درخواست مهم پاکستان از دادگاه لاهه درباره جنگ غزه

کدخبر: ۶۳۰۳۲۴
اقتصادنیوز: رئیس هیات پاکستان در جلسه علنی دیوان بین المللی دادگستری از دادگاه لاهه خواست تا مطابق با وظایف قضایی خود جلوی اقدامات سیستماتیک آپارتاید صهیونیست‌ها را بگیرد.
درخواست مهم پاکستان از دادگاه لاهه درباره جنگ غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در اسلام‌آباد، احمد عرفان اسلم وزیر دادگستری پاکستان در هفتمین روز جلسات علنی در دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد اشغال دائمی و غیرقانونی در کرانه باختری و شرق قدس خطاب به قضات دادگاه بین المللی لاهه، گفت: پاکستان پرونده پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اسرائیل را با شدت دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه اشغالگری (رژیم) اسرائیل همچنان مانع اعمال حق تعیین سرنوشت فلسطینیان می‌شود، افزود: این رژیم از طریق سیاست شهرک سازی غیرقانونی خود در تلاش است تا حقایق غیرقابل بازگشت در زمین را ایجاد کند.

نماینده پاکستان در دادگاه لاهه همچنین با تاکید براینکه تداوم اشغال غیرقانونی اسرائیل مانع دسترسی به اماکن مقدس در بیت المقدس شده است، گفت: سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل شامل تبعیض نژادی سیستماتیک و آپارتاید علیه فلسطینی‌ها است لذا اگر دیوان بین‌المللی دادگستری جلوی اقدامات اسرائیل را نگیرد در واقع در انجام‌ وظایف قضایی خود شکست خورده است.

وی افزود: جلسه دادگاه لاهه در زمانی برگزار می‌شود که فلسطینیان با یورش وحشیانه نیروهای اشغالگر اسرائیل مواجه هستند و در چنین شرایطی دولت و مردم پاکستان به ابراز همبستگی تزلزل ناپذیر خود با برادران و خواهران فلسطینی در تمامی مجامع بین‌المللی از جمله در دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه می‌دهند.

خبر مرتبط
تظاهرات گسترده ضداسرائیلی اهالی صعده در شمال یمن

اقتصادنیوز: اهالی صعده در شمال یمن تظاهرات گسترده ای در محکومیت جنایات اسرائیل و تجاوز آمریکا و انگلیس به خاک کشورشان برگزار کردند.

وزیر دادگستری پاکستان در ادامه تاکید کرد که این کشور خواستار آتش بس فوری و بی قید و شرط در غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی، پایدار و بدون مانع به مردم محاصره شده غزه است و بر نیاز به راهکار عادلانه، جامع و با دوام برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای قبل از ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف تاکید می‌کند.

به گزارش ایرنا، جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی قدس اشغالی روز دوشنبه در لاهه آغاز شده است و این جلسات در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین المللی لاهه در مورد تاثیرات فعالیت‌های اشغالگرانه رژیم اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار می‌شود.

در طول این جلسات، که قرار است به مدت ۶ روز (تا ۷ اسفند) ادامه داشته باشد افزون بر اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه کشورهای عربی، به درخواست‌های رسیده به دیوان بین المللی دادگستری از ۵۲ کشور جهان که در تاریخ دادگاه بی سابقه است، رسیدگی شود.

اقدامات رژیم صهیونیستی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و وضعیت شهر اشغالی قدس و همچنین تصویب قوانین و اقدامات تبعیض آمیز رژیم اسرائیل در این خصوص، از جمله مواردی است که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری امروز در آغاز اولین جلسه گفت: مشورت خواهی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد پیامدهای سیاست‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی را بررسی خواهیم کرد.

موضوعات ارائه شده به دیوان بین‌المللی دادگستری که در این جلسات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد با پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در خصوص عدم پایبندی این رژیم به کنوانسیون منع نسل‌کشی در جریان جنگ علیه غزه که منجر به شهادت بیش از ۲۸ هزار فلسطینی و آوارگی اکثریت جمعیت غزه شده است، متفاوت است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید