دهلی نو شمشیر را از رو بست

هند، چین را خلع سلاح کرد/آیا پایان افسانه اژدهای زرد فرا رسیده است؟

کدخبر: ۶۳۰۷۹۲
به گزارش اقتصادنیوز: متخصصان مالی در سراسر جهان متوجه توسعه هند از سال 2014 در زمان نخست وزیری دو دوره ای نارندرا مودی شده اند؛ همانی که گفته است می خواهد این کشور آسیای جنوبی تا سال 2025 به یک اقتصاد 5 تریلیون دلاری تبدیل شود.خوش‌بینی در پرجمعیت‌ترین کشور جهان کاملا در تضاد با حال و هوای چین است؛ بازیگری که با چالش‌های اقتصادی بی‌شماری از جمله فرار سریع سرمایه از کشور دست و پنجه نرم می‌کند.بازارهای سهام چین در سال 2021، دچار رکود طولانی شده‌اند، به طوری که بیش از 5 تریلیون دلار از ارزش بازار بورس‌های شانگهای، شنژن و هنگ کنگ کم شده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سال گذشته کاهش یافت و در ژانویه کاهش بیشتری را تجربه کرد که در مقایسه با ماه مشابه در سال 2023 نزدیک به 12 درصد بود.
هند، چین را خلع سلاح کرد/آیا پایان افسانه اژدهای زرد فرا رسیده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایط کنونی بازار سهام هند برخلاف چین به بالاترین حد خود رسیده است. ارزش شرکت های فهرست شده در بورس هند در اواخر سال گذشته از 4 تریلیون دلار گذشت.به نوشته خبرگزاری سی ان ان، آینده حتی روشن تر به نظر می رسد. بر اساس گزارش روز پنجشنبه جفریز، انتظار می‌رود ارزش بازار هند تا سال 2030 بیش از دو برابر شود و به 10 تریلیون دلار برسد، گزاره ای که نادیده گرفتن آن را برای سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی غیرممکن می‌کند.حال سوال این است، کدام کشور دیگری است که می تواند جایگزین چین شود؟" ناظران می گویند،هیچ کشوری جزء هند چنین پتانسیلی را ندارد. از منظر انها چنین جایگزینی خواه شاید زمینه را برای رشد اقتصاد جهان هموار کند.

هند از چین پیشی گرفت

ژاپن از سرمایه گذارانی که به دنبال جایگزینی برای چین هستند سود برده - شاخص سهام توکیو برای اولین بار در 34 سال گذشته به بالاترین حد خود در هفته گذشته رسید که به بهبود سود شرکت ها و کاهش ین کمک کرد. اما این کشور درگیر رکود است و اخیرا موقعیت خود را به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان از دست داده است.این در حالی است که هند وزن خود را در بازارهای نوظهور از 17.98 درصد به 18.06 درصد افزایش می دهد در حالی که چین به میزان 24.77 درصد کاهش را تجربه کرده است. در حالی که هند به سمت انتخابات ملی در ماه های آینده پیش می رود، ناظران بازار امیدوارند که حزب حاکم مودی بهاراتیا جاناتا برای سومین دوره ریاست جمهوری پیروز شود و سیاست های اقتصادی پنج سال آینده را قابل پیش بینی تر کند.

ناظران می گویند،اگر مودی با اکثریت برگردد و ثبات سیاسی وجود داشته باشد، مطمئنا می‌توان با اطمینان گفت که علاقه سرمایه‌گذاران به هند افزایش خواهد یافت.دلایل خوبی برای سرخوشی در باب هند وجود دارد. از جمعیت جوان گرفته تا کارخانه های پررونق.صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که هند در سال مالی آینده 6.5 درصد در قیاس با 4.6 درصد برای چین رشد را تجربه می کند. تحلیلگران جفریز انتظار دارند این کشور تا سال 2027 به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.هند نیز مانند چین در آغاز تحول زیرساختی قرار دارد و میلیاردها دلار برای ساخت جاده ها، بنادر، فرودگاه ها و راه آهن هزینه می کند.این در حالی است که کسب‌وکارهای جهانی می‌خواهند فعالیت‌های خود را به دور از چین متنوع کنند، جایی که در طول همه‌گیری با موانعی مواجه بودند و در معرض خطرات ناشی از تنش بین پکن و واشنگتن قرار داشتند.

2

کوچ شرکت های بزرگ به هند

هوبرت دی باروچز، اقتصاددان بازار در کپیتال اکونومیکس، در ژانویه نوشت: «هند کاندیدای اصلی برای بهره مندی از زنجیره‌های تأمین است، گزاره ای که به زیان چین تمام خواهد شد».در نتیجه، برخی از بزرگترین شرکت های جهان، از جمله تامین کننده اپل (AAPL)، فاکسکان، در حال گسترش فعالیت های خود در هند هستند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا (TSLA) در ژوئن گذشته گفت که شرکت او به دنبال سرمایه‌گذاری در هند «در اسرع وقت» است.اما برخی نگران هستند که اعتماد هند ممکن است با غرور هم مرز شود.در حالی که علاقه به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان در حال افزایش است، قیمت های بالای سهام هند برخی از سرمایه گذاران بین المللی را می ترساند.

به نظر می رسد سرمایه گذاران داخلی، چه خرده فروشی و چه نهادی، این ارزش گذاری های بالا را کنار می گذارند و بازار سهام هند را به اوج های بی سابقه ای سوق می دهند.به گفته مک کواری، سرمایه گذاران خرد به تنهایی 9 درصد از ارزش بازار سهام هند را در مقابل سرمایه گذاران خارجی با اندکی کمتر از 20 درصد در اختیار دارند. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که سرمایه گذاری های خارجی در نیمه دوم سال 2024 افزایش یابد، زمانی که انتخابات آغاز می شود.چالش بالقوه دیگری نیز وجود دارد. هند علیرغم سودای جدید اقتصادی خود، ظرفیت جذب تمام پولی که از چین سرازیر می شود را ندارد، که اقتصاد آن هنوز حدود پنج برابر بزرگتر است.اما این واقعیت که رشد سرسام آور هند توسط سرمایه گذاران داخلی هدایت می شود، به نقطه قوت این کشور می افزاید و وابستگی اش به جریان های سرمایه خارجی را کاهش می دهد.

1

جدا از شکاف‌های ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به طور فزاینده‌ای نسبت به خطرات سیاسی داخلی در چین، از جمله احتمال یورش‌ها و بازداشت‌ها، محتاط شده‌اند. سرمایه گذاران نهادی هنوز در مورد خرید سهام چینی محتاط هستند.این در حالی است که هند از روابط سالم با غرب و سایر اقتصادهای بزرگ برخوردار است و به شدت از شرکت های بزرگ برای راه اندازی کارخانه ها در این کشور استفاده می کند.نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند در سخنرانی بودجه خود در ماه فوریه گفت که جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از زمانی که مودی برای اولین بار در سال 2014 به قدرت رسید نزدیک به 600 میلیارد دلار بود که دو برابر میزان دهه قبل است.او افزود: «برای تشویق سرمایه‌گذاری خارجی پایدار، ما در حال مذاکره با شرکای خارجی خود در خصوص معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه هستیم».تحلیلگران می گویند که بدون توجه به اینکه چه اتفاقی برای چین می افتد، متوقف کردن هند دشوار است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید