قاهره در برابر حمله تل‌آویو به محور فیلادلفیا چه واکنشی نشان خواهد داد؟

کدخبر: ۶۲۵۲۴۲
اقتصادنیوز : پیام اخیر مصر به گروه‌های فلسطینی مبنی بر اجازه ندادن به اسرائیل برای اشغال محور «فیلادلفیا» سئوالاتی را درباره ماهیت واکنش احتمالی قاهره به هرگونه تعرض اسراییل به این محور به دنبال داشته است.
 قاهره در برابر حمله تل‌آویو به محور فیلادلفیا چه واکنشی نشان خواهد داد؟

 به گزارشاقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه «رای الیوم» با اشاره به پیام اخیر قاهره به مقاومت فلسطینی درباره حمله احتمالی صهیونیست ها به رفح و اینکه مصر به گروههای فلسطینی اطلاع داده که تصمیم به ممانعت از نفوذ اشغالگران در مرزهای رفح گرفته، به واکای این واکنش پرداخت.

رای الیوم نوشت: اینکه مصر به اطلاع گروه های فلسطینی رسانده که به تل آویو اجازه اشغال محور فیلادلفیا را نخواهد داد، سئوالاتی را ایجاد کرده که چگونه قاهره به تل آویو اجازه اشغال نشدن این محور را نخواهد داد و آیا پای گزینه نظامی نیز در میان است؟

خبر مرتبط
2 دیدار جداگانه مقامات مصری با حماس و اسرائیل در قاهره درباره مسائل پیچیده

اقتصادنیوز : منابع مصری مطلع از تحرکات مربوط به جنگ اسرائیل در نوار غزه در اظهارات اختصاصی به العربی الجدید خبر دادند به طوریکه شامگاه دوشنبه ۲ نشست جداگانه در قاهره پایتخت مصر برگزار شد که یکی از آنها بین مقامات مصری و هیئتی از رهبری جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و نشست دیگر با هیئت اسرائیلی شامل شخصیت‌های امنیتی و نظامی بود.

از سوی دیگر «ایمان رفعت المحجوب» فرزند «رفعت المحجوب» رئیس پارلمان فقید مصر در این باره گفت که صهیونیست‌ها چه زمانی به معاهدات خود پایبند بوده‌اند؟ آیا مصر در سال ۱۹۵۶ و ۱۹۶۷ در حال جنگ با آنها بود؟

وی افزود: اسرائیل اگر بخواهد به رفح وارد شود، ابایی از نقض معاهده صلح نخواهد داشت. تل آویو طرح نیل تا فرات را دنبال می کند.

این در حالی است که پیشتر «ضیاء رشوان»، رئیس هیات کل اطلاع‌رسانی مصر اظهار کرد: دلیل واقعی ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه مصر، توجیه تداوم عملیات مجازات‌ جمعی، کشتار و گرسنگی دادن به بیش از دو میلیون فلسطینی در داخل نوار غزه است که در طول ۱۷ سال گذشته مرتکب می‌شود.

وی تاکید کرد، تلاش عامدانه تل‌آویو برای دامن زدن به این دروغ‌ها با هدف مشروعیت‌بخشی به اشغال گذرگاه «فیلادلفیا» واقع در نوار غزه و در طول مرزها با مصر است که بر خلاف توافقنامه‌ها و پروتکل‌های امنیتی امضا شده با قاهره است.

رشوان گفته بود: اخیرا شاهد اظهارات متعدد مقامات «اسرائیلی» و در راس آنها «بنیامین نتانیاهوم نخست‌وزیر آن بودیم که حاوی ادعاهای دروغینی درباره عملیات‌های قاچاق سلاح، مواد منفجره، مهمات و تجهیزات آنها از مناطق مصر به نوار غزه از مسیرهای مختلف از جمله تونل‌هایی بود که آنها مدعی هستند در دو طرف مرزها وجود دارند.

به گزارش ایرنا، اخیرا منابع سیاسی صهیونیستی گزارش کرده بودند که رژیم اسراییل به دولت مصر اطلاع داده که قصد دارد به صورت موقت نیروهای خود را وارد منطقه رفح و محور فیلادلفیا کند.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح‌الدین در طول مرز میان غزه و مصر واقع و طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان «کمپ دیوید» که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید