زلنسکی با دست پر پاریس را ترک کرد/ امضای توافق نظامی میان فرانسه و اوکراین

کدخبر: ۶۲۸۹۲۵
اقتصادنیوز: در سفر زلنسکی به پاریس، یک معاهده امنیتی ۲ جانبه میان دو کشور امضا شد.
زلنسکی با دست پر پاریس را ترک کرد/ امضای توافق نظامی میان فرانسه و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه به پاریس سفر کرد و درحالیکه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هیچ‌گونه تعهد راسخ نظامی به کی‌یف نداد، اما وعده کمک سه میلیار یورویی را در سال ۲۰۲۴ و هم‌چنین همکاری در حوزه تسلیحات را ارائه داد.

طبق گزارش راشا تودی، در متن این معاهده آمده است که فرانسه به چشم‌انداز پیوستن اوکراین به ناتو تحت عنوان «کمکی مفید به صلح و ثبات در اروپا» نگاه مثبتی دارد.

رسانه‌های فرانسوی به نقل از مقامات خاطرنشان کردند که این معاهده عمدتا نمادین برای کمک به «هموارسازی مسیر جهت ادغام آینده اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو» طراحی شده است.

خبر مرتبط
رایزنی ماکرون و زلنسکی درباره نیازهای نظامی اوکراین

اقتصادنیوز: مکرون و زلنسکی درباره درخواست‌های نظامی اوکراین گفت‌وگو کردند.

این توافق امنیتی پس از توافق مشابهی که در اوایل روز جمعه با آلمان منعقد و دیگری که ماه گذشته با انگلیس امضا شد، شکل گرفت و هم‌چنین قرار است هر سه توافقنامه امنیتی ۱۰ سال طول بکشد.

الیزه ضمن تایید این توافقنامه امنیتی دوجانبه گفت که این توافق شامل تعهد فرانسه برای ارائه  کمک نظامی اضافی به اوکراین در سال 2024 است. در این توافق فرانسه متعهد شده است که تجهیزات نظامی بیشتری به ویژه برای دفاع هوایی فراهم کند. الیزه گفت، فرانسه، در کنار سایر شرکا، به اوکراین کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های دفاعی خود را «به‌طور فزاینده‌ای با ناتو سازگار کند» و افزود: «این شامل توسعه بخش دفاعی مدرن در اوکراین و مسیری برای آینده در ناتو می‌شود».

خبر مرتبط
هشدار روسیه به فرانسه/ ماکرون خیال‌پردازی نکند

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: رئیس‌جمهور فرانسه نباید درباره تهدید روسیه به جنگ علیه غرب «خیال‌پردازی» کند.

زلنسکی قرار است از حامیان مالی غربی طی کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه درخواست کمک مالی بیشتری کند؛ در حالیکه وضعیت در خط مقدم درگیری اوکراین و روسیه شدید گزارش شده و کی‌یف با کمبود شدید پرسنل و مهمات مواجه است.

جنگ اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه ۲ ساله خواهد شد و هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین وجود ندارد؛ جنگی که خسارات گسترده‌ای را برای اوکراین به همراه داشته و تحریم‌های سختی توسط کشورهای غربی علیه روسیه اعمال شده است.

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی نوشت: «همزمان با اینکه کمک‌های آمریکا به اوکراین همچنان با سرنوشتی مبهم مواجه است، رئیس‌جمهور این کشور جنگ‌زده برای جبران خسارت‌ها و ادامه جنگ با روسیه به سمت متحدان اروپایی روی بر می‌گرداند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید