بازی اطلاعاتی واشنگتن-1

سلاح محرمانه واشنگتن برای مقابله با روسیه و چین

کدخبر: ۶۳۲۳۳۶
اقتصادنیوز: ده ها مقام فعلی و سابق کاخ سفید و امنیت ملی به تایم می گویند که حدود یک بار در هفته، مقامات کاخ سفید اطلاعاتی را مشاهده می کنند که می خواهند علنی کنند و از سالیوان تأییدیه بگیرند. مقامات اطلاعاتی در شورای امنیت ملی درخواست‌هایی را به دفتر مدیر اطلاعات ملی ارسال می‌کنند، که آنها را پردازش و در ابتدا با کسانی که اسرار را جمع آوری کردند، بر سر زبان توافق می‌کنند. سالیوان می‌گوید: «تصمیم نهایی در مورد سبز یا قرمز کردن یک بخش اطلاعاتی به متخصصان جامعه اطلاعاتی بستگی دارد».
سلاح محرمانه واشنگتن برای مقابله با روسیه و چین

به گزارش اقتصادنیوز، بعدازظهر 27 سپتامبر، کارشناس مسائل بالکان در کاخ سفید تماسی نگران کننده از آژانس اطلاعاتی ایالات متحده داشت. نیروهای صرب در طول مرز با کوزوو جمع شده بودند، جایی که ناتو از زمان جنگ خونین جدایی در سال 1999 صلح ناآرامی را حفظ کرده است. سه روز قبل، بیش از 22 صرب مسلح یک افسر پلیس کوزوو را در یک حمله کشته بودند. اکنون صربستان در حال استقرار تسلیحات و نیروهای سنگین بود. یکی از مقامات شورای امنیت ملی (NSC) می گوید: «ما بسیار نگران بودیم که صربستان برای تهاجم نظامی احتمالی آماده شود». نشریه تایم این بخش ابتدایی از روایت نشریه تایم درباره بازی اطلاعاتی آمریکا است، روایتی که اقتصاد نیوز آن را در سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

بازی اطلاعاتی واشنگتن

ماه‌ها تنش‌های فزاینده در گوشه‌ای دورافتاده از جنوب شرقی اروپا توجه رسانه‌ها را به خود جلب نکرده بود. تلاش‌های دیپلماتیک بریتانیا، ایتالیا و سایر کشورهای دارای نیرو در کوزوو نتوانست اوضاع را آرام کند. در واشنگتن، کنگره بر هرج و مرج متمرکز بود. برای بسیاری از کشورهای اروپایی، اولویت اصلی تداوم حمایت از اوکراین بود. بنابراین، به عنوان بخشی از تلاش برای تحت فشار قرار دادن صربستان جهت عقب نشینی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، درخواست تیم اروپایی خود را برای حذف اسناد طبقه بندی عناصر فعال در صربستان برای انتشار عمومی را تایید کرد.اداره اطلاعات شورای امنیت ملی جزئیات مخفی این جمع آوری را ویرایش کرد تا منابع و روش های پشت این اطلاعات را پنهان کند. سپس درخواست را از طریق ایمیل طبقه بندی شده به دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) در ویرجینیای شمالی ارسال کرد. 29 سپتامبر، پس از تقلای دو روزه برای پاکسازی از طبقه بندی، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، یک تماس برنامه ریزی نشده با اعضای سپاه مطبوعاتی کاخ سفید برگزار کرد. کربی اطلاعات جدیدی در مورد حمله 24 سپتامبر به افسر پلیس کوزوو ارائه کرد. با افزایش پوشش، کشورهای اروپایی برای اعمال فشار دیپلماتیک جدید بر صرب‌ها به ایالات متحده پیوستند و بریتانیا اعزام نیروهای اضافی به کوزوو را اعلام کرد. در عرض چند روز، نیروهای صرب در حال عقب نشینی بودند.

11111111111

اهرم تازه آمریکا

طبقه بندی و آزادسازی اسناد مرتبط با تحرکات نیروهای صرب نمونه ای از رویکرد جدید کاخ سفید برای استفاده از اطلاعات است که از واکنش ایالات متحده به جنگ در اوکراین نشات گرفته است. از پاییز 2021، زمانی که جاسوسان ایالات متحده متقاعد شدند که روسیه در حال آماده شدن برای حمله است، سالیوان با مدیر اطلاعات ملی، آوریل هاینز و مدیر سیا، ویلیام برنز، همکاری کرد تا جزئیات محرمانه اقدامات مسکو را بررسی کند.به نوشته تایم، ماهر بیتر، هماهنگ‌کننده اطلاعات و سیاست دفاعی شورای امنیت ملی، می‌گوید: «ما بر روی این اطلاعات نگران‌کننده متمرکز بودیم، و باید از کاری که روس‌ها انجام می‌دادند جلوتر می‌رفتیم.»بیش از دو سال بعد، کاخ سفید برنامه گسترده ای را برای به اشتراک گذاشتن تعریف کرده است. ده ها مقام فعلی و سابق کاخ سفید و امنیت ملی به تایم می گویند، حدود یک بار در هفته، مقامات کاخ سفید اطلاعاتی را مشاهده می کنند که می خواهند علنی کنند و از سالیوان تأییدیه بگیرند. مقامات اطلاعاتی در شورای امنیت ملی درخواست‌هایی را به دفتر مدیر اطلاعات ملی ارسال می‌کنند، که آنها را پردازش و در ابتدا با کسانی که اسرار را جمع آوری کردند، بر سر زبان توافق می‌کنند. سالیوان می‌گوید: «تصمیم نهایی در مورد سبز یا قرمز کردن یک بخش اطلاعاتی به متخصصان جامعه اطلاعاتی بستگی دارد».

222

مسئولان می گویند انگیزه پشت تحقق برخی اهداف است. برنز در تابستان گذشته در یک سخنرانی گفت که حذف استراتژیک "روایت های نادرست" رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین اجرایی شده و "او(رهبر روسیه) را در موقعیت ناخوشایند و غیرعادی قرار داده است." این تلاش فراتر از روسیه گسترش یافته است. ایالات متحده اطلاعات را از طبقه بندی خارج کرده تا شمشیربازی چین در تنگه تایوان را خنثی کند و فعالیت انصار الله در دریای سرخ را متوقف نماید. کربی می گوید: «این یک تغییر دهنده بازی است. "امیدوارم هرگز آن را در بطری نگذارند."»مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق می گویند که ایالات متحده تا زمانی که اطلاعات را جمع آوری کند، به طور انتخابی اطلاعات را از حالت طبقه بندی خارج کرده و افشا کرده است، اما برنامه اشتراک گذاری محرمانه دولت بایدن از چندین جهت جدید است. زمانی که دفتر اطلاعات ملی یک یا دو درخواست کاهش در ماه دریافت می‌کرد، اکنون گاهی اوقات بیش از آن را در یک روز دریافت می‌کند. در حالی که آژانس های دیگر وارد بازی حذف طبقه بندی شده اند،. مقامات شورای امنیت ملی به جای افشای یکباره اطلاعات ، اسرار متعددی را با اطلاعات منبع باز از تصاویر تجاری-ماهواره ای، وبلاگ نویسان میدان نبرد و گزارش های خبری ترکیب می کنند و بسته هایی را توزیع می کنند که گزارش های اطلاعاتی تمام شده ای را که هر روز صبح دریافت می کنند منعکس می کند. بیل هارلو، سخنگوی سابق سیا می‌گوید: «این کار در طول سال‌ها به صورت تکه‌ای انجام شده است. "این بار استراتژیک تر و هماهنگ تر است."

در این میان، برخی در هر دو حزب نگرانند که تلاش تبلیغاتی کاخ سفید برای منافع شخصی یا سیاسی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مقامات سابق سیا می‌گوید: «اکنون ما این سلاح محرمانه را داریم که اگر در دستان اشتباه قرار می‌گیرد، بسیار خطرناک است».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید