تلاش آمریکا برای ایجاد گروه تماس با شرکای منطقه‌ای و اروپایی برای آینده غزه

کدخبر: ۶۲۵۵۳۷
اقتصادنیوز : به گفته دو منبع در دولت‌ آمریکا، واشنگتن در تلاش برای ایجاد گروه تماسی با هم‌پیمانان خود در خاورمیانه با هدف توافق بر سر سیاستی یکپارچه برای مدیریت نوار غزه در مرحله پسا جنگ میان اسرائیل و جنبش حماس است.
تلاش آمریکا برای ایجاد گروه تماس با شرکای منطقه‌ای و اروپایی برای آینده غزه

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یکی از مسؤولان دولت آمریکا و یک دیپلمات ارشد عرب در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز» رژیم صهیونیستی اظهار کردند که دولت‌ آمریکا در تلاش برای ایجاد گروه تماسی با هم‌پیمانان خود در خاورمیانه با هدف توافق بر سر سیاستی یکپارچه برای مدیریت نوار غزه در مرحله پسا جنگ میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس است.

خبر مرتبط
آمریکا به این شرط اف-35 را به ترکیه تحویل می دهد

اقتصادنیوز : معاون وزارت خارجه آمریکا گفت اگر ترکیه سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را کنار بگذارد، ایالات متحده به ترکیه اجازه بازگشت به برنامه اف-۳۵ را خواهد داد و شاید تحریم‌ها علیه این عضو ناتو نیز برداشته شوند.

به گفته این دو منبع، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفری که کمی قبل به منطقه داشت، این ایده را با سران اردن، مصر، عربستان، امارات، قطر و ترکیه در میان گذاشت و موافقت همه این کشورها برای پیشبرد این ابتکارعمل را گرفت.

مسؤول دولت آمریکا گفت که واشنگتن از ذی‌نفعان در منطقه می‌خواهد در بازسازی و مدیریت غزه در مرحله پسا جنگ، نقشی ایفا کند و امیدوار است که آن گروه تماس بتواند ایده‌هایی را در کنفرانسی ارائه کند.

همچنین دیپلمات عرب یاد شده اظهار کرد که دولت بایدن امیدوار است با راه‌اندازی گروه تماسی بتواند پس از ارائه طرحی برای مرحله پسا جنگ به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، منطقه را در مورد آن متحد کند.

از جمله ایده‌های در دست بررسی، ایده اعمال تغییراتی در تشکیلات خودگردان است که کنترل محمود عباس بر حاکمیت را تضعیف کند، همچنین تامین بودجه برای بازسازی منطقه ویران شده نوار غزه و روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان که از مدت‌ها قبل مورد نظر است، از دیگر ایده‌های مورد بررسی هستند.

این دیپلمات گفت، این طرح شامل بازسازی غزه، اصلاحات در تشکیلات خودگردان، ایجاد امکانی برای تشکیل کشور فلسطین و توافقنامه عادی‌سازی روابط با عربستان خواهد بود.

نتانیاهو پیش از این مدعی شده بود که تا «پیروزی کامل» بر حماس به جنگ ادامه خواهد داد حال هر چقدر این جنگ طول بکشد، او همچنین با ایده موافقت با بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه مخالفت کرد و مدعی شد که این اقدام خطرات امنیتی بسیار بزرگی را به همراه خواهد داشت که حتی اگر شامل عادی‌سازی روابط میان عربستان و این رژیم باشد، قابل توجیه نیست.

به گفته منبع یاد شده در دولت آمریکا، هر کشوری موظف شد که نماینده خود را در گروه تماس معین کند و باربارا لیف، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک نماینده آمریکا خواهد بود و انتظار می‌رود که همایش ماه آینده برگزاری نشست‌هایی را که به احتمال زیاد مجازی خواهند بود، آغاز کند.

از جمله مهم‌ترین بندهای دستور جلسه این همایش، کمک به تشکیلات خودگردان فسلطین برای انتقال به حاکمیت نوار غزه است چراکه این کشورها می‌دانند که رام‌الله ابتدا به اجرای اصلاحات بزرگی نیاز دارد.

به گفته دیپلمات یاد شده و یک مسؤول سوم آگاه از این موضوع، واشنگتن فشارهای بزرگی به محمود عباس برای همکاری در این زمینه وارد می‌کند و او به دولت بایدن تعهد داده برای تجدید ساختار کابینه‌اش آماده باشد.

به شکل ویژه‌ای روی متقاعد کردن عباس درباره تجدید ساختار هرمی سلسله مراتب رهبری تشکیلات جهت انتقال بسیاری از اختیارات او به نخست وزیر جدید که پس از آن بتواند اصلاحات ضروری را اجرایی کند، تمرکز شده است. به گفته دو منبع یاد شده، عباس سمت خود به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان را حفظ خواهد کرد، اما نقش او تا حد زیادی تشریفاتی خواهد بود.

در حالی که اسامی مختلفی از چهره‌های تحت حمایت غرب مطرح شدند، اما عباس در سایه تداوم جنگ علیه غزه از اتخاذ اقدامات محسوس و چشمگیری در این زمینه خودداری کرد.

مسؤول دولت آمریکا با اشاره به اینکه در همایش یاد شده نماینده‌ای از رژیم صهیونیستی نیز حضور خواهد داشت، گفت، آمریکا همینطور فشارهایی را برای راه‌اندازی گروه تماس جداگانه‌ای با شرکای اروپایی خود جهت انجام بررسی‌های مشابه درباره مرحله پساجنگ با تمرکز ویژه بر تامین بودجه اعمال می‌کند.

منبع آگاه به ویژه در مورد ابتکارعمل‌ها خوش‌بین نبود و گفت: این خطر وجود دارد که آنها هم مانند سایر ابتکارعمل‌ها با اختیارات اجرایی اندک در بروکراسی غرق شوند.

بخش بزرگی از موفقیت دو گروه تماس یاد شده به محدود کردن قابل توجه جنگ فعلی –اگر نگوییم توقف کامل آن- و نیز همکاری اسرائیل به عنوان ۲ شرطی که هنوز به آنها عمل نشده، متکی است.

دیپلمات یاد شده با اشاره به اینکه ایده حضور بایدن در منطقه و یا دعوت از سران به کاخ سفید جهت عقد قرارداد نهایی را بررسی کردند، پیش‌بینی کرد که در این شرایط نتانیاهو برای نه گفتن دچار دردسر بیشتری شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخی رسمی به روزنامه «تایمز» وجود چنین گروه تماسی را تکذیب کرد و گفت: ما به رایزنی با گروهی از مسؤولان مربوطه درباره بسیاری از موضوعات جنگ غزه از جمله دوره پسا جنگ ادامه می‌دهیم و در مورد مذاکرات دیپلماتیک ویژه، مطلبی برای اشتراک گذاشتن نداریم.

۲ منبع یاد شده در دولت آمریکا در پایان گفتند، در حالی که وزارت خارجه آمریکا روی راه‌اندازی گروه تماس کار می‌کند، کاخ سفید به شکلی گسترده‌تر روی پرونده اسیران صهیونیست متمرکز است چراکه این باور وجود دارد که تضمین قرارداد تبادل کلید توقف جنگ غزه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید