وقتی عرصه برای مخالفان تنگ تر می شود

معنای مرگ ناوالنی برای مخالفان/ آیا پوتین شمشیر را از رو بسته است؟

کدخبر: ۶۲۹۱۴۱
اقتصادنیوز: الکسی ناوالنی یک بار وقتی از ماجرای ترورش پرسیده شد، به مصاحبه کننده گفت: "اگر این اتفاق افتاد، اگر آنها تصمیم به کشتن من گرفتند، به این معنی است که ما در آن لحظه به طرز باورنکردنی قوی هستیم." پاسخ ناوالنی نشان از امیدواری در مواجهه با وحشت وجودی داشت. اما حالا که این اتفاق افتاده، حالا که ناوالنی در زندان واقع در قطب شمال مرده، این ولادیمیر پوتین، دشمن دیرینه اوست که بسیار قوی به نظر می رسد.
معنای مرگ ناوالنی برای مخالفان/ آیا پوتین شمشیر را از رو بسته است؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نوشته اکونومیست، در طول بیش از دو دهه قدرت، پوتین جنگی را علیه مخالفان خود در داخل به راه انداخته است. مرگ ناوالنی در 16 فوریه اپوزیسیون درگیر روسیه را رهبری موثر و کاریزماتیک در یک نسل باقی می گذارد. همچنین به نظر می‌رسد که جریان جنگ علیه اوکراین به نفع پوتین است. در اوایل 17 فوریه، الکساندر سیرسکی، فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین، خروج از شهر آودیوکا در شرق اوکراین را اعلام کرد و بستر را برای دستیابی روسیه به یکی از دستاوردهای بزرگش در یک سال اخیر هموار ساخت. در همین حال، جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا همچنان مانع از ارائه کمک های نظامی به اوکراین می شونددهند. در چنین شرایطی طبیعتا پوتین در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده برای توان رهبری اش در هر دو جبهه دلایل محکی دارد.

برای روس‌های مخالف پوتین، ناوالنی نماینده امید بود. در همین راستا میخائیل زیگار نویسنده نوشت: «اکنون الکسی ناوالنی به عنوان یک الگوی ایده آل برای همیشه با ما خواهد بود. قهرمانان بی‌نقص کمی در تاریخ روسیه وجود دارد - اکنون ما یکی داریم.» جمعیت برای ادای احترام در شهرهایی مانند لس آنجلس، لندن و برلین جمع شدند. بناهای یادبود موقت در سراسر روسیه برپا شد. ساکنان مسکو و سنت پترزبورگ در بناهای یادبود قربانیان سرکوب دوران استالین گل گذاشتند. در رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از روس‌ها تصویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد ناوالنی تابلویی را در دست دارد که روی آن نوشته شده بود: «من نمی‌ترسم، شما هم نترسید».با این حال ترسی که پوتین از آن برای حکومت استفاده می کند واقعی است و در حال افزایش است. همانطور که الکساندر باونوف از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، یک اندیشکده آمریکایی، استدلال می کند، رفتار کرملین با ناوالنی نشان می دهد که چگونه روسیه «از دیکتاتوری دروغ، به دیکتاتوری ترس تبدیل شده است».

thumbs_b_c_37a5b1e5c4580676822b8487c97bbe48

عرصه بر مخالفان تنگ تر شد

همزمان با محکومیت ناوالنی به اتهامات واهی اختلاس در سال 2013 هزاران نفر در مسکو به خیابان ها آمدند. مقامات روسیه حکم او را به حالت تعلیق درآوردند و به او اجازه دادند در انتخابات شهرداری آن سال شرکت کند. پس از اینکه ناوالنی از ترور جان سالم به در برد و در سال 2021 به روسیه بازگشت، کرملین او را چهره  ای "افراطی" خواند و شبکه دفاترش بسته شد. از زمان حمله همه جانبه پوتین به اوکراین در فوریه 2022، پیچ ها محکم تر سفت شدند. امروز سه تن از وکلایی که از ناوالنی دفاع می کردند، اکنون در زندان هستند. اخیرا نیز در تظاهراتی که پس از مرگ او برگزار شد، بیش از 350 نفر در 32 شهر روسیه دستگیر شدند.

جنبش اپوزیسیون  باید خود را بازتعریف کند. بنیاد ناوالنی، که اکنون در لیتوانی فعالیت می‌کند، هنوز هم می‌تواند از طریق پخش ویدئوها در یوتیوب و پست‌های خود در رسانه‌های اجتماعی به میلیون‌ها دنبال کننده دست یابد. اما جذابیت و اقتدار شخصی این چهره منتقد بی نظیر بود و جایگزینی آن سخت خواهد بود. تقریبا همه سیاستمداران برجسته اپوزیسیون یا مرده‌اند، یا در زندان هستند یا در تبعید. بوریس نمتسوف، رهبر لیبرال، در سال 2015 در چند قدمی کرملین به قتل رسید. سال گذشته ولادیمیر کارا مورزا، یکی از دستیاران نمتسوف، به دلیل انتقاد از جنگ در اوکراین به 25 سال زندان محکوم شد. ایلیا یاشین، متحد دیرینه ناوالنی، از سال 2022 پشت میله های زندان به سر می برد.

1

آخرین آزمون مخالفان

امروز برخی از چهره های برجسته خواستار ایجاد ائتلافی هستند که کمتر به یک رهبر وابسته باشد. اما این خطر وجود دارد که مخالفت با پوتین شبیه جنبش مخالف دوران شوروی شود - پراکنده، تکه تکه شده.اولین آزمایش آنها نمایش مخالفت با پوتین در انتخابات ماه آینده خواهد بود. اگرچه نتایج از پیش تعیین شده، اما رای دریچه قانونی نادر برای ابراز مخالفت باقی می گذارد. این یکی از دلایلی است که بوریس نادژدین، سیاستمدار کمتر شناخته شده ای که سکوی ضدجنگش امضاهای ده ها هزار شهروند روسیه را به دست آورد، در نهایت از شرکت در انتخابات منع شد. در ماه‌های اخیر، ناوالنی از حامیان خود خواسته بود که «به هر کسی جز پوتین» رأی دهند. او کمپین «ظهر علیه پوتین» را تایید کرد و از مخالفان رژیم خواست تا به‌عنوان نوعی اعتراض در ظهر به‌طور دسته‌جمعی در محل‌های رای‌گیری حاضر شوند. جلوگیری از چنین اعتراضی غیرممکن است. او در یکی از آخرین پست های خود از زندان به شوخی گفت، کرملین چه کاری می تواند انجام دهد؟ شعب رای گیری را در ظهر تعطیل کند؟ در ساعت 10 صبح برای دفاع از پوتین اعتراض متقابل ترتیب دهید؟

 

با این حال، حتی یک نمایش قدرتمند نیمروز برای جلوگیری از "انتخاب" پوتین به شش سال دیگر کافی نخواهد بود. رژیم او با گذشت زمان سخت گیر تر شده است. روند معکوس بعید است. فراتر از رهبران برجسته اپوزیسیون، هزاران روس معمولی بر اساس قوانین جدیدی که هدف آنها منتقدان جنگ با اوکراین است، متهم شده اند. حتی ناسیونالیست‌های برجسته‌ای که از جنگ حمایت می‌کنند، اما از مدیریت دولت  انتقاد کرده‌اند، به زندان افتاده‌اند. این هفته پوتین قانونی را امضا کرد که به دولت اجازه می‌دهد اموال و دارایی‌های افرادی را که بر اساس چنین قوانینی محکوم شده‌اند مصادره کند.با پشت سر گذاشتن انتخابات، پوتین برای تشدید کمپین سرکوب دست بازتری خواهد داشت. گرگ یودین، فیلسوف سیاسی، پس از مرگ ناوالنی در مدوزا، یک سایت خبری مستقل روسی، نوشت: من فکر می‌کنم این درست است، فقط ما احتمالاً هنوز تاریکی واقعی را نشناختیم. "به نظر می رسد که تازه غروب شده و خورشید رفته است».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید