روزنه ای کوچک برای بقا

پاشنه آشیل روسیه در جنگ با اوکراین/ ترکیه و چین چگونه مسکو را دور زدند؟

کدخبر: ۶۲۹۶۱۳
اقتصاد نیوز: اول فوریه، شورای اروپا به اتفاق آرا بسته کمکی 50 میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد. اگرچه این بسته روند نبرد برای آودیوکا یا کوپیانسک را تغییر نداد زیرا شامل بودجه برای زره پوش یا مهمات نمی شد، اما به اقتصاد در حال مبارزه اوکراین کمک کرد تا در جنگ فرسایشی طولانی، عملکرد اقتصادی تاثیر تعیین کننده ای دارد.
پاشنه آشیل روسیه در جنگ با اوکراین/ ترکیه و چین چگونه مسکو را
 دور زدند؟

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایط کنونی مجتمع نظامی-صنعتی روسیه به اوج عملکرد خود رسیده است، سطحی که به طور قابل توجهی بالاتر از آن حدی است که بسیاری از کارشناسان احتمال می دادند. با این حال، این سطح از عملکرد هنوز برای پوشش نیازهای افراد فعال ناکافی است.

داده‌های رسمی اقتصادی از روسیه اندک اما دقیق است، اما ارقام موجود به‌طور واضح نشان‌دهنده رکود در تولید صنعتی در دو فصل گذشته است.اولویت سنگین تخصیص منابع در صنایع دفاعی روسیه باعث انقباض در سایر بخش ها، به ویژه در تولید کالاهای مصرفی شده، علاوه بر این، واردات غیرقانونی فناوری‌های حیاتی و ریزتراشه‌ها هنوز عمدتا در مسیر نیازهای نظامی قرار دارد. در عین حال، بخش‌های صنعتی حیاتی مانند تولید هواپیماهای غیرنظامی نمی‌توانند برنامه‌های تعیین‌شده سیاسی را اجرا کنند.

خبر مرتبط
نسخه لهستان برای رویارویی با روسیه/ چرا ورشو دست به دامان واشنگتن شد؟

اقتصادنیوز: بیشتر قراردادهای لهستان با ایالات متحده در زمان دولت ملی‌گرای قبلی امضا شده بود که به دنبال تقویت آنچه که آن را مشارکت ممتاز با دولت ترامپ در کنار سایر کشورهای اروپایی می‌خواند، اجرایی شد. دولت میانه‌روی جدید، پس از سال‌ها تنش، روابط قوی با ایالات متحده را حفظ کرده و در عین حال به سرعت برای بازسازی پل‌ها با اتحادیه اروپا هم صدا شده است.

به نوشته موسسه مطالعاتی جورج تاون، سیاست کرملین مبنی بر تامین مالی کامل هر هزینه مرتبط با جنگ، ناگزیر فشار تورمی ایجاد می کند. برای مقابله با آن، بانک مرکزی فدراسیون روسیه نرخ بهره اصلی را 16 درصد نگه داشته است .سیاری از مفسران "وطن پرست" مشتاق هستند که این کاهش اعتبار را به عنوان یک سرمایه گذاری خفه کننده به چالش بکشند، دولت و اقتصاددانان که از زمان شروع جنگ از بسیاری از پاکسازی‌های کادری در امان مانده‌اند، با نشان دادن ثبات سیستم مالی با این اتهامات مقابله می‌کنند.اما مالیات بیش از حد باعث کاهش سرمایه گذاری در توسعه دارایی های تولیدی و صرفه جویی در تعمیر و نگهداری صنعتی می شود. این گزاره منجر به نقص فنی، مانند انفجار خط لوله گاز در منطقه پرم خواهد شد. با درک این آسیب‌پذیری، ساختار اطلاعات دفاعی اوکراین پالایشگاه‌های نفت روسیه، که برخی از آنها صدها مایل دورتر از مرز هستند، مانند ولگوگراد یا یاروسلاول را هدف حملات پهپادی اش قرار داده است.

rsz_gettyimages-1985719371

تنها روزنه برای نجات انرژی روسیه

منبع اصلی درآمد بودجه در فدراسیون روسیه از بخش انرژی است. دولت به دنبال افزایش این درآمد با افزایش مالیات است، حتی در صنعت زغال سنگ، که حتی اگر صادرات ثابت بماند، چندان مقرون به صرفه نیست. از دست دادن بازار سودآور اروپا، صنعت گاز روسیه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در همان زمان، برنامه‌های توسعه تولید گاز طبیعی مایع به تعویق افتاده زیرا پروژه‌های نواتک در یامال و گیدان برای دور زدن تحریم‌ها تلاش می‌کنند.صنعت نفت بخش عمده‌ای از درآمد اقتصادی را در فدراسیون روسیه ایجاد می‌کند و حجم آن بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌های بودجه باقی مانده زیرا هم قیمت‌های تولید و هم صادرات راکد هستند.تنها امید برای نجات مجتمع انرژی روسیه افزایش قیمت نفت است.

با این حال، بی‌تفاوتی در بازار جهانی به خطرات ترافیک دریایی در دریای سرخ، که باعث ناامیدی مسکو شد، استحکام روند کاهشی قیمت نفت را نشان می‌دهد.رکود در اقتصاد چین محرک اصلی این روند است. پیشنهادات روسیه برای ساخت خطوط لوله گاز جدید به طور مشترک پاسخ معمول "شاید بعدا" را در پکن را دریافت کرد. چین مشتاق افزایش صادرات به روسیه است اما در باب نقض رژیم تحریم ها محتاط است. شوک اخیر برای مسکو، اجرای ممنوعیت کلیه تراکنش های مالی با مشتریان روسی توسط چندین بانک چینی بود.چندین بانک ترکیه نیز محدودیت های مشابهی را اعمال کرده اند. متقاعدسازی دیپلماتیک ناامیدانه روسیه تنها به کاهش جزئی این ممنوعیت منجر شده و امکان پرداخت برای کالاهای مصرفی صادر شده از ترکیه را فراهم می کند.

9

جدال مسکو و آنکارا

روسیه برای تسهیل صادرات انرژی خود به طور فزاینده ای به ترکیه وابسته است. مسکو تلاش کرده تا با وسوسه کردن آنکارا با پیشنهاد یک «هاب گاز»، این ضعف را به قدرت تبدیل کند.مسکو همچنین از ابراز خشم خود از اقدامات ترکیه مانند مین زدایی کریدور دریایی از اودسا و تعریف کارخانه ای در نزدیکی کیف برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین خودداری کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امیدوار بود با سفر به آنکارا این اختلافات را برطرف کند و گفت و گو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را از سر بگیرد. با این حال، ثابت شده که دستیابی به سازش دشوار است و این دیدار به تعویق افتاده است.

حفره های تحریم علیه روسیه به تدریج پوشش داده می شود و مشکلات بیشتری را برای اقتصاد روسیه ایجاد می کند. هر طرح جدید روسیه برای دور زدن محدودیت ها مستلزم هزینه های اضافی است. مدل اقتصادی مبتنی بر صادرات پر ارزش هیدروکربن ها و هدایت درآمدها به مجتمع نظامی-صنعتی، که به واردات قطعات و فناوری های حیاتی بستگی دارد، منجر به کاهش بازده و تسریع خرابی ها می شود.اوکراین با دشمنی مهیب و بی رحم دست و پنجه نرم می کند. تصویب بسته کمک های نظامی توسط کنگره ایالات متحده برای نگه داشتن کیف در جنگ برای ماه های آینده بسیار مهم است. با این حال، در این میان، پیروزی اوکراین به روابط اقتصادی و یکپارچگی اش با اروپا تعیین خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید