درخواست مهم اردوغان از کشورهای جهان/ اسراییل را...

کدخبر: ۶۳۱۱۴۰
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از کشورهای سازمان همکاری اسلامی خواست اقدامات جنایتکارانه اسراییل را فاش کنند.
درخواست مهم اردوغان از کشورهای جهان/ اسراییل را...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که روشن کردن آنچه وی توحش اسرائیل علیه مردم غزه توصیف می‌کند، اولویت اول نهادهای رسانه‌ای در سازمان همکاری اسلامی است.

او همچنین بر اهمیت جلوگیری از تلاش‌های رسانه‌ای اسرائیل برای انتشار اطلاعات نادرست تاکید کرد.

سازمان همکاری اسلامی از همه کشورها خواست صادرات سلاح و مهمات به رژیم اسرائیل را متوقف کنند.

تارنمای القدس العربی دوشنبه شب گزارش داد که حسین ابراهیم طه، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در جریان جلسه استماع و بررسی پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل در فلسطین اشغالی در شهر لاهه، مقر دیوان بین المللی کیفری (ICC) طی سخنانی خواستار همکاری جامعه جهانی در توقف ارسال محموله‌های تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی شد.

خبر مرتبط
پشت پرده نزدیکی مصر و ترکیه/ چگونه ماه عسل اردوغان و السیسی فرا رسید؟

اقتصادنیوز: پس از نزدیک به یک دهه تیرگی روابط با مصر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه به دعوت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور به قاهره سفر کرد.هر دو رهبر تقریبا یک دهه است که درگیر تنش هستند. ریشه این تنش به کودتای سیسی در سال 2013 علیه محمد مرسی؛ متحد اردوغان باز می‌گردد.اما روابط دو کشور از سال 2021 پس از یک دوره تلاش های دیپلماتیک پشت پرده بهبود یافته و اولین نشانه تنش زدایی نیز در جام جهانی دوحه در سال 2022، زمانی که اردوغان و سیسی برای اولین بار برای مدت کوتاهی ملاقات کردند، ظاهر شد.

وی در مقر دیوان لاهه با هشدار به جامعه جهانی و کشورهای تولید کننده سلاح خاطرنشان کرد که سلاح‌های ارسالی به اراضی اشغالی توسط ارتش اسرائیل و شهرک نشینان غیرقانونی ضد فلسطینیان به کار گرفته می‌شود.

ابراهیم طاها ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه در پیامی خطاب به جامعه جهانی گفت که «با تداوم حملات اسرائیل ضد فلسطینیان خطر جنایت جنگی و نسل کشی در مقیاس گسترده در نوار غزه در حال وقوع است.»

خبر مرتبط
خبر اردوغان از وضعیت آتش بس غزه/ ترکیه آمریکا را متهم کرد

اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه گفت:به دلیل رویکرد آمریکا، تلاش‌ها برای حصول آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه مانده است.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی همچنین با اشاره به جنایات اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی، خواستار «صلح دائم و فراگیر» بر اساس راه حل تشکیل دولت فلسطینی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید